Maxime Trijol - Dry Collection No.1 43%

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Maxime Trijol - Dry Collection No.1 43%

Bericht door Hans »

MaximeTrijolDry.JPG
Een proevertje meegestuurd gekregen van Nicky met een bestelling.

Cognacshop.be vermeldt over deze cognac:
Dit is een collectors item in beperkte oplage! Letterlijk een droge cognac. In geur en smaak vooral steenfruit. Met de 43% alcohol iets hoger dan wat we gewoon zijn, maar zeker niet storend en eerder ondersteunend.Qua leeftijd is het niet exact bekend, maar we zitten boven de 40 jaar!
Op de site van Maxime Trijol is te vinden:
Ce lot de N°1, très vieux Cognac Grande Champagne titrant à 43% vol. se caractérise par sa richesse aromatique et sa finale ronde, longue et délicate.

Zelf kom ik tot het volgende:

De kleur: licht geel goud

De geur: mooie, verfijnde frisse geur. Bloemen domineren, vooral viool, maar ook jasmijn en een beetje meidoorn. Ook wat appel en amandel.

De smaak: Droog, inderdaad! Voelt in eerste instantie wat wrangig aan het verhemelte, maar niet onaangenaam, integendeel! De smaak is wat minder complex dan de geur belooft. Ceder, laaghout, rancio, wat paddenstoel.

De na-smaak: Mooi lang, prikkelend.

Leeftijd: 40 jaar gerijpt

De herkomst: Grande Champagne. Beperkte oplage van 741 flessen.

De prijs: € 178,-- bij Cognacshop.be

De prijs/kwaliteit verhouding: Absoluut een mooie cognac voor deze prijs met een zeer karakteristiek smaakprofiel.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Maxime Trijol - Dry Collection No.1 43%

Bericht door JohanB »

Wacht, ik heb nog ff zitten zoeken in mijn berichten naar Nicky over die DRY nr. 1. Dit zijn mijn bevindingen:

Neus: De Dry Collection nr. 1 ruikt vooral heel scherp de eerste 10 minuten. Zeer prikkelend ook. Er komen geleidelijk aan meer geuren naar voren, iets van aarde, nat mos. Ik ruik precies ook iets dat ik in single malt al ben tegen gekomen. Het lijkt een beetje op de geur van compost. Nadien kon ik ook marsepein ruiken.

Smaak: Citrus. Hij doet mij wat denken aan Caol Ila, een single malt waar citroen in de neus en in de smaak te onderscheiden is. Wat scherp, net zoals in de neus. Ik kan voor de rest niet veel meer terugvinden over mijn smaakbelevenis. Ik vergeleek deze toen met de Maxim Trijol Très Vieilles Borderies en die was toen duidelijk mijn favoriet. Ik vond hem wel niet zo droog als zijn naam doet vermoeden en iets minder complex ook.

Afdronk: wat aan de korte kant, zeker vergeleken met de Très Vieilles Borderies.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Maxime Trijol”