Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Hans »

Voor het overzicht hieronder een bundeling van de reacties op deze cognac, uit het topic Tesseron Collection
wouter schreef:# LOT N°29 XO Exception: ik had deze al geproefd en beschreven op het CognacReview, Eef kende hem nog niet. Conclusie: We vonden het allebei een superieure Cognac, die moeilijk te evenaren is.
Hans schreef:
wouter schreef:# LOT N°29 XO Exception: ik had deze al geproefd en beschreven op het CognacReview, Eef kende hem nog niet. Conclusie: We vonden het allebei een superieure Cognac, die moeilijk te evenaren is.
Wouter op CognacReview schreef:De kleur: bruin-goud.
De geur: zeer volle oude Grande Champagne neus, heerlijk! Met de geuren van honing, eikenhout, noten en citrus.
De smaak: vol van (gerijpte Grande Champagne) aroma’s, alsof een bom in je mond ontploft, toch is deze Cognac niet scherp, maar ook zeker niet te zacht. Met de smaken: eikenhout, gedroogd fruit, koffie, cacao, karamel, leer en wat bloemen. Kortom, deze cognac smaakt heerlijk!
De na-smaak: lang, na een uur hangt de smaak nog in je mond!
De herkomst: 100% Grande Champagne.
De leeftijd: rond de 70 jaar gerijpt.
Cognac Only schreef:Le nez est somptueux. On retrouve la pomme, l’écorce d’orange, une touche de litchi. La bouche est stupéfiante. Une puissance hallucinante dans un gant de velours. On perçoit tour à tour la noisette, le beurre, le caramel et surtout une finale fraiche de citron et pamplemousse qui marque à jamais.
Tesseron schreef:TESSERON COGNAC LOT N°29 EXCEPTION is the rare jewel of the Tesseron collection of Cognacs. A unique blend of legendary Grande Champagne, the cream of our oldest and rarest stocks, lovingly aged for at least three generations. Balancing power and finesse, Exception has a floral bouquet, allied to chocolate and mocha notes. This is complemented by that elusive, ethereal nose which is so typical of only the very best old cognac. This subtle elixir has an extraordinarily long aftertaste, and its lovely amber highlights reflect its very slow ageing – the quintessence of elegance.
COMPOSITION : Ugni Blanc, Folle Blanche and Colombard Grapes
BLEND : Grande Champagne
AGED: More than three generations in Limousin oak casks
TASTING NOTES:
THE COLOR : Lustrous topaz
THE NOSE : Here again we have that heady, decadent aged nose, followed by layers of honey, figs, plums and exotic fruit laced with oak. Unctuous and silky this retains a wonderful freshness and vitality throughout.
THE PALATE : Supremely elegant, this combines macerated dried fruit with hints of mocha and cocoa, refreshed by floral aromatics. This is extremely well balanced and wonderfully complex with marmalade notes emerging on a persistent, stylish finish.
Andrew Jefford (Financial Times, 2004) schreef:…If money is still less an object, Tesseron Lot 29 (40%) will prove just how conclusively great brandy, like great wine, can absorb, modulate and reflect a kind of mineral beauty in the midst of all its other, more freshly sensual attractions: layered amid the fig, the beech leaf and the cream there’s a kind of stony fire that glows for 30 seconds after you’ve swallowed …
Robert Parker over Lot No. 29 die hij als enige Cognac de maximale 100 punten toekende:
Robert Parker schreef:Anything this smooth, silky, potent, and aromatic, is truly great stuff. It is about as ethereal Cognac as anyone could ever hope to drink. Robert Parker over Lot No. 29 die hij als enige Cognac de maximale 100 punten toekende.

Doorgaans als ik dit soort beschrijvingen lees voel ik me enigszins verbaal gehandicapt of krijg ik iets opstandigs in de trant van: ja, ja, wat minder poëzie en wat meer op aarde blijven graag.
Hans schreef:Een hallucinerende kracht in een fluwelen handschoen. Verzin het maar eens.
.....schreef ik, toen ik hem nog niet geproefd had. Maar van deze cognac wordt je wel een beetje lyrisch.

