Tesseron collection

Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Tesseron collection

Bericht door wouter »

Hoewel ik kortgeleden zelf al de Tesseron LOT N°29 XO Exception heb mogen proeven kende ik de N°53, N°76 en N°90 nog niet, hier kwam afgelopen zondag een wijn en Cognac-proeverij in Ijmuiden verandering in!

Samen met Eef Bulder, lid van het forum en mede eigenaar van Cognacnet.eu hebben we de Tesseron Collection, in een miniatuur setje, soldaat gemaakt.

Hierbij in het kort wat we ervan vonden:

# LOT N°29 XO Exception: ik had deze al geproefd en beschreven op het CognacReview, Eef kende hem nog niet. Conclusie: We vonden het allebei een superieure Cognac, die moeilijk te evenaren is.

# LOT N°53 XO Perfection: viel ons beiden flink tegen, absoluut geen slechte Cognac maar van een Tesseron verwacht je meer. @ Eef, waarom viel deze ons ookalweer tegen? :oops: Of kwam het door de goddelijke LOT N°29 die we net geproefd hadden, dat dit in het niets wegviel? ;)

# LOT N°76 XO Tradition: verrassing voor mij van de hele collectie, deze Cognac is qua geur lekker fruitig met honing en leer. Qua smaak heerlijk vol maar absoluut niet scherp!

# LOT N°90 XO Selection: ik vond dit een heerlijk simpele Cognac, al is het de vraag of deze voor Tesseron jonge Cognac, gemaakt van meerdere regio's (Grande Champagne, Petite Champagne en Fins Bois) wel aan het merk eer doet. Qua geur is peer goed te herkennen, smaak was ietwat vlak.
Tesseron Mini Collection.jpg
Tesseron Mini Collection.jpg (58.35 KiB) 9413 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Tesseron collection

Bericht door Ton »

wouter schreef:Hoewel ik kortgeleden zelf al de Tesseron LOT N°29 XO Exception heb mogen proeven kende ik de N°53, N°76 en N°90 nog niet, hier kwam afgelopen zondag een wijn en Cognac-proeverij in Ijmuiden verandering in!
Ik heb dit setje laatst op de proeverij bij Alexander gekocht. Het was helaas de laatste. Ik heb ze nog niet open, maar ik begrijp dat ik ze beter in de omgekeerde volgorde van die van jou kan drinken, Wouter?
Gezien de prijs verwacht ik er wel wat van ... :P
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Tesseron collection

Bericht door wouter »

Omgekeerde volgorde raad ik je absoluut aan! ;-) geniet van deze collectie! Zijn schitterende cognacs, vooral 76 en 29!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Geert
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 19:07

Re: Tesseron collection

Bericht door Geert »

Ik ben zeer nieuwsgierig geworden naar die Tesseron collectie en vooral naar de 29. Heeft die eigenlijk wel concurrenten? Is de Maxim Trijol Ancestrale even goed? Ik ken de familie Tesseron enkel van hun uitstekende wijnen Pontet Canet en Lafon Rochet.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Tesseron collection

Bericht door Eefbulder »

Het was inderdaad een genoegen om de diverse Tesserons te proeven en zeker de 29, daarna is het lastig om een onbevooroordeelde reactie te geven, laten we het op de volgorde houden. 8-)

Eef
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

wouter schreef:# LOT N°76 XO Tradition: verrassing voor mij van de hele collectie, deze Cognac is qua geur lekker fruitig met honing en leer. Qua smaak heerlijk vol maar absoluut niet scherp!
# LOT N°90 XO Selection: ik vond dit een heerlijk simpele Cognac, al is het de vraag of deze voor Tesseron jonge Cognac, gemaakt van meerdere regio's (Grande Champagne, Petite Champagne en Fins Bois) wel aan het merk eer doet. Qua geur is peer goed te herkennen, smaak was ietwat vlak.
Van deze beide cognacs heb ik al een poosje een fles in mijn 'collection'. Ik sluit me aan bij jouw opvattingen, Wouter. De N°90 is zeker geen slechte cognac, maar de prijs/kwaliteit verhouding van de N°76 vind ik vele malen beter. Behalve dat hij ouder is, is het ook een Grande Champagne, dat blijft in de meeste gevallen toch mijn voorkeur.

Vandaag maar eens twee sets Collection Tesseron besteld. Vanwege de N°29, waar ik nu toch wel heel benieuwd naar ben. Ook benieuwd of de N°53 me tegenvalt, of dat het inderdaad een kwestie van volgorde is.

