Tesseron - Lot N°53 XO Perfection

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Tesseron - Lot N°53 XO Perfection

Bericht door Hans »

Voor het overzicht hieronder een bundeling van de reacties op deze cognac, uit het topic Tesseron Collection
wouter schreef:# LOT N°53 XO Perfection: viel ons beiden flink tegen, absoluut geen slechte Cognac maar van een Tesseron verwacht je meer. @ Eef, waarom viel deze ons ookalweer tegen? :oops: Of kwam het door de goddelijke LOT N°29 die we net geproefd hadden, dat dit in het niets wegviel? ;)
Hans schreef:.....Wijs geworden door de ervaringen van Wouter en Eef eerst de LOT N°53 XO Perfection geproefd.
Als leidraad neem ik de beschrijving van Tesseron:
Tesseron schreef:THE COLOUR : Splendid mahogany
Ik zou hem wat lichter omschrijven dan mahonie, meer geel goud.
Tesseron schreef:THE NOSE : The wonderful, heady aromatic tang, borne of long wood ageing is immediately compelling. This gives way to hints of wood, dried fruits & tobacco - very rich and generous.
Hier ga ik afhaken. De neus vind ik niet "compelling" maar wat vlak. Die hints van hout, gedroogd fruit en tabak herken ik wel, maar ik vind hem weer niet echt rijk en genereus.
Tesseron schreef:THE PALATE: An extremely appetising cognac, opulent, rounded and yet vivacious. Pepper & spices emerge initially before revealing dark chocolate and fresh herbs. Complex, it shows supreme finesse, supple opulence and very good length.
Prachtige poëtische omschrijving, maar ik herken er niet de cognac in die ik aan het proeven ben. Weelderig? nee. Levendig? nee. De kruiden herken ik, de donkere chocolade niet echt. Complex met supreme finesse? Nee echt niet, eerder wat weinig karaktervol. Hele goede lengte? Niet voor deze leeftijd en prijs.

Dus, Wouter en Eef, ik vrees dat ik jullie inschatting deel. Zeker geen slechte cognac, een goede, redelijke, niet heel uitgesproken XO, aangenaam en makkelijk te drinken. Maar als je de leeftijd en prijs in ogenschouw neemt, samen met de verwachting die een merk als Tesseron wekt, is het toch een tegenvaller. Als ik er € 165,-- (Cognac Only) of € 180,-- (La Cognathèque) voor had betaald zou ik me toch bekocht hebben gevoeld. Blind zou ik hem op 70 - 80 euro hebben geschat (en was ik er niet zeker van geweest of het een Grande Champagne was, evenmin als ik de Folle Blanche ontdekt had)........
Roland schreef:.....volgens mijn info bevat de 53 geen Folle Blanche.....
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tesseron - Lot N°53 XO Perfection

Bericht door Hans »

Ter aanvulling het fiche technique van Tesseron van de Lot N°53, gemaakt van Ugni Blanc en Colombard, inderdaad geen Folle Blanche Roland.
Lot53.JPG
Lot53.JPG (141.56 KiB) 2176 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Tesseron”