Blindtasted.com

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2156
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Blindtasted.com

Bericht door Ton »

Roland schreef:Ik denk dat je het zo niet mag bekijken.
Waarschijnlijk zijn er categoriën.
VSOP
XO
(Oudere)
Ik heb er even een mailtje aan gewaagd om het na te vragen. Ben benieuwd of ik antwoord krijg 8-)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2156
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Blindtasted.com

Bericht door Ton »

Antwoord:

Hi Ton,

Thank-you for your question.
The cognacs are categorised as they are tasted, for example, all the VSOPs will be tasted side by side.
This does not however influence the score which is a absolute rating, an XO can score 89 while a VSOP can score 92 for example but they are not tethered to an XO category or a VSOP category.
Nethertheless the consumer can filter the cognac categories in order to only show cognacs from the category they are interested in.

I hope that my answer is clear, please do not hesitate if you have any other questions,

Best wishes

Anthony Chicheportiche
40, cours d'Albret - 33000 Bordeaux

Het Engels is niet foutloos, maar ik begrijp hieruit dat een VSOP met score 92 in absolute zin beter is dan een XO met score 89.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blindtasted.com

Bericht door Hans »

Ton schreef:Het Engels is niet foutloos, maar ik begrijp hieruit dat een VSOP met score 92 in absolute zin beter is dan een XO met score 89.
Zo lees ik het ook, waarmee mijn eerdere opmerking, en Rolands aanvulling overeind blijven. Wel mooi dat er zo snel en volledig geantwoord wordt!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Blindtasted.com

Bericht door Hans »

Ton schreef:Maar smaak is subjectief. Ik vermoed dat een bepaalde smaak (misschien vanille?) aantrekkelijker smaakt wanneer je zoveel cognacs na elkaar moet proeven en dat hierdoor het oordeel wordt beïnvloed. Ik bedoel daarmee te zeggen dat wanneer je elke dag één cognac zou proeven en scoren onder vergelijkbare condities (wat je die dag gegeten hebt bijvoorbeeld), dan zou dat volgens mij een compleet ander resultaat geven. Ook wanneer je precies dezelfde cognacs een dag later gaat proeven, maar in een andere volgorde.
Toch vind ik zulke lijstjes leuk en gebruik ik ze ook om mijn keuze voor een volgende cognac te bepalen.
Volledig eens met je relativeringen, Ton. Zo gebruik ik de lijstjes ook.
Objectiviteit bestaat niet bij smaak en alle scores weerspiegelen dat. Kwaliteit en leeftijd ga je wel herkennen, cru ook, al kun je je daar nog wel eens goed vergissen. Met een geurendoos kom je een heel eind in de buurt van het beschrijven van de geuren, maar ook dan: ieder mens kan iets anders ruiken/proeven. Met z'n tweeën proeven voegt wel toe, merken Tim en ik. Maar onze beperking is dan weer, dat we dezelfde voorkeur hebben: oudere Grande Champagnes met een mooie rancio, goed ontwikkelde aardse tonen, niet te zacht, liever wat uitgesproken, een complexe, zich blijvend ontwikkelende smaak en een lange kruidige afdronk. Kijk naar mijn lijstje favorieten en je weet wat ik bedoel.
Een cognac die niet aan dat profiel voldoet kan natuurlijk heel goed door iemand anders beter gewaardeerd worden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”