Omschrijving / review maken

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Meijer
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 12
Lid geworden op: do 21 dec 2017, 15:10

Omschrijving / review maken

Bericht door Meijer »

Beste allen,

Ik zoek een soort standaard lijst of iets hoe je een review kunt maken over cognac, zijn daar een beetje standaard volgordes in? Omdat ik graag wil leren omschrijven wat ik proef en de onderliggende smaken wil leren omschrijven. Als ik nu bijvoorbeeld de Coursoivier V.S.O.P zou omschrijven, zeg ik in mijn eigen bewoording dat deze te lang in een verbrand (dus niet gebrand) eikenvat heeft gezeten naar mijn smaak en dat hij wrang en verkoold smaakt daardoor. En dat de naweeën smaken als een taaie walnoot die verschimmeld is. Maar dit klinkt natuurlijk niet echt gemakkelijk en vriendelijk, dus zoek ik andere bewoordingen en uitleg hoe je iets omschrijft.

Ik heb dus totaal geen verstand van cognac en heb ook geen idee hoe het gemaakt wordt of wat er in zit aan ingrediënten, vandaar dat ik dus dit soort omschrijvingen maak voor mijzelf op dit moment. :oops:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Omschrijving / review maken

Bericht door Ton »

Leuke vraag. Een echte standaard lijst is er niet, maar het is wel gebruikelijk om achtereenvolgens iets te zeggen over: kleur, geur, smaak en na-smaak. Dan kun je natuurlijk ook nog iets zeggen over de leeftijd en de herkomst en tenslotte een eindoordeel.
Het beste lijkt me om enkele reviews van anderen te lezen, bijvoorbeeld die van Hans. Je vindt ze onder Cognac > cognac merken en soorten, dus het allereerste topic.
Een voorbeeld: http://www.cognacforum.nl/viewtopic.php ... 5308#p5308.

Ik hoop dat je hiermee al een eindje op weg bent geholpen.
Verder zijn er nog andere hulpmiddelen, zoals het aroma wheel: http://www.cognac.fr/cognac/_en/2_cogna ... age=aromes