Pineau des Charentes

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Pineau des Charentes

Bericht door wouter »

De Pineau is een likeur die wordt gemaakt van druivensap. Het productiegebied, Appellation d’Origine Contrôlée, is beperkt tot de Charente-Maritime en de Charente. Wanneer de druiven geperst zijn wordt aan de most Cognac van een jaar oud toegevoegd die minstens 60° alcohol bezit, wat de gisting stopt. De rijping vindt plaats in eiken vaten.

Een eeuwenoude traditie
De geboorte van de Pineau gaat terug tot het einde van de XVIde eeuw, toen volgens de legende een wijnboer per ongeluk druivensap in een vat met Cognac goot en dat toen maar zo liet staan. Enkele jaren later had hij het vat weer nodig omdat de oogst bijzonder rijk was en ontdekte een heerlijke drank, zonnig als de aarde in de Charente. Sindsdien houden de wijnboeren deze traditie in leven, die door de jaren heen echte kennis geworden is en garant staat voor kwaliteit en genoegen.

Witte en rosé Pineau
Er bestaan twee soorten Pineau: een witte, die minimaal een jaar op vat heeft gestaan, met de smaak van honing, fruit en kruiden. De rosé komt voort uit andere druivensoorten en is minstens 8 jaar oud, met een fruitiger smaak. Maar hoe dan ook, de Pineau, die ook in oud en zeer oud wordt ingedeeld (meer dan 5 of 10 jaar op het vat), illustreert altijd door zijn heerlijke smaak de gulheid van een uitzonderlijke streek.

Aangezien er nog weinig op dit forum is gesproken over Pineau, hierbij een startpost over de drank Pineau des Charentes...

Wat vinden jullie van deze op Cognac-gebaseerde drank?

Persoonlijk vind ik de meeste Pineau's redelijk zoet van smaak, dus het smaakt mij niet altijd ;) maar bij een lekker zoet dessert pas het prima! Mijn vriendin is er in ieder geval dol op... :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Ook hier ten huize wordt het voornamelijk genuttigd door de vrouwe. Vind het zelf ook wel lekker bij de maaltijd of daarvoor. De Pineau des Charentes van François Peyrot (de rode) is absoluut favoriet. Wordt tegenwoordig per doos ingeslagen!

De pineau van Château de Beaulon schijnt ook erg goed te zijn, maar die heb ik nog niet geproefd. Iemand daar ervaring mee?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Vandaag de rode pineau des charentes van Giboin maar eens gehaald bij DH17. En die is absoluut goed.
giboinpineau.jpg
giboinpineau.jpg (13.04 KiB) 16320 keer bekeken
Giboin geeft de volgende uitgebreide productinformatie:
Giboin schreef:Pineau Rouge
Caractéristiques gustatives:
Cassis et autres petits fruits rouges.
Cépages utilisés: Merlot Noir.
Eraflage total des raisins puis macération à chaud des baies à 35°C pendant 3 à 6 heures.
Décantation nocture puis mutage.
Elevage sur lie pendant 2 ans, puis vieillissement en demi-muids de 600 l. tenus ouillés.
Assemblage:
1/5 de la coupe précédente
1/5 vieux pineaux
1/5 pineau de 3 ans
1/5 pineau de 4 ans
1/5 pineau de 5 ans
Persoonlijk proef ik ook noten.
Vergeleken met de pineau rubis van Peyrot is de Giboin wat donkerder, meer notensmaak dus. De Peyrot is fruitiger en wat uitbundiger van smaak. Peyrot blijft vooralsnog de favoriet. Maar dat is puur een smaak-kwestie. In kwaliteit gaan ze elkaar niet uit de weg.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Pineau des Charentes

Bericht door wouter »

Hans schreef:De pineau van Château de Beaulon schijnt ook erg goed te zijn, maar die heb ik nog niet geproefd. Iemand daar ervaring mee?
Hier in de koeling staan :D zal snel even proefnotities maken! Is in iedergeval niet slecht ;-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Château de Montifaud - Pineau vieux rouge
pineauvieux.gif
pineauvieux.gif (31.73 KiB) 16296 keer bekeken
Château de Montifaud geeft zelf een minimum aan informatie:
Château de Montifaud schreef:Le pineau des Charentes est le fruit d’heureux mélange de jus de raisins et de cognac. Nous proposons : pineau blanc et pineau rouge, jeunes et vieux.
Nos vieux pineaux sont stockés pendant sept ans minimum en fûts de chêne.
Deze pineau valt erg in de smaak. Veel fruit, zacht, complex. Steenrood van kleur