Wordt vervolgd...
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

wouter schreef:# LOT N°29 XO Exception: ik had deze al geproefd en beschreven op het CognacReview, Eef kende hem nog niet. Conclusie: We vonden het allebei een superieure Cognac, die moeilijk te evenaren is.
Op z'n Frans (uit de eindejaarscatalogus van Cognac Only):

XO TESSERON LOT N°29
Le fameux Cognac, si dur à trouver chez nous, qui a obtenu un 100 au Parker. Ce Lot 29 très vieux (3 générations) est le joyau de la famille. Le nez est somptueux. On retrouve la pomme, l’écorce d’orange, une touche de litchi. La bouche est stupéfiante. Une puissance hallucinante dans un gant de velours. On perçoit tour à tour la noisette, le beurre, le caramel et surtout une finale fraiche de citron et pamplemousse qui marque à jamais.

Overigens voor de scherpe prijs van € 238,30 HT (inclusief BTW ongeveer € 287,00)

Een hallucinerende kracht in een fluwelen handschoen. Verzin het maar eens.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

Nagenietend van de Lamsrack met peterselie-persillade, rode wijnsaus en verse rozemarijn, gecombineerd met truffelaardappeltjes en gestoofde shi-itakes en champignons, me vermand om de Tesseron collectie maar eens aan een onderzoek te onderwerpen. Althans, het deel dat ik nog niet kende. Van de LOT N°90 XO Selection en de LOT N°76 XO Tradition heb ik al enige tijd een fles in huis.
wouter schreef:# LOT N°53 XO Perfection: viel ons beiden flink tegen, absoluut geen slechte Cognac maar van een Tesseron verwacht je meer. @ Eef, waarom viel deze ons ookalweer tegen? :oops: Of kwam het door de goddelijke LOT N°29 die we net geproefd hadden, dat dit in het niets wegviel? ;)
Wijs geworden door de ervaringen van Wouter en Eef eerst de LOT N°53 XO Perfection geproefd.

Als leidraad neem ik de beschrijving van Tesseron:
Tesseron schreef:THE COLOUR : Splendid mahogany
Ik zou hem wat lichter omschrijven dan mahonie, meer geel goud.
Tesseron schreef:THE NOSE : The wonderful, heady aromatic tang, borne of long wood ageing is immediately compelling. This gives way to hints of wood, dried fruits & tobacco - very rich and generous.
Hier ga ik afhaken. De neus vind ik niet "compelling" maar wat vlak. Die hints van hout, gedroogd fruit en tabak herken ik wel, maar ik vind hem weer niet echt rijk en genereus.
Tesseron schreef:THE PALATE: An extremely appetising cognac, opulent, rounded and yet vivacious. Pepper & spices emerge initially before revealing dark chocolate and fresh herbs. Complex, it shows supreme finesse, supple opulence and very good length.
Prachtige poëtische omschrijving, maar ik herken er niet de cognac in die ik aan het proeven ben. Weelderig? nee. Levendig? nee. De kruiden herken ik, de donkere chocolade niet echt. Complex met supreme finesse? Nee echt niet, eerder wat weinig karaktervol. Hele goede lengte? Niet voor deze leeftijd en prijs.

Dus, Wouter en Eef, ik vrees dat ik jullie inschatting deel. Zeker geen slechte cognac, een goede, redelijke, niet heel uitgesproken XO, aangenaam en makkelijk te drinken. Maar als je de leeftijd en prijs in ogenschouw neemt, samen met de verwachting die een merk als Tesseron wekt, is het toch een tegenvaller. Als ik er € 165,-- (Cognac Only) of € 180,-- (La Cognathèque) voor had betaald zou ik me toch bekocht hebben gevoeld. Blind zou ik hem op 70 - 80 euro hebben geschat (en was ik er niet zeker van geweest of het een Grande Champagne was, evenmin als ik de Folle Blanche ontdekt had).

Op naar de LOT N°29 Exception.....
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron collection

Bericht door Hans »