De Tesseron Lot N°29 Exception is de perfecte kerst-cognac. Je wordt automatisch vervuld met mooie-vrede-op-aarde-achtige-gedachten, waar ik normaal niet heel vaak door gehinderd wordt.

De neus is bedwelmend, rijk en complex met vele geuren (zie boven) zonder dat er een uitspringt, ook telkens weer een beetje anders.
De smaak is vrij uniek. Zeer, zeer complex, krachtig maar niet scherp (die "stony fire that glows for 30 seconds after you’ve swallowed" klopt wel), gedefiniëerd, duidelijke Grande Champagne tonen, geprononceerde rancio die alleen bereikt wordt met lange rijping (drie generaties in dit geval), ook telkens weer een ander smaakaccent. De Folle Blanche is onmiskenbaar aanwezig.
Langere nasmaak heb ik nog niet ervaren.

Conclusie: zonder twijfel de beste Grande Champagne cognac die ik tot nu toe geproefd heb. (edit april 2011: inmiddels verdrongen naar de 2e plaats door de La Fontaine de la Pouyade)

..........
Roel schreef:......Ik kon vanavond niet anders dan toegeven aan de drang om de Lot 29 te proberen en wat een fantastische cognac! Ik heb werkelijk waar nog nooit zo iets geproefd. Ik durf in al mijn euforie zelfs te stellen dat hij nog complexer van smaak is dan de La Fontaine de la Pouyade. Maar om dat goed te kunnen beoordelen moet ik ze maar eens naast elkaar proeven. Hoe zijn jouw bevindingen op dit punt Hans?.........
Hans schreef:
Roel schreef:Ik kon vanavond niet anders dan toegeven aan de drang om de Lot 29 te proberen en wat een fantastische cognac! Ik heb werkelijk waar nog nooit zo iets geproefd. Ik durf in al mijn euforie zelfs te stellen dat hij nog complexer van smaak is dan de La Fontaine de la Pouyade. Maar om dat goed te kunnen beoordelen moet ik ze maar eens naast elkaar proeven. Hoe zijn jouw bevindingen op dit punt Hans?
Mijn bevindingen over de Tesseron N°29 vind je hier.
Hans schreef:Conclusie: zonder twijfel de beste Grande Champagne cognac die ik tot nu toe geproefd heb.
Schreef ik, voordat ik de La Fontaine de la Pouyade geproefd had.
Beiden sublieme cognacs. Toch neig ik er, verschillende proefrondes verder, nog steeds naar de La Fontaine de betere van de twee te vinden. Het verschil lijkt me, dat de Tesseron N°29 wat krachtiger is, kruiden zijn dominanter, geprononceerder. De La Fontaine is m.i. wat ingetogener, gebalanceerder, verfijnder maar toch ook complexer. Blijft zich op de langere termijn meer ontwikkelen. Maar goed, het blijft uiteindelijk toch ook een kwestie van smaak natuurlijk.
Roel schreef:Smaaknotities ga ik nu nog niet maken. Eerst eens even op de klanken van 'Scheheradzade' van Rimsky-Korsakov en met de ogen dicht genieten van dit Godenvocht.?
Lijkt me een prima combinatie. Overigens gaat alles beter klinken bij deze liqueur des dieux. ;)
Hans schreef:Vanmiddag weer eens een "once in a lifetime moment" georganiseerd (althans naar de indeling van Roland) door een miniatuurtje Tesseron Lot N°29 XO Exception te nuttigen.

