Top 50 spirits van de wereld 2013

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Top 50 spirits van de wereld 2013

Bericht door Ton »

Wine Enthusiast Magazine heeft een lijst gemaakt van de beste sterke dranken van de wereld: http://www.winemag.com/Web-2013/Top-50-Spirits-2013/ (klik op de link: see the full list of 2013's Top 50 Spirits in de PDF version).
In de cognac afdeling komen we enkele bekende namen tegen, maar wel verrassend dat juist deze zo hoog staan terwijl er ook wel betere cognacs zijn (La Fontaine de la Pouyade om er maar eens één te noemen). De lijst is dus gemaakt uit een selectie van sterke dranken die ze geproefd hebben en er zijn er nog altijd heel veel die ze NIET geproefd hebben.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Top 50 spirits van de wereld 2013

Bericht door Roland »

Ton,
ik vermoed dat het eerder een selectie tot ong. 70 euro is. (wanneer ik naar de prijs van de Pale & Dry kijk.)

Vandaar de misschien wat "rare" selectie.
Wine Enthusiast.JPG
Wine Enthusiast.JPG (70.88 KiB) 1831 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Top 50 spirits van de wereld 2013

Bericht door Ton »

Ja kan zijn, hoewel 70 euro misschien iets te laag geschat is. 90 euro?
Ik denk ook dat toeval een rol kan spelen. Welke merken konden ze (goedkoop?) aankomen of kregen ze ter 'keuring' aangeboden.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Top 50 spirits van de wereld 2013

Bericht door Hans »

Ton schreef:In de cognac afdeling komen we enkele bekende namen tegen, maar wel verrassend dat juist deze zo hoog staan terwijl er ook wel betere cognacs zijn (La Fontaine de la Pouyade om er maar eens één te noemen). De lijst is dus gemaakt uit een selectie van sterke dranken die ze geproefd hebben en er zijn er nog altijd heel veel die ze NIET geproefd hebben.
Roland schreef:Ik vermoed dat het eerder een selectie tot ong. 70 euro is. (wanneer ik naar de prijs van de Pale & Dry kijk.)
Vandaar de misschien wat "rare" selectie.
De selectie lijkt ook te zijn bepaald door verkrijgbaarheid in de VS. Dit soort lijstjes zijn wel leuk om eens te kijken wat je nog niet geproefd hebt. Verder heb ik er niet zoveel mee. Ik hecht meer aan bijvoorbeeld de waardering van vakbroeders, zoals de Vignerons Indépendants of van het Concours Mondial of Concours Géneral. Hoewel ook daar een rol speelt wat Ton signaleert: je weet nooit wat er geproefd is en wat niet.
En wie zal bepalen wat de beste cognac is? Telkens blijkt op proeverijen dat doorgewinterde proevers flink van mening kunnen verschillen en dat ieder toch zijn eigen smaakvoorkeur heeft. Dat vind ik ook interessant, ontdekken wat ik lekker vind en daar een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit verhouding in vinden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”