even voorstellen; Marc

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

even voorstellen; Marc

Bericht door zeesting »

mijn naam Marc van het goede wijnjaar '64
Weet eigenlijk niet waarom, maar Cognac en Single Malts hebben een een speciale aantrekkingskracht op mij, ben er echt door gefasineerd en heb al gemerkt dat ik zeker niet alleen ben. M'n intresse gaat eigenlijk naar de nog echt artisinale distilaten. geen massaproductie van Camus of Hennesy.
Heb ondertussen al een kleine, maar mooie collectie single malts en nu een eerste maar zeker niet de laatse Cognac.
Ben hier dus terrecht gekomen nadat ik een fles heb aangeschaft bij Johan Kerstens in Antwerpen.
Was op zoek naar een Guerbé op vatsterkte en een Daniel Bouju Royal maar ben uiteindelijk buitengestapt met een fles Fourcade XO,een Bon Bois op een expectionle 60% gebotteld. Michéle en Edgard Fourcade zijn één van de vele kleine wijnboeren aangesloten bij soort coöperatieve vereniging van onafhankelijke vingerons die....
soit... dat is voor een andere rubriek....
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: even voorstellen; Marc

Bericht door Ton »

Welkom Marc.
Ik begrijp dat deze Fourcade je eerste cognac is die je hebt aangeschaft, maar dat cognac (en single malts) al wel langer je interesse heeft. Dus dat je al wel wat ervaring hebt met andere cognacmerken?
Ook wat cognac betreft is er buiten de grote, bekende huizen zeer veel keuze, zoals je bij de cognatheque zeker wel gezien zult hebben. Er zijn veel bouilleurs de cru die hun eigen cognacs op zeer ambachtelijke wijze produceren.
Je hebt nu een Fourcade uit de bons bois. Ik ben heel benieuwd hoe die je bevalt. Ik verwacht van een bons bois dat die wat robuuster smaakt; en dat gecombineerd met het hoge alcoholpercentage, zal zeker een explosie in de mond opleveren :lol:
Aanlengen met een heel klein beetje water kan helpen de geur en smaak verder tot ontplooiing te brengen en de grootste scherpte er af te halen (alhoewel ik dat zelf NOOIT doe... maar boven 55% ...?).
Ik denk dat je binnenkort zeker ook eens een grande champagne moet proberen ter vergelijk.
En dat natuurlijk weer met ons delen :)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: even voorstellen; Marc

Bericht door Hans »

Welkom op het forum Marc!
zeesting schreef: M'n intresse gaat eigenlijk naar de nog echt artisinale distilaten. geen massaproductie van Camus of Hennesy.
Hear, hear!
zeesting schreef:Heb ondertussen al een kleine, maar mooie collectie single malts....
Ach, iedereen heeft recht op een paar dwalingen in zijn leven ;)
zeesting schreef:...en nu een eerste maar zeker niet de laatse Cognac.
Mooi! Dat er nog velen mogen volgen.
zeesting schreef:Ben hier dus terrecht gekomen nadat ik een fles heb aangeschaft bij Johan Kerstens in Antwerpen.
Was op zoek naar een Guerbé op vatsterkte en een Daniel Bouju Royal maar ben uiteindelijk buitengestapt met een fles Fourcade XO,een Bon Bois op een expectionle 60% gebotteld.
Ik neem aan, nadat je hem geproefd hebt. Dan is het altijd goed, want jouw smaak. Bouju zeker nog een keer inhalen!
Ton schreef:Ik denk dat je binnenkort zeker ook eens een grande champagne moet proberen ter vergelijk.
En dat natuurlijk weer met ons delen :)
Ik sluit me aan bij Ton (over dat water hebben we het maar niet...) :? :?
zeesting schreef:Michéle en Edgard Fourcade zijn één van de vele kleine wijnboeren aangesloten bij soort coöperatieve vereniging van onafhankelijke vingerons die....
soit... dat is voor een andere rubriek....
Dat zijn de Vignerons Indépendants Alle cognacs die Ivo en Johan Kerstens voeren zijn van leden van deze organisatie.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: even voorstellen; Marc

Bericht door zeesting »

Hoi Ton, Nee ik heb eigenlijk geen enkele ervaring met eender welk cognacmerk.
ondertussen nog wel een paar flessen aangeschaft, maar 2 gaan er niet heel lang meer dicht blijven,
Maar één van de dagen of weken zal ik die Fourcade al eens aanspreken.
een brut de fût, ben benieuwd welk bouquet daarin openkomt. deze zal wel enige tijd nodig hebben om :arrow: "open te komen".
moeilijk in te schatten hoeveel drupjes water die zal hebben.
Ja Ton,Ik denk dat je bij een cognac of sm van 60% niet veel gaat proeven zonder een beetje aan te lengen.
maar NATUURLIJK pas wanneer eerst de neus zijn werk gedaan heeft.
Bij whisky heb ik ervaren al dat elke drup telkens weer een hele karaktertrek bloot legt, zelfs wanneer je na 15 of 20 minuten nog een drupje toevoegd .
Dat is eigenlijk de reden dat een brut de fut (cask strenght) mijn voorkeur heeft. ;) Dat is zoals een kaleidoscoop.... :o
Ik gebruik bronwater nu, om aan te lengen, heb eens een heel glas Lagavulin kunnen weg gieten, de allereerste maal, toen ik nog zo slim was om daar leiding water te gebruiken :shock: :mrgreen: :oops:
Ja Hans, nu, deze flessen heb ik bij de Cognatheek nog van de rekken gehaald, na wat opzoekwerk had ik al wel een lijstje gemaakt.
De Princeps van Claude Thorin, een Hors d'age van Paul Beau, van Jacky Navarre een Vielle Reserve (in Nederland wel ongeveer 30 euries goedkoper)
en Hier naast de deur nog een Vallein-Tercinier gevonden met op het etiket de vermelding "age gustatif 25 ans". :?:
hmmm, ik zal jullie zeker op de hoogte houden , van m'n bevindingen, als eigenlijk een whiskyfan (nu nog hé) ;)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: even voorstellen; Marc

Bericht door Ton »

Heel bijzonder allemaal. Behalve de Paul Beau heb ik die andere merken nog geen van allen mogen proeven. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen!
Mooi omschreven, Marc, met die kaleidoscoop 8-)
Met whisky heb ik dat wel eens gedaan. Ik ga dat ook eens uitproberen met een cognac boven 50%, maar op dit moment heb ik er geen staan, alleen een grappa van boven de 50 (56%).
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”