Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door EelcoA »

Vanavond de Delamain XO Pale & Dry geopend. Ook thuis nog dezelfde mooie subtiele, evenwichtige cognac met net genoeg pit... Binnenkort maar eens naast de Audry Reserve Speciale proeven om te kijken welke favoriet is!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Nog een glaasje Chateau de Beaulon 7ans folle blanche, gevolgd door een Bouju Très Vieux 40 %. De neus van de eerste is gewoon formidabel, de tweede is dat qua smaak. Niet te doen, die Bouju.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef: gevolgd door een Bouju Très Vieux 40 %. De neus van de eerste is gewoon formidabel, de tweede is dat qua smaak. Niet te doen, die Bouju.
Wat bedoel je met 'niet te doen?'.

Ik heb gisteren de Bouju Très Vieux 50% genoten. Ik ben er niet zo kapot van. Ja, hij is erg goed, maar toch hou ik niet zo van die sterke gebrande smaak. Ik was veel meer onder de indruk van hun Napoleon en die kost minder dan de helft van de Très Vieux 50%.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik vind hem super lekker. Ik ben blijkbaar hevige fan van die houttonen in combinatie met de volle smaak van de cognac. Dat miste ik in de Royal brut de fût 60 %.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Gisteren heb ik Bernard Gauthier Très Vieux weer eens geproefd. Erg lekker, jammer dat er zo moeilijk aan te komen is.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Drouet Paradis de Famille. Niet slecht, maar is het nu mijn gedacht of kan je proeven dat dit een jonge cognac is? Ik vind van wel. Hij mist body.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
CognacExpo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 11:04
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door CognacExpo »

Menard 200 cuvee de bicentenaire
Deze stond eigenlijk op mijn wanted 2017 lijst... maarja, beter te laat dan nooit.

ja... heb ook pas 6 Menard geproefd, maar dit was wel de lekkerste.
Beetje noten, vanille. zacht... geen explosie aan smaken maar prijs kwaliteit goede Cognac
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door easmits »

Jaren '60 Martell VSOP uit een travel flask: viel niet tegen, was goed bewaard gebleven. Olieachtig, vol, met zelfs wat rokerigs. Dat laatste is waarschijnlijk toe te schrijven aan flesrijping.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

easmits schreef:at laatste is waarschijnlijk toe te schrijven aan flesrijping.
Dat moet je mij toch eens uitleggen. Het is toch zo dat, eens de drank in de fles zit, er geen rijping meer is? Hetzelfde geldt voor whisky. OBE, dat wel, maar ik weet niet of dat ook bij cognac bestaat.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door easmits »

Ja, dat is de gangbare mening. Maar waarom zou wat voor whisky geldt niet voor Cognac gelden? Sterker nog, omdat in Cognac minder foezelolieën zitten is de drank gevoeliger voor oxidatie. Ik heb nog niet precies weten te achterhalen hoe rokerigheid (sigaar, roet) precies tot standkomt bij flesrijping, maar het lijkt me niet een natuurlijk smaak voor een standaard VSOP. Het zou een reactie met de capsule kunnen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”