Cognac Thorin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Cognac Thorin

Bericht door Jurrit »

Soms levert de 'sneuptocht' op het internet in de late uurtjes nog wel 's iets leuks op.
Zo kom ik via via terecht bij onderstaand cognachuis(je)
Ze voeren een leuke range cognac voor zeer aantrekkelijke prijzen.

Cognac Thorin is een familiebedrijf dat in 1950 door André Thorin is gestart.
In 1988 is het door zijn zoon Claude overgenomen.
Tegenwoordig omvat het bedrijf 106 hectare wijngaarden uitsluitend gelegen in de Grande Champagne.


Google hun naam en je vindt ze vast.

Onderstaand nog een link waar prijzen van deze cognac worden genoemd, http://www.alliance-bourgogne.com
Onder het tabje 'gedistilleerd' vind je de cognac onder Charente en vervolgens van Thorin.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Cognac Thorin

Bericht door wouter »

Thorin heb ik nog nooit geproefd, net als Balluet dat ook gevoerd wordt door hetzelfde bedrijf.

Ben benieuwd of iemand wat meer kan vertellen over de smaken van Thorin Cognac...
Heb wel wat informatie gevonden in een (oude) brochure, van Le Nez Promotions, die het merk indertijd voerde....

ANDRÉ THORIN COGNAC.


De Cognacstreek wordt gevormd door zes subdistricten met als hart de Grande Champagne. Hier komen cognacs vandaan die subtieler en verfijnder zijn dan de cognacs uit de andere districten. Het hoge kalkgehalte in de bodem en het gematigde microklimaat leveren tere cognac op met een uitgesproken bloemenaroma die lang op fust moeten rijpen .

Met het dorpje Segonzac vormt het gehucht Mainxe de kern van de Grande Champagne. Een zeer klein aantal cognacmakers in deze kern mag naast “Grande Champagne Cognac” ook “1e Cru” op het etiket toevoegen.
In Mainxe heb ik Claude Thorin gevonden. Een bezield cognacmaker die 61 hectare wijngaarden bezit in dit mooie gebied. Claude heeft in 1988 het roer van zijn vader André overgenomen.

De cognacs die hij maakt zijn samen gesteld van vier druivenrassen en hebben een lange tot zeer lange rijping achter de rug.


COGNAC SEDUCTION / VS

5 jaar oude cognac met de smaken van meloen, druiven, citrusfruit en een vleugje hout.

Mooie evenwichtige en krachtige maar toch zachte cognac, die ook uitstekend in gerechten en sauzen te verwerken is.


COGNAC V.S.O.P.

Deze cognac heeft in 2001 de zilveren Medaille gewonnen op de prestigieuze Wijn en gedistilleerd beurs van Parijs.

De cognac heeft 10 jaar op hout gelegen en is daardoor veel voller van smaak dan de Seduction. In deze V.S.O.P. zijn de smaken van o.a. pruimen en meloen te proeven en een vleugje hout.

De fles wordt geleverd in een doos.

COGNAC NAPOLEON.

Heel verfijnde cognac van 15 jaar oud heeft veel fruit en bloemen geuren.

De smaken van het eiken zijn prachtig geïntegreerd in het volle aroma van meloen, perzik, licht citrusfruit en sinaasappel.
Deze cognac staat vermeld met 4 sterren in de Guide Gilbert & Gaillard 2001 en 2004.
Fles wordt geleverd in een doos.

COGNAC X.O.:

Deze heel verfijnde cognac heeft ook een aantal prijzen gewonnen.
De geur en smaak zijn heel delicaat en uitgesproken vrouwelijk.

In het geur- en smaak pallet proeven we bloemen, gesuikerd fruit en sinaasappel.

De cognac heeft een rijping van 25 jaar achter de rug.
De cognac wordt geleverd in flessen van 50 en 70 cl met doos.

Ook is hij leverbaar in een prachtige Helicante karaf in zonnebloem motief in een kist.

