Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren de laatste nieuwe aanwinst LX Fins Bois brut de fût 46.4 % geopend. Korte beschrijving:

Neus:
Redelijk alcoholisch en prikkelend. Wat peperachtig, maar tegelijk fruitig. Ik stond precies in een bakkerij: zoete broodjes en boterkoeken. Er waren nog een aantal andere zaken die ik kon onderscheiden, maar die ben ik even kwijt. Dat komt wel bij een volgende proeverij.

Smaak:
Dit deed mij redelijk denken aan de Chateau de Beaulon folle blanche. :? Wat ik in de neus waarnam, proefde ik in grote mate ook. Vooral het fruitige heb ik onthouden. Het bleef wel wat prikkelend tot ik er 5 druppels water bij deed. Ineens was dat scherpe kantje helemaal weg en werd alles veel zachter, nog beter. Dit is iets om van te genieten, hoor !

Afdronk:
Niet super lang, maar toch lang genoeg om goed van te kunnen genieten.

Dit is 60 jaar oud ?? Echt? Moest je dit blind proeven zou je dit veel jonger inschatten. Ondanks het bescheiden alcohol% is deze cognac ietwat springerig en ongebalanceerd, maar water bijvoegen doet wonderen. Het cognachuis is dan wel onbekend, maar mogen we weten met welke druiven dit gemaakt is? Dat zou misschien de fruitigheid kunnen verklaren. In ieder geval, proficiat met je selectie. Heb je het vat zelf mogen uitkiezen?
Laatst gewijzigd door JohanB op ma 11 jun 2018, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roland »

JohanB schreef: Dit is 60 jaar oud ?? Echt? Moest je dit blind proeven zou je dit veel jonger inschatten. Ondanks het bescheiden alcohol% is deze cognac ietwat springerig en ongebalanceerd, maar water bijvoegen doet wonderen. Het cognachuis is dan wel onbekend, maar mogen we weten met welke druiven dit gemaakt is? Dat zou misschien de fruitigheid kunnen verklaren. In ieder geval, proficiat met je selectie. Heb je het vat zelf mogen uitkiezen?
Druif : Ugni Blanc
Uitkiezen was er niet bij. Hij had slechts één oud vat.

mvg,
RolanD
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door harryjose123 »

ben het helemaal eens met johan wat de leeftijd betreft je proeft duidelijk een mooie 60 jaar oude cognac ben blij dat ik er 2 heb kunnen kopen .
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren nog een paar glaasje Bouju Hors d'Age gedronken. Hij is goed, zonder meer. Hij mist wat body vind ik.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Een glaasje Peyrot Héritage 43.3 % en dat was al heel lang geleden. De fles is jammer genoeg bijna leeg. Ik vind hem nog steeds heel lekker, maar toch een stuk minder dan de Ragnaud Sabourin Fontvieille of een Bouju Très Vieux.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Ik heb dinsdag de Florilège opnieuw aangeschaft en woensdag de Peyrot Héritage. Bij hun aan huis.
Wel een wereld van verschil tussen die twee, maar ook die Peyrot vind ik gewoon erg lekker. Ze zullen alleen nog wel even dicht blijven, ik kan jammer genoeg niet alles tegelijk open hebben...
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

François Voyer XO. Grande Champagne. 40% abv. Nice wax sealed top. This is an older bottle. Picked up flavors of vanilla and dried fruits. A little heat overpowers the flavors. Read somewhere that it's a 25 year old.
IMG_20180723_164636.jpg
IMG_20180723_164636.jpg (207.09 KiB) 1859 keer bekeken
IMG_20180723_164339.jpg
IMG_20180723_164339.jpg (185.16 KiB) 1859 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Yes, nice bottle. I like it is a cognaçaise rather than a decanter. I had the decanter some years ago. Liked it very much. By the way: the Extra is even better!
Nice touch: first the unopened bottle ant then the opened one.
How do you get such a nice taut cut? When I open a wax capped bottle the wax always crumbles off and is flying all over the place.
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

Thanks Ton. Don't get me wrong. I like this one a lot; but made the mistake of working my way back from the 'Extra'. And having just had the Audry Reserve Speciale a couple of days ago. The Audry is a slight notch above, in my opinion. The FV Extra is amazing. Much more pronounced rancio, complex, layered. And although at 43% abv, it has less alcohol burn.

This bottle was easier to cut open. I used a paring knife. It was soft, so I am assuming they've blended some rubber into the wax seal.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

All excellent choices he.
Have you had the Audry Memorial yet? If not, put it on your wish-list 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”