Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb gisteren nog eens mijn Générations van J. Painturaud uit de kast gehaald. Het is al heel lang geleden dat ik deze nog geproefd had en initieel is dit nog altijd even goed: lekker rancio, zijdezachte cognac die heerlijk binnen loopt. En dan ineens is daar die smaak van karamel weer. Maar echt overduidelijk. Zeer jammer, want ik ben er zeker van dat dit best zonder kon. Door die karamel wordt de smaak ineens wat klef en te zoet.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

JohanB schreef: ma 20 apr 2020, 08:02 Ik heb gisteren nog eens mijn Générations van J. Painturaud uit de kast gehaald. Het is al heel lang geleden dat ik deze nog geproefd had en initieel is dit nog altijd even goed: lekker rancio, zijdezachte cognac die heerlijk binnen loopt. En dan ineens is daar die smaak van karamel weer. Maar echt overduidelijk. Zeer jammer, want ik ben er zeker van dat dit best zonder kon. Door die karamel wordt de smaak ineens wat klef en te zoet.
Ook de hors d'age heeft dit. Inderdaad, jammer.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ja, dat heb ik eerder al gehoord van een shop eigenaar die niks van J. Painturaud wil verkopen om (oa) die reden. Dat valt mij eigenlijk toch wel redelijk tegen, dat die karamel zo duidelijk aanwezig is. Precies of Emmanuel heeft het flesje karamel uit zijn handen laten glippen in het vat van de Générations laten vallen. Ik heb mijn zoon dit blind laten proeven en hij dacht zelfs maple syrup te proeven ... En ik kan het hem niet eens kwalijk nemen. Die karamel doet die Générations echt wel te zoet smaken. Ik dacht er aanvankelijk over na om ook hun Secrets de Famille te kopen, maar als ze daar ook al karamel in gaan mengen dan hoeft het voor mij niet.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roel »

JohanB schreef: ma 20 apr 2020, 23:50 Ja, dat heb ik eerder al gehoord van een shop eigenaar die niks van J. Painturaud wil verkopen om (oa) die reden. Dat valt mij eigenlijk toch wel redelijk tegen, dat die karamel zo duidelijk aanwezig is. Precies of Emmanuel heeft het flesje karamel uit zijn handen laten glippen in het vat van de Générations laten vallen. Ik heb mijn zoon dit blind laten proeven en hij dacht zelfs maple syrup te proeven ... En ik kan het hem niet eens kwalijk nemen. Die karamel doet die Générations echt wel te zoet smaken. Ik dacht er aanvankelijk over na om ook hun Secrets de Famille te kopen, maar als ze daar ook al karamel in gaan mengen dan hoeft het voor mij niet.
Bij de Hors d'Age en Générations is het karamel duidelijker aanwezig dan bij de Sécrets de Famille, maar ook daar proef je het mijns inziens.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Roel schreef: Bij de Hors d'Age en Générations is het karamel duidelijker aanwezig dan bij de Sécrets de Famille, maar ook daar proef je het mijns inziens.
Da's echt jammer, he. Als je product op zich van goede kwaliteit is, dan is karamel niet nodig. Dat is mijn mening.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

JohanB schreef:
Roel schreef: Bij de Hors d'Age en Générations is het karamel duidelijker aanwezig dan bij de Sécrets de Famille, maar ook daar proef je het mijns inziens.
Da's echt jammer, he. Als je product op zich van goede kwaliteit is, dan is karamel niet nodig. Dat is mijn mening.
Eens Johan. Zelfde probleem had ik met de Hors d'Age avn J. Painturaud. Flink wat hout en tannines maar vond de zoetheid en karameltonen te overheersend helaas...
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roel »

JohanB schreef: di 21 apr 2020, 11:28
Roel schreef: Bij de Hors d'Age en Générations is het karamel duidelijker aanwezig dan bij de Sécrets de Famille, maar ook daar proef je het mijns inziens.
Da's echt jammer, he. Als je product op zich van goede kwaliteit is, dan is karamel niet nodig. Dat is mijn mening.
Eens.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 377
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Fuzhou schreef: ma 28 jan 2019, 00:49 Jean Fillioux Reserve Familie
45 years old, 40% abv

Doesn’t look like they have to add much water to bring it down to 40% at this age.

Great nose. Oaky. Cigar box

Palate entry: Delicious, delicate, silky. Layered, complex, and balanced. Subtle rancio.
Time really flys. I’ve had this bottle opened for well over one year. It now actually tastes better. The rancio has now came forward. The complexity is easily noticeable.
Bijlagen
Jean Fillioux Reserve Familiale
Jean Fillioux Reserve Familiale
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Schade van gisteravond, met dank aan (vooral) de fantastische inbreng van Jurrien. Veel toppers oa Raymond Desse Heritage, Ragnaud-Sabourin Florilege en een paar andere mooie verrassingen voor mij!
Bijlagen
20200426_011846.jpg
Laatst gewijzigd door EelcoA op zo 26 apr 2020, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: zo 26 apr 2020, 19:07 Schade van gisteravond, met dank aan de fantastische inbreng van Jurrien. Veel toppers oa Raymond Desse Heritage, Ragnaud-Sabourin Florilege en een paar andere mooie verrassingen voor mij!
Zonder uitzondering mooie cognacs, Eelco!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”