wouter schreef:# LOT N°29 XO Exception: ik had deze al geproefd en beschreven op het CognacReview, Eef kende hem nog niet. Conclusie: We vonden het allebei een superieure Cognac, die moeilijk te evenaren is.
Wouter op CognacReview schreef:De kleur: bruin-goud.
De geur: zeer volle oude Grande Champagne neus, heerlijk! Met de geuren van honing, eikenhout, noten en citrus.
De smaak: vol van (gerijpte Grande Champagne) aroma’s, alsof een bom in je mond ontploft, toch is deze Cognac niet scherp, maar ook zeker niet te zacht. Met de smaken: eikenhout, gedroogd fruit, koffie, cacao, karamel, leer en wat bloemen. Kortom, deze cognac smaakt heerlijk!
De na-smaak: lang, na een uur hangt de smaak nog in je mond!
De herkomst: 100% Grande Champagne.
De leeftijd: rond de 70 jaar gerijpt.
Cognac Only schreef:Le nez est somptueux. On retrouve la pomme, l’écorce d’orange, une touche de litchi. La bouche est stupéfiante. Une puissance hallucinante dans un gant de velours. On perçoit tour à tour la noisette, le beurre, le caramel et surtout une finale fraiche de citron et pamplemousse qui marque à jamais.
Tesseron schreef:TESSERON COGNAC LOT N°29 EXCEPTION is the rare jewel of the Tesseron collection of Cognacs. A unique blend of legendary Grande Champagne, the cream of our oldest and rarest stocks, lovingly aged for at least three generations. Balancing power and finesse, Exception has a floral bouquet, allied to chocolate and mocha notes. This is complemented by that elusive, ethereal nose which is so typical of only the very best old cognac. This subtle elixir has an extraordinarily long aftertaste, and its lovely amber highlights reflect its very slow ageing – the quintessence of elegance.
COMPOSITION : Ugni Blanc, Folle Blanche and Colombard Grapes
BLEND : Grande Champagne
AGED: More than three generations in Limousin oak casks
TASTING NOTES:
THE COLOR : Lustrous topaz
THE NOSE : Here again we have that heady, decadent aged nose, followed by layers of honey, figs, plums and exotic fruit laced with oak. Unctuous and silky this retains a wonderful freshness and vitality throughout.
THE PALATE : Supremely elegant, this combines macerated dried fruit with hints of mocha and cocoa, refreshed by floral aromatics. This is extremely well balanced and wonderfully complex with marmalade notes emerging on a persistent, stylish finish.
Andrew Jefford (Financial Times, 2004) schreef:…If money is still less an object, Tesseron Lot 29 (40%) will prove just how conclusively great brandy, like great wine, can absorb, modulate and reflect a kind of mineral beauty in the midst of all its other, more freshly sensual attractions: layered amid the fig, the beech leaf and the cream there’s a kind of stony fire that glows for 30 seconds after you’ve swallowed …
Robert Parker over Lot No. 29 die hij als enige Cognac de maximale 100 punten toekende:
Robert Parker schreef:Anything this smooth, silky, potent, and aromatic, is truly great stuff. It is about as ethereal Cognac as anyone could ever hope to drink. Robert Parker over Lot No. 29 die hij als enige Cognac de maximale 100 punten toekende.

Doorgaans als ik dit soort beschrijvingen lees voel ik me enigszins verbaal gehandicapt of krijg ik iets opstandigs in de trant van: ja, ja, wat minder poëzie en wat meer op aarde blijven graag.
Hans schreef:Een hallucinerende kracht in een fluwelen handschoen. Verzin het maar eens.
.....schreef ik, toen ik hem nog niet geproefd had. Maar van deze cognac wordt je wel een beetje lyrisch.

De Tesseron Lot N°29 Exception is de perfecte kerst-cognac. Je wordt automatisch vervuld met mooie-vrede-op-aarde-achtige-gedachten, waar ik normaal niet heel vaak door gehinderd wordt.

De neus is bedwelmend, rijk en complex met vele geuren (zie boven) zonder dat er een uitspringt, ook telkens weer een beetje anders.
De smaak is vrij uniek. Zeer, zeer complex, krachtig maar niet scherp (die "stony fire that glows for 30 seconds after you’ve swallowed" klopt wel), gedefiniëerd, duidelijke Grande Champagne tonen, geprononceerde rancio die alleen bereikt wordt met lange rijping (drie generaties in dit geval), ook telkens weer een ander smaakaccent. De Folle Blanche is onmiskenbaar aanwezig.
Langere nasmaak heb ik nog niet ervaren.

Conclusie: zonder twijfel de beste Grande Champagne cognac die ik tot nu toe geproefd heb. (edit april 2011: inmiddels verdrongen naar de 2e plaats door de La Fontaine de la Pouyade)

En nu maar hopen op de eindejaarsloterij.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Tesseron collection

Bericht door wouter »

Hans schreef:Doorgaans als ik dit soort beschrijvingen lees voel ik me enigszins verbaal gehandicapt of krijg ik iets opstandigs in de trant van: ja, ja, wat minder poëzie en wat meer op aarde blijven graag.
Haha heel herkenbaar! Maar ben blij dat je het in dit geval met de mooie zinnen eens bent! De Lot 28 is werkelijk subliem! :D
Hans schreef:De Tesseron Lot N°29 Exception is de perfecte kerst-cognac. Je wordt automatisch vervuld met mooie-vrede-op-aarde-achtige-gedachten, waar ik normaal niet heel vaak door gehinderd wordt.

Conclusie: zonder twijfel de beste Grande Champagne cognac die ik tot nu toe geproefd heb.

En nu maar hopen op de eindejaarsloterij.
Amen! :D

Zie net dat je een Lot 28 besteld hebt! Wauw! 8-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Tesseron”