Tesseron collection

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

wouter schreef:Zie net dat je een Lot 28 besteld hebt! Wauw! 8-)
Het is er eentje meer: de Lot 29 ;)

Inderdaad, ik ben vol goede moed, wat de eindejaarsloterij betreft. De eindejaarsbonus is niet meer....
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Tesseron collection

Bericht door Jurrit »

Afgelopen week in Gstaad Zwitserland geweest.
In het wijnhuis aldaar, samen met de eigenaar, een Tesseron Lot no. 53 gedronken.
Ik was bij deze cognac aangenaam verrast door de smaakexplosie :)
De neus ( bij mij ) is echter nietszeggend en vlak.
De Zwitser noemde de veel besproken rancio als aanwezig in deze cognac.

Hij bezat een Tesseron Paradise...een zeer kostbare cognac in een zwarte, met lood verzegelde, bolle fles.
Toch maar niet meegenomen :lol:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Ik was bij deze cognac aangenaam verrast door de smaakexplosie :)
Heb je de no. 29 al eens geproefd, Jurrit? De explosie van de No 53 wordt dan een bombardement ;)
Jurrit schreef:De neus ( bij mij ) is echter nietszeggend en vlak.
Ook de mening van Wouter, Eef en mij (zie boven)
Jurrit schreef:Hij bezat een Tesseron Paradise...een zeer kostbare cognac in een zwarte, met lood verzegelde, bolle fles.
Toch maar niet meegenomen :lol:
Ja, voor het gewone werkvolk zoals wij is dit de verkeerde hobby. :(
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Tesseron collection

Bericht door Roel »

Een paar weken geleden alle vier de Lot Tesserons bij Alexander besteld en vanmiddag de flesjes opgehaald.

Ik kon vanavond niet anders dan toegeven aan de drang om de Lot 29 te proberen en wat een fantastische cognac! Ik heb werkelijk waar nog nooit zo iets geproefd. Ik durf in al mijn euforie zelfs te stellen dat hij nog complexer van smaak is dan de La Fontaine de la Pouyade. Maar om dat goed te kunnen beoordelen moet ik ze maar eens naast elkaar proeven. Hoe zijn jouw bevindingen op dit punt Hans?

Smaaknotities ga ik nu nog niet maken. Eerst eens even op de klanken van 'Scheheradzade' van Rimsky-Korsakov en met de ogen dicht genieten van dit Godenvocht.

Overigens, hoe kan de Tesseron Masterblend 100's die ik nog in de kast heb staan dit ooit overtreffen? :?
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

Roel schreef:Ik kon vanavond niet anders dan toegeven aan de drang om de Lot 29 te proberen en wat een fantastische cognac! Ik heb werkelijk waar nog nooit zo iets geproefd. Ik durf in al mijn euforie zelfs te stellen dat hij nog complexer van smaak is dan de La Fontaine de la Pouyade. Maar om dat goed te kunnen beoordelen moet ik ze maar eens naast elkaar proeven. Hoe zijn jouw bevindingen op dit punt Hans?
Mijn bevindingen over de Tesseron N°29 vind je hier.
Hans schreef:Conclusie: zonder twijfel de beste Grande Champagne cognac die ik tot nu toe geproefd heb.
Schreef ik, voordat ik de La Fontaine de la Pouyade geproefd had.
Beiden sublieme cognacs. Toch neig ik er, verschillende proefrondes verder, nog steeds naar de La Fontaine de betere van de twee te vinden. Het verschil lijkt me, dat de Tesseron N°29 wat krachtiger is, kruiden zijn dominanter, geprononceerder. De La Fontaine is m.i. wat ingetogener, gebalanceerder, verfijnder maar toch ook complexer. Blijft zich op de langere termijn meer ontwikkelen. Maar goed, het blijft uiteindelijk toch ook een kwestie van smaak natuurlijk.
Roel schreef:Smaaknotities ga ik nu nog niet maken. Eerst eens even op de klanken van 'Scheheradzade' van Rimsky-Korsakov en met de ogen dicht genieten van dit Godenvocht.?
Lijkt me een prima combinatie. Overigens gaat alles beter klinken bij deze liqueur des dieux. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

Vanmiddag weer eens een "once in a lifetime moment" georganiseerd (althans naar de indeling van Roland) door een miniatuurtje Tesseron Lot N°29 XO Exception te nuttigen.