Ten opzichte van de Peyrot wat zachter, wat uitgebalanceerder, ouder dus. Kwaliteit is vergelijkbaar. Is een kwestie van smaak welke de voorkeur krijgt, ik kom daar niet uit. Anders, maar even goed.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Claude Thorin - Pineau Rubis
Pineau Rubis Thorin.JPG
Pineau Rubis Thorin.JPG (10.73 KiB) 16291 keer bekeken
Gekocht bij De Cognatheek, we waren er toch ;). Het wordt een eenzijdig verhaal. Wij (vooral mijn eega) gaan voor fruitig. Eerst maar de informatie, die Claude Thorin zelf verschaft:
Claude Thorin schreef:Fiche technique
Pineau des Charentes
Le Pineau est obtenu par l’assemblage de cognac et jus de raisin frais.
Le mutage est réalisé exclusivement avec notre Cognac Grande Champagne 1er Cru.
La qualité des raisins doit être irréprochable d’où un rendement limité à 60Hl/Ha associé à
une maîtrise parfaite de la vigueur.
Nos Pineaux vieillissent traditionnellement en fûts de chêne de 225 L à 400 L sur lies pendant
plusieurs années jusqu’à leur mise en bouteilles. En effet, c’est le cognac qui permet au
Pineau de pouvoir vieillir longtemps et comme pour le cognac, chaque année, une part
importante de Pineau s’évapore des fûts : c’est la part des anges.
Rubis : Ce Pineau est équilibré par un fruité très marqué par la griotte, le cassis, la
framboise…. Il accompagne l’apéritif, le melon, les fraises au sucre et desserts au chocolat.
Conseils :
Les bouteilles de Pineaux doivent être conservées debout à l’abri de la lumière à une
température entre 5 et 20 degrés. A déguster toujours frais (sans glaçon).
Après ouverture, placer les au bas du réfrigérateur pour conserver pendant plusieurs mois
toutes ses saveurs.
Zeer fruitig, inderdaad en van prima kwaliteit, zonder meer! Maar naast de Peyrot is die laatste nog steeds favoriet. :|
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Pineau des Charentes

Bericht door wouter »

Heb de Château de Beaulon 5 ans bij me op vakantie, zal een dezer dagen een beschrijving erover maken! ;)
Hans schreef:Wij (vooral mijn eega) gaan voor fruitig.
Het bekende verhaal! ;) Ik kan er alleen maar blij om zijn! Mijn vriendin ziet het als haar "Cognac" :)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Château de Beaulon 5 ans

Bericht door wouter »

wouter schreef:Heb de Château de Beaulon 5 ans bij me op vakantie, zal een dezer dagen een beschrijving erover maken! ;)
Hierbij de proefnotities van de Beaulon 5 Ans:

Geur: goud-geel.
Geur: zwaar, amandel, Cognac, honing.
Smaak: honing, rond van smaak, zoet, vanille en iets tannine. Redelijk zwaar voor een Pineau.
Na-smaak: zoete zweem die langzaam-aan wat bitter aandoet... Totale lengte redelijk lang voor een Pineau.

Goed te te drinken bij: vanille ijs, als voorafje, of ipv Port.

Heb wel gemerkt dat zeer gekoeld (+2 graden) bij deze Pineau het lekkerst smaakt!

Al met al een prima Pineau, alleen iets aan de prijzige kant...

Weet iemand waar ik redelijk betaalbare Pineau's (rond de 10 euro?) kan kopen in NL?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
DH17
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 19:13

Re: Château de Beaulon 5 ans

Bericht door DH17 »

wouter schreef:
wouter schreef:Weet iemand waar ik redelijk betaalbare Pineau's (rond de 10 euro?) kan kopen in NL?
De Pineau van Giboin is de goedkoopste die wij hebben ( € 12,99 voor de rode & witte variant. Ze hebben ook een Vieux Rosé maar die is duurder ), gevolgd door de Peyrot Pineau's ( € 13,95 ) en dan de Montifaud die nog ietsjes duurder is ( € 15,99 )

Kijk anders een op onze webshop; http://webshop.dh17.nl
Ik heb alle drie de varianten staan, alleen verdeeld over onze winkels dus kan zijn dat ze nog niet allemaal op de site staan ( ik ga meteen kijken :-) )
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Ton »

Ik koop meestal de rode pineau van Montifaud. Erg lekker.
Bij de laatste proeverij heb ik een rode pineau van Bertrand meegenomen. Ook lekker, maar een stuk zoeter. Als je van wat zoeter houdt, is deze zeker aan te raden. Maar mijn persoonlijke voorkeur is de Montifaud.
Vroeger heb ik ooit een pineau van La Grange du Bois gehad, die was nog beter dan bovengenoemde twee. In Nederlamd is hier (volgens mij?) helaas niet aan te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”