Even voorstellen: Frank

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
frankdelsing
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 okt 2023, 11:09

Even voorstellen: Frank

Bericht door frankdelsing »

Hoi, Ik ben Frank en op de een of andere manier ben ik gefacineerd geraakt door cognac (en brandy in het algemeen), grappa en andere soorten eaux-de-vie. Hoewel de origine van cognac te herleiden is tot het vroeg-17e eeuwse Nederlandse brandewijn, staat de hedendaagse brandewijn mijlenver af van cognac. Ik heb een vraag aan dit forum. Als ik zo rondzoek vind ik geen Nederlandse 'cognac', i.e. een brandy van Nederlandse wijn. Wordt er in Nederland nog een eau-de-vie gemaakt van nederlandse basiswijn of van marc van nederlandse wijn (nederlandse 'grappa')?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Frank

Bericht door Ton »

Hallo Frank, welkom.
Er bestaat wel Nederlandse brandy, maar als cognacliefhebber ben ik daar niet echt in geïnteresseerd.
Ik vond Rooster en Wolf brandy uit Schiedam bijvoorbeeld.
Vroeger had je het Koetsiertje. Ik weet niet of dat nog bestaat en ook niet waar het van wordt gemaakt.
Dan heb je nog 'vieux'. Maar dat wordt vaak van graan gemaakt (hoeft niet per sé). Dujardin is volgens mij weer wel op basis van druiven.
frankdelsing
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 okt 2023, 11:09

Re: Even voorstellen: Frank

Bericht door frankdelsing »

Ton schreef: ma 09 okt 2023, 12:38 Hallo Frank, welkom.
Er bestaat wel Nederlandse brandy, maar als cognacliefhebber ben ik daar niet echt in geïnteresseerd.
Ik vond Rooster en Wolf brandy uit Schiedam bijvoorbeeld.
Vroeger had je het Koetsiertje. Ik weet niet of dat nog bestaat en ook niet waar het van wordt gemaakt.
Dan heb je nog 'vieux'. Maar dat wordt vaak van graan gemaakt (hoeft niet per sé). Dujardin is volgens mij weer wel op basis van druiven.
Hoi Ton, dankjewel voor jouw reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”