Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gauthier vs. De fles stond aanvankelijk wat te koud, maar ook opgewarmd in het glas is dit nauwelijks te drinken. In de geur zitten rozijnen, maar ook iets chemisch. Precies een of ander kuisproduct. De smaak is al niet veel beter. Ik heb er bij het 2de glas uit armoede een grote scheut cola in gedaan om het drinkbaar te maken. Ben ik nu ineens te verwend na een aantal topcognacs of is dit gewoon de JW Red Label onder de cognacs? Het wordt nog serieus aanpoten om die fles leeg te krijgen, vrees ik.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Paul Beau Hors d'Age 43 %. De neus is aanvankelijk een beetje prikkelend. Na een tijdje wordt het veel beter, voller ook (de befaamde 'rancio?'). De houttonen in de smaak zijn behoorlijk genuanceerd en in balans. In de neus kan ik voor de rest nog chocolade ontwaren, alsook gekonfijt fruit en wat zoethout (komt ook terug in de smaak). Overall echter is hij een beetje 'licht' in de smaak. Dit is nu de 2de Grande Champagne van ongeveer dezelfde leeftijd waar ik dezelfde conclusie bij trek. Ik begin echt te geloven dat een Grande Champagne beter is als hij nog langer gerijpt heeft.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Gauthier vs. De fles stond aanvankelijk wat te koud, maar ook opgewarmd in het glas is dit nauwelijks te drinken. In de geur zitten rozijnen, maar ook iets chemisch. Precies een of ander kuisproduct. De smaak is al niet veel beter. Ik heb er bij het 2de glas uit armoede een grote scheut cola in gedaan om het drinkbaar te maken. Ben ik nu ineens te verwend na een aantal topcognacs of is dit gewoon de JW Red Label onder de cognacs? Het wordt nog serieus aanpoten om die fles leeg te krijgen, vrees ik.
Tja, een VS hè. Die zijn ook niet gemaakt om straight te drinken, maar om te mixen (of koken). Als je dan toch per se een VS wil drinken, dan zijn er wel enkele die iets beter zijn en die je nog zou kunnen proberen. Bijvoorbeeld de Frapin VS of de AE Dor VS. En als ik me niet vergis ook de Courvoisier VS.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Deze namiddag in een wijnwinkel/bar een Grosperrin Folle Blanche 2005 46.7 % meegenomen. Eens thuis gekomen direct de fles geopend wegens veel te nieuwsgierig en een Klein beetje geproefd. Dit is echt super lekker ! Een enorm verschil in smaak met wat ik tot nu toe geproefd heb. De fruitige smaak is bijzonder. Vanaf de fles geopened was kon je het fruit al meteen ruiken. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven, denk ik.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Eerst een glaasje Grosperrin Folle Blanche 2005 gevolg door een Ménard Ancestale en een weer een glaasje Grosperrin Folle Blanche. Die folle blanch is toch verdomd fruitig en de rancio van die Ménard is gewoon HEEL mooi. Beide cognacs zijn gevaarlijk drinkbaar!
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Beide cognacs zijn gevaarlijk drinkbaar!
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren nog eens een glaasje Henri Geffar Vieille Reserve ingeschonken. Heel lekker cognac. Ik vind hem iets beter dan de Hors d'Age van Paul Beau, iets minder scherp en voller van smaak.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb gisterenavond nog eens een glas Grosperrin folle blanche 2005 ingeschonken. Dit blijft toch een erg goeie, jonge cognac.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Ik had gisteren de Héritage van Font Borne. Wat een geweldenaar is dat, maar helaas komt de bodem al weer in zicht.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

De fles staat al klaar voor vanavond: Bouju Très Vieux 40 %. Ik ben enorm benieuwd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”