Wat is het toch een fantastische cognac! Genieten! Blijft met recht mijn nummer 2 (na de La Fontaine de la Pouyade)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Tesseron collection

Bericht door Roland »

Hans schreef:Vanmiddag weer eens een "once in a lifetime moment" georganiseerd (althans naar de indeling van Roland) door een miniatuurtje Tesseron Lot N°29 XO Exception te nuttigen.
Zo'n setje miniatuurtjes (90-76-53-29=-68 ;) ) van Tesseron heb ik "geruild" tegen een setje Kasteelbier (2x blond, 2x donker en 1 glas).
Maar ik vind het zonde, om dit al te openen. Het setje doet mij denken aan Mathilde. (Neen Ton, niet de koningin van België :lol: )
Hans schreef: Wat is het toch een fantastische cognac! Genieten! Blijft met recht mijn nummer 2 (na de La Fontaine de la Pouyade)
Hans,
heb jij eventueel een adresje waar de "Fontaine de la Pouyade" aan een betaalbare prijs verkrijgbaar is, of kan ik misschien best volgend jaar even langsgaan ?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Tesseron collection

Bericht door Ton »

Roland schreef:Zo'n setje miniatuurtjes (90-76-53-29=-68 ;) ) van Tesseron heb ik "geruild" tegen een setje Kasteelbier (2x blond, 2x donker en 1 glas). Maar ik vind het zonde, om dit al te openen. Het setje doet mij denken aan Mathilde. (Neen Ton, niet de koningin van België :lol: )
Diene deerne van d'Udekem d'Acoz is wel 'ne schone nie. Da hè die Filip toch goe gedoan. :D
Maar welke Mathilde bedoelt u, RolanD?
Ge merkt misschien da'k al wel ne paar cognacskes op heb (Paul Beau, Borderies), ssshht, nie doorvertelle.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

Roland schreef:Zo'n setje miniatuurtjes (90-76-53-29=-68 ;) ) van Tesseron heb ik "geruild" tegen een setje Kasteelbier (2x blond, 2x donker en 1 glas).
Prima ruil! Zeker voor iemand als ik, die geen bier drinkt :D
Roland schreef:Maar ik vind het zonde, om dit al te openen. Het setje doet mij denken aan Mathilde. (Neen Ton, niet de koningin van België :lol: )
Persoonlijk neig ik ertoe, de zonde te zien in het niet openen. Ik gebruik de miniatuurtjes juist om de fles Tesseron no. 29 nog even dicht te kunnen houden. De relatie tussen de zonde, deze vrouwe Mathilde en het niet openen, leidt mij tot bespiegelingen die op dit forum niet thuishoren ;)
Roland schreef:Hans,
heb jij eventueel een adresje waar de "Fontaine de la Pouyade" aan een betaalbare prijs verkrijgbaar is, of kan ik misschien best volgend jaar even langsgaan ?
Heb mijn flessen destijds via onze vriend Stefan verkregen. Bezoek schijnen ze bij dit huis niet enthousiast van te worden. Hoewel ze hun beleid wat gewijzigd lijken te hebben, zie hier. Wouter is er geweest, mogelijk even bij hem informeren.
Ton schreef:Diene deerne van d'Udekem d'Acoz is wel 'ne schone nie. Da hè die Filip toch goe gedoan. :D
Maar welke Mathilde bedoelt u, RolanD?
Ge merkt misschien da'k al wel ne paar cognacskes op heb (Paul Beau, Borderies), ssshht, nie doorvertelle.
Een midden-nederlander die dit soort taal gaat uitslaan... wat cognac al niet doet met een mens. Paul Beau Borderies Extra Vieilles, ik koester de flessen, een van mijn favorieten. Dat maakt het dan wel weer begrijpelijk. :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Tesseron collection

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Zo'n setje miniatuurtjes (90-76-53-29=-68 ;) ) van Tesseron heb ik "geruild" tegen een setje Kasteelbier (2x blond, 2x donker en 1 glas). Maar ik vind het zonde, om dit al te openen. Het setje doet mij denken aan Mathilde. (Neen Ton, niet de koningin van België :lol: )
Diene deerne van d'Udekem d'Acoz is wel 'ne schone nie. Da hè die Filip toch goe gedoan. :D
Maar welke Mathilde bedoelt u, RolanD?
Ge merkt misschien da'k al wel ne paar cognacskes op heb (Paul Beau, Borderies), ssshht, nie doorvertelle.
Mathilde, die ons bij Tesseron een prachtige rondleiding gaf.

Na een paar cognacskes Paul Beau Borderies, schreef je de familienaam perfect.
Ik zou het niet kunnen, zonder te "googelen".
Maar, zoals je weet, ben ik helemaal niet "koningsgezind".
Plaats reactie

Terug naar “Tesseron”