Wat is het toch een fantastische cognac! Genieten! Blijft met recht mijn nummer 2 (na de La Fontaine de la Pouyade)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Hans »

Ter aanvulling, het fiche technique van Tesseron van de Lot N°29:
Lot29.JPG
Lot29.JPG (143.8 KiB) 4937 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Roland »

Er is ook een Nederlandse site van Tesseron : http://www.Tesseron.nl

http://www.tesseron.nl/de-collectie/
http://www.tesseron.nl/wp-content/uploa ... 9site2.pdf

Vanmiddag kunnen genieten van deze prachtige cognac.
Tesseron 29.JPG
Tesseron 29.JPG (111.04 KiB) 4924 keer bekeken
Gebruikersavatar
ikpatje
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 16 jun 2013, 19:14
Locatie: (g)limburg - BE

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door ikpatje »

R , zo zal je fles wel zeer snel leeg zijn , glas direct 1/2 vol , geniet er maar van .
Mijn Cognac-Collectie
Tips,advies,raad .... = steeds welkom , 2 weten meer als 1. Danks bij voorbaat.Patje.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Hans »

Roland schreef:Vanmiddag kunnen genieten van deze prachtige cognac.
Mooi! Ben benieuwd naar je bevindingen Roland.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Roland »

Een beetje 'klungelig', maar toch wil ik hem jullie niet onthouden :

http://www.youtube.com/watch?v=GtkP2v_LQKU
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Hans »

Roland schreef:Een beetje 'klungelig', maar toch wil ik hem jullie niet onthouden :

http://www.youtube.com/watch?v=GtkP2v_LQKU
Leuk filmpje, voor de amusementswaarde. De amerikaanse benadering van cognac: veel woorden weinig inhoud, niet de moeite nemen je in je product te verdiepen.
...I guess it sounds like a really good story....
...there is a lot of complexity in this whisky, sorry cognac....
...sometimes I think it was rum....
... it is really a terriffic whisky....
In beeld verschijnt de tekst: Cognac, Idiot

Wel knap dat je bij deze cognac maar tot 4 geuren komt (en die eindeloos herhaalt). Een betere manier om je te diskwalificeren als serieus drankenhandelaar zou ik zo snel niet weten :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Hans »

Gisteravond hebben Tim en ik de glazen Tesseron Lot N°29 XO Exception gecombineerd met een rundvleeskroket van Kwekkeboom met Hellmann's original mayonaise. Wij waren bijzonder te spreken over deze combinatie :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Roland »

Hans schreef:Gisteravond hebben Tim en ik de glazen Tesseron Lot N°29 XO Exception gecombineerd met een rundvleeskroket van Kwekkeboom met Hellman's original mayonaise. Wij waren bijzonder te spreken over deze combinatie :D
Dit vraagt toch enig opzoekwerk.

"rundvleeskroket van Kwekkeboom"
nooit van gehoord.
Een beetje geschiedenis kan nooit kwaad :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwekkeboom

"Hellman's original mayonaise".
De reclame van Unilever had ik al gezien, en ja hoor, ook in de Belgische supermarkten zie je de potjes staan.
Even googelen, en zo vond ik dit interessant artikel :
http://www.foodlog.nl/artikel/de-smaak-van-hellmanns/

Zal ik voor de proeverij in november de Hellman's original meebrengen ? :-)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron - Lot N°29 XO Exception

Bericht door Hans »

Roland schreef:"rundvleeskroket van Kwekkeboom"
nooit van gehoord.
Een beetje geschiedenis kan nooit kwaad :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwekkeboom
Zeer aan te bevelen, is de van Dobben kroket wel bekend in België? Ook lekker.
Roland schreef:"Hellman's original mayonaise".
De reclame van Unilever had ik al gezien, en ja hoor, ook in de Belgische supermarkten zie je de potjes staan.
Even googelen, en zo vond ik dit interessant artikel :
http://www.foodlog.nl/artikel/de-smaak-van-hellmanns/
Klopt, de echt originele Hellmann's smaakt meer naar Franse mayo, met citroen, maar deze "britse" is ook lekker. Ze hebben de smaak wat afgevlakt, aangezien de gemiddelde Nederlander wat minder culinair onderlegd is :? De gemiddelde Brit blijkbaar ook.
Roland schreef:Zal ik voor de proeverij in november de Hellman's original meebrengen ? :-)
Lijkt me alleen nuttig als je ook de kroketten verzorgt :lol: Met macadamianoten of Achelse blauwe combineert het niet zo ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Tesseron”