quiz

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: quiz

Bericht door Ton »

Ja dat kun je zo zeggen en dan zou je tekort gedaan zijn met de uitslag. Sorry.
Maar de vraag was: Hoeveel procent alcohol bevat de wijn die gebruikt wordt om cognac van te maken meestal?' Let op het woordje meestal.
En in het antwoord staat als toelichting: 'Wettelijk moet de wijn tussen 7 en 12% zijn, maar meestal is hij tussen 8 en 9%.'
Misschien kan deze vraag wat duidelijker worden gesteld, ik zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan.
En ook mijn bronnen nog eens checken.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: quiz

Bericht door Roland »

Ton schreef:Ja dat kun je zo zeggen en dan zou je tekort gedaan zijn met de uitslag. Sorry.
Maar de vraag was: Hoeveel procent alcohol bevat de wijn die gebruikt wordt om cognac van te maken meestal?' Let op het woordje meestal.
En in het antwoord staat als toelichting: 'Wettelijk moet de wijn tussen 7 en 12% zijn, maar meestal is hij tussen 8 en 9%.'
Misschien kan deze vraag wat duidelijker worden gesteld, ik zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan.
Ik kon mij de vraag (en de antwoorden) niet meer 100% herinneren.
Maar ik wist wel, dat ik ergens gelezen had, dat "iemand" een hoger % hanteert.

Aangezien het met de druif te maken heeft, en 95% Ugni Blanc gebruikt wordt, kan ik uw antwoord begrijpen.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: quiz

Bericht door Ton »

Enkele referenties:
MacAndrew: usually 8-10%
BNIC: minimum 7% en maximum 12%, meestal zwak alcoholisch, rond 9%
Faith, Cognac en andere wijndistillaten: ideaal: 8-9%
Faith, Cognac, the ideal strenght is between 8.5 en 9.5%.
Paczensky: de witte wijn van Charente … het alcoholgehalte is laag, gewoonlijk 8-10%.

Hoe slapper de wijn, de te meer smaakconcentratie optreedt. Daarom wordt een laag percentage nagestreefd.
Soms zijn de zomers zo heet dat de druiven, voordat ze rijp zijn, al 12% alcohol bevatten. Dan kun je niet anders dan deze gebruiken, maar wenselijk is dat niet. De cognacs worden vlak en oninteressant.
Er zijn blijkbaar uitzonderingen, zoals Beaulon, maar die gebruikt ook een ander soort druiven.
Maar ik zal de vraag veranderen in: welk percentage alcohol wordt over het algemeen nagestreefd voor de wijn die gebruikt wordt om cognac van te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”