COGNAC PRINCEPS:

Een vintage cognac van de bijzonder mooie oogst van 1979. Heeft in 1998 de gouden medaille gekregen van het concours voor oude cognacs uit de Grande Champagne.

Een heel bijzondere oude cognac, die beslist niet mag ontbreken in de verzameling van een connaisseur.
Deze cognac wordt geleverd in een fles van 50cl in een imitatie kersenhouten koker.

COGNAC HERITAGE:

De trots van Claude en zijn vader André is deze Heritage cognac. Samen hebben zij jaren lang gewerkt om deze heel bijzondere cognac te maken die ook heel terecht vermeld staat in de Guide Gilbert & Gaillard 2004.

35 jaar oud is hij en heeft een indrukwekkend palet van tonen en smaken.

Het is een zeer krachtige en complexe cognac

Met de smaak van gesuikerd fruit, sinaasappel, droog fruit, tabak en kruiden.

Kortom een wondertje in de mond.

De Heritage wordt geleverd in flessen van 50cl in een imitatie kersenhouten koker en in een Helicante karaf van 70cl in kist.

LA TOPETTE:

La topette is de herontdekking van een traditioneel werktuig van cognacmakers. Met de topette werd en wordt een monster van de cognac uit het hart van het vat gehaald.

Claude heeft aan de hand van dit werktuig een prachtig flesje laten maken, dat kan dienen als een origineel geschenk. De la topette zit in een imitatie kersenhouten koker,

De cognac in deze geschenkverpakking is 18 jaar oud en zit wat de geur en de smaak betreft tussen de Napoleon en X.O.. Dus niet alleen mooi om te zien,maar ook fantastisch om te drinken.

La Topette wordt geleverd in een fles van 20cl.

LES CREMES DE FRUIT AU COGNAC:

Met zijn fruitlikeuren laat Claude zien hoe innovatief hij is en daarbij begeesterd van zijn vak.

Vroeger was het heel gewoon om in de zomer fruit en groente in te maken of op te leggen.

In Frankrijk deed men dat met fruitalcohol hier in Nederland vooral met brandewijn.

Claude laat het verse en rijpe fruit weken lang trekken in zijn Seduction cognac.

Als het fruit helemaal doorweekt is met de cognac en alle aroma’s daaraan heeft afgestaan, perst hij de fruitpulp en cognac door de filter.

Het gevolg is een fantastische fruitlikeur van 18% alc/vol, waar niets aan hoeft worden toegevoegd om smaak te krijgen. Zodoende proef je de zuiverheid en de volle pure smaak van het fruit en de cognac. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze likeuren op het Concours saveurs Poitou Charentes 2001-2002 een eervolle vermelding kregen.

De smaken: abrikozen, zwarte bessen, frambozen en bramen.

Deze likeuren zijn heerlijk als aperitief of gecombineerd met Champagne als kir royaal en natuurlijk als perfecte begeleider bij desserts.

In de keuken zijn ze fantastisch om te verwerken in desserts en sausen. Doordat ze zo vol van smaak zijn is er maar weinig van nodig om uw toetjes te verrijken.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Cognac Thorin

Bericht door Jurrit »

Interessant bedrijfje eigenlijk.
Ik zie trouwens dat Reinier Koops in zijn boek er ook een pagina aan heeft gewijd.
Ik sluit me aan bij de vraag of er mensen zijn die de cognac hebben geproefd.
goldengate
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:55

Re: Cognac Thorin

Bericht door goldengate »

Ik heb bij Claude thuis geweest en heb de vs, vsop, napoleon en xo geproefd. Alle van uitzonderlijke klasse! Mij bevalt de napoleon het beste.
Zijn vader is inmiddels overleden, helaas..echt een geweldig oud baasje..als ik zo oneerbiedig mag zijn...
Claude spreekt echter geen woord engels......zijn vrouw en moeder ook niet. Gelukkig red ik me wel in het frans...
Ga er in het najaar weer naar toe....
Plaats reactie

Terug naar “Claude Thorin”