Waarde en ouderdom bepalen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
bmata
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 14:40

Waarde en ouderdom bepalen

Bericht door bmata »

LS.,

Wij hebben wat cognac geerfd (Armand Gauthier cocnac, 3 sterren; Prince
Hubert de Polignac,fine champagne VSOP; cognac d'Ánglar VSOP) en willen
graag weten of hiervan de waarde en ouderdom te achterhalen is.


Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet.

bmata
Bijlagen
IMG_1506 (Medium).JPG
IMG_1506 (Medium).JPG (136.73 KiB) 2772 keer bekeken
Gautier (Medium).JPG
Gautier (Medium).JPG (177.75 KiB) 2772 keer bekeken
IMG_1504 (Medium).JPG
IMG_1504 (Medium).JPG (142.83 KiB) 2772 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Waarde en ouderdom bepalen

Bericht door Ton »

Wat de ouderdom betreft moet je onderscheid maken tussen de ouderdom van de cognac die bepaald wordt door het aantal jaren dat de cognac op vat heeft gerijpt voordat hij werd gebotteld en de leeftijd van de fles, dus het jaar waarin hij werd gebotteld.
Het eerste bepaalt de kwaliteit van de cognac. Zodra de cognac is gebotteld wordt hij niet meer beter. Dus dat is bij cognac totaal verschillend van wijn, die op de fles juist nog heel wat aan kwaliteit kan winnen.
Het tweede is alleen van belang voor verzamelaars die het interessant vinden om een 'oude' fles te hebben die je niet meer kan kopen en die ofwel in een verzameling past ofwel die ze nog heel wat jaartjes willen bewaren in de hoop dat hij dan wél echt wat aan waarde wint doordat hij schaars is geworden. Voor bekende merken hoef je vaak niet eens zo heel erg lang te wachten. Een fles Hennessy uit de 60-er jaren doet al gauw €200. Maar voor onbekende merken moet je toch wel wat langer wachten, mogelijk tot ze ouder zijn dan 100 jaar.

Nu deze flessen:
D'Anglar is een B-merk van de cognac-coöperatie Unicognac. Het is een zeer onbekend merk en ik denk niet dat er iemand te vinden is die hier verzamelaars-waarde in ziet. Het is een VSOP, wat wil zeggen dat hij minimaal 4 jaar heeft gerijpt, wat niet erg lang is. Het is een blend, wat wil zeggen dat hij is gemaakt van verschillende districten, waarschijnlijk veel fins bois. Nieuw zal hij rond de 30 gulden hebben gekost. Wanneer hij gebotteld is, is moeilijk in te schatten omdat er nauwelijks informatie over dit merk bestaat, maar aan het label te beoordelen, verwacht ik dat hij in de 70-er of 80-er jaren is gebotteld. Ik denk niet dat je er €40 voor kan krijgen, eerder tussen de €20 en €30, als hij ongeopend zou zijn. Als hij al lang open is, dan zal je hem nu nog wel kunnen drinken, maar de kwaliteit neemt duidelijk af wanneer een fles langer dan een half jaar open is.

Armand Gauthier is eveneens een zeer onbekend merk. Ik heb er wel eens etiketten van gezien, maar nog nooit een fles. Het is een 3-sterren cognac, dus hij heeft minimaal 2,5 jaar gerijpt op houten vaten. Ook een blend. Ik schat dat deze uit de 60-er of 70-er jaren komt. Je snapt: je kan hier niet veel waarde aan toekennen.

Dan de Hubert de Polignac. Dit is een merk dat nogal eens op veilingsites wordt aangeboden. Deze VSOP (minimaal 4 jaar op houten vaten) is waarschijnlijk uit de 70-er jaren, mogelijk begin 80's. De waarde is lastig in te schatten. Soms gaan ze weg voor rond €40, maar soms ook zie je dat bedragen voor deze fles betaald worden tot zelfs boven de €100.
https://www.whiskyauctioneer.com/lot/01 ... sop-cognac
https://www.whiskyauctioneer.com/lot/03 ... ognac-75cl
https://whisky.auction/auctions/lot/2787
(In Nederland en in Amerika worden beduidend hogere bedragen betaald dan in de UK).
bmata
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 14:40

Re: Waarde en ouderdom bepalen

Bericht door bmata »

Beste Ton,

Mijn dank voor de uitgebreidde informatie !
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”