Logis de Montifaud - Napoléon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Hans »

Deze cognac is een voorbeeld van een uitstekende Grande Champagne voor een zeer bescheiden prijs.
Logis de Montifaud wordt heden ten dage bestierd door Christian Landreau. De Landreau familie bestaat al vijf generaties uit bouilleurs de cru.
Logis de Montifaud werd in 1959 aangekocht. De oudere cognacs komen uit de wijngaard bij Criteuil la Magdeleine, ook in de Grande Champagne.

In 1999 beschrijft Mac A. Andrew deze cognac als volgt:
Mac A. Andrew schreef:Logis de Montifaud (Christian Landreau) Napoléon - 5/10 hint of dark chocolate rounds quiet aromas of fruit and flowers. Smooth and long
Een wat matig oordeel. Over de Vieille Réserve, de XO en de Hors d'Age is hij zeer lovend.

In recentere boeken kom ik Logis de Montifaud niet tegen. Ook niet in de (incomplete) drankenbank van de Commissie Gedistilleerd van het Produktschap Dranken. Weet dus niet of er een Nederlandse importeur is. Maar goed, gezien de prijs bij La Cognathèque kunnen een beetje verzendkosten er ook nog wel bij. Goede gelegenheid om nog wat extra soorten te bestellen, worden die verzendkosten ook weer relatief minder ;) Voor degenen die regelmatig Antwerpen aandoen: De Cognatheek voert hem ook.

Ik vermoed dat Mac A Andrew 12 jaar geleden een enigszins andere cognac geproefd heeft. In 2007 heet hij nog Napoléon, in 2009 en 2011 Cognac Grande Fine Champagne Napoléon.
Bij de Vignerons Indépendants, het forum van vakbroeders, kreeg deze cognac in 2007 brons en in 2009 en 2011 goud.

Op de site staat een summiere beschrijving:
Logis de Montifaud schreef:The harmony between spicy and fruity aromas shows a rounded Cognac.
The nose and the palate identify a floral spirit.
Zoiets als: rond, beetje kruiden, beetje fruit en bloemen in de neus. Ja, dat geldt voor zo'n beetje alle Grande Champagnes :? Komen we niet verder mee.

Dan maar zelf een poging ondernomen:
De kleur: licht goud
De geur: licht velpon, viooltjes, narcissen op de achtergrond, vanille, hint van nootmuskaat (met dank aan de geurendoos van Les Arômes du Cognac)
De smaak: moet even groeien. Lijkt in eerste instantie wat vlak, maar dat verdwijnt snel. Echt een cognac om de tijd voor te nemen. In een proeverij zou deze cognac niet tot zijn recht komen.
Mooie balans tussen kruiden en fruit en, in wat mindere mate, hout. Minder complex dan oudere Grande Champagnes, maar ruim voldoende (zeker gezien de prijs!). De "hint of dark chocolate" van Mac A Andrew kan ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken.
De na-smaak: mooi lang, zoals het een Grande Champagne betaamt. Kruiden komen langzaam naar voren in de nasmaak.
Leeftijd: ben ik nog niet achter, als Napoléon in ieder geval 6½ jaar, waarschijnlijk wel ouder.
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: een belachelijke € 36,50 bij La Cognathèque Zelfde prijs als een jaar geleden, trouwens. Ze doen niet aan inflatie.
De prijs/kwaliteit verhouding: zeer, zeer goed :!:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Roland »

Hans schreef:....In recentere boeken kom ik Logis de Montifaud niet tegen. Ook niet in de (incomplete) drankenbank van de Commissie Gedistilleerd van het Produktschap Dranken. Weet dus niet of er een Nederlandse importeur is. Maar goed, gezien de prijs bij La Cognathèque kunnen een beetje verzendkosten er ook nog wel bij. Goede gelegenheid om nog wat extra soorten te bestellen, worden die verzendkosten ook weer relatief minder ;) Voor degenen die regelmatig Antwerpen aandoen: De Cognatheek voert hem ook.
Op de "helaas" oudere lijst : http://www.cognacnet.com/cts/rixendistopofthetop.htm
staat bij Extra : Logis de Montifaud : 30
En op hun site, blijkt de prijs (voor een extra) zeer goed mee te vallen : € 100.
http://www.logis-montifaud.com/public/commander.php5
Bij hun producten vind ik jammerlijk genoeg geen omschrijving van de extra.
http://www.logis-montifaud.com/public/cognacs.php5

Hans,
mocht je deze in de cognatheek kunnen "proeven", graag een oordeel.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Hans »

Roland schreef:Hans,
mocht je deze in de cognatheek kunnen "proeven", graag een oordeel.
Ik zal kijken, ga volgende week samen met Tim. Ik zag dat La cognathèque dit merk niet meer voert.
Overigens, dat was je waarschijnlijk al opgevallen: ook een door jou recent aangeschafte cognac met 30 punten in het lijstje van Rixendis :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Hans,
mocht je deze in de cognatheek kunnen "proeven", graag een oordeel.
Ik zal kijken, ga volgende week samen met Tim. Ik zag dat La cognathèque dit merk niet meer voert.
Overigens, dat was je waarschijnlijk al opgevallen: ook een door jou recent aangeschafte cognac met 30 punten in het lijstje van Rixendis :D
Inderdaad, Cognathèque heeft hun site vernieuwd en.... enkelen staan niet meer op hun site.

Naast de Extra van Logis de Montifaud, zag ik in vermeld lijstje ook de Extra van Rémy Landier.
http://www.cognac-remi-landier.com/presentation Rechts vind je Découvrez notre brochure (pdf)
Deze extra bestaat in een "gewone fles", maar ook in een kristallen fles. ( > € 600).
Ik vermoed dat de "gewone" fles extra rond de € 140 komt.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Ton »

Hans schreef:In recentere boeken kom ik Logis de Montifaud niet tegen.
Ik dacht dat jij 'Cognac' van Nicholas Faith ook had? Stuk recenter dan Mac Andrew.
bladzijde 164 :!:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Hans »

Ton schreef:
Hans schreef:In recentere boeken kom ik Logis de Montifaud niet tegen.
Ik dacht dat jij 'Cognac' van Nicholas Faith ook had? Stuk recenter dan Mac Andrew.
bladzijde 164 :!:
Ik vermoed, dat ik die in augustus 2011 nog niet had.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Roland »

Deze Napoléon behaalde in 2011 de Médaille d' Or.

17 jaar oud (..../1992/1995)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Logis de Montifaud - Napoléon

Bericht door Hans »

Roland schreef:Deze Napoléon behaalde in 2011 de Médaille d' Or.

17 jaar oud (..../1992/1995)
klopt ;)
Hans schreef:Bij de Vignerons Indépendants, het forum van vakbroeders, kreeg deze cognac in 2007 brons en in 2009 en 2011 goud.
Dat was voor mij destijds de aanleiding hem te proeven.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Logis de Montifaud”