Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
serelsnauw
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 12 feb 2014, 18:20

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door serelsnauw »

zeesting schreef:Die is nog te vinden bij De wijnkelder in Kluisbergen ca 54 euro . ze vragen wel 27 euro verzendkosten
Ik heb hier eventueel wel volle fles beschikbaar als je wil, ik rij volgende maand toch naar Kluisbergen om nog enkele flessen Bouju op te halen
In dat geval ga ik heel graag op je aanbod in. Ik woon zelf in de Randstad, mocht je in de buurt wonen kan ik hem eventueel op komen halen.
We PM-en wel even hoe we dit het beste kunnen regelen, maar ontzettend bedankt voor je aanbod.

Met de Château de Beaulon VSOP 7yo is de lineup dan redelijk compleet denk ik. Even voor het overzicht;
  • Château de Beaulon VSOP 7yo (gezien bij Wijnwereld 30,35eu)
    Michelet Vieille Réserve (Cognacnet)
    Estève Sélection Coup de Cœur (Cognacnet)
    Grateaud X.O (Cognacnet)
    Drouet X.O. Ulysse Carafe Coffret Carton (Cognacnet)
    Audry X.O. Audry X.O. (Cognacnet)
    Daniel Bouju Royal Brut de fût 60% (Via Marc)
Ik denk ook in bovenstaande volgorde.
Natuurlijk serveer ik hier nog chocola, noten en wat crackers etc bij. Past een stokbroodje met diverse franse kaasjes hier eventueel nog bij?
Hans schreef: Het spreekt voor zich dat we graag vernemen van de bekering der whiskydrinkers. ;)
De tasting is pas eind mei (ik ben graag op tijd), maar uiteraard laat ik horen hoe deze avond vergaan is!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door Hans »

serelsnauw schreef:In dat geval ga ik heel graag op je aanbod in. Ik woon zelf in de Randstad, mocht je in de buurt wonen kan ik hem eventueel op komen halen.
We PM-en wel even hoe we dit het beste kunnen regelen, maar ontzettend bedankt voor je aanbod.
Misschien haak ik nog wel aan hierbij, Marc. PM-en we wel over. Beste en goedkoopste manier van verzenden van België (waar Marc woont) naar Nederland is via Kiala. Goede ervaringen mee via Roland.
serelsnauw schreef: Met de Château de Beaulon VSOP 7yo is de lineup dan redelijk compleet denk ik. Even voor het overzicht;
  • Château de Beaulon VSOP 7yo (gezien bij Wijnwereld 30,35eu)
    Michelet Vieille Réserve (Cognacnet)
    Estève Sélection Coup de Cœur (Cognacnet)
    Grateaud X.O (Cognacnet)
    Drouet X.O. Ulysse Carafe Coffret Carton (Cognacnet)
    Audry X.O. Audry X.O. (Cognacnet)
    Daniel Bouju Royal Brut de fût 60% (Via Marc)
Ik denk ook in bovenstaande volgorde.
Mogelijk de Grateaud na de Audry plaatsen. Is wat krachtiger dan de Drouet en zeker de Audry
serelsnauw schreef:Natuurlijk serveer ik hier nog chocola, noten en wat crackers etc bij. Past een stokbroodje met diverse franse kaasjes hier eventueel nog bij?
Uiteraard! Zie bv. hier
serelsnauw schreef:
Hans schreef: Het spreekt voor zich dat we graag vernemen van de bekering der whiskydrinkers. ;)
De tasting is pas eind mei (ik ben graag op tijd), maar uiteraard laat ik horen hoe deze avond vergaan is!
Wij zijn zeer benieuwd en zullen bekeerlingen graag liefdevol in ons midden opnemen :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door zeesting »

serelsnauw schreef:
Ik denk ook in bovenstaande volgorde.
Natuurlijk serveer ik hier nog chocola, noten en wat crackers etc bij. Past een stokbroodje met diverse franse kaasjes hier eventueel nog bij?
Ik (als Belg nog wel) zou gaan voor de Zwitserse "chocola" van Lindt.
Die had ik meegebracht bij vorige forum proeverij, en viel volgens mij ook wel in de smaak
(zeker Stefan kon ervan genieten :lol: )
Lindt heeft een klein gamma van 70% 85% 90% en 99% puur cacao, de smaak wordt dan niet verpest door een overdosis aan suiker.
Voor wie geen ervaring heeft met de combinatie whisky-cacao of cognac-cacao zou ik opteren voor de 85%
http://www.lindt.com/noswf/eng/secrets- ... -70-cocoa/
serelsnauw
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 12 feb 2014, 18:20

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door serelsnauw »

Hans schreef:
serelsnauw schreef: Met de Château de Beaulon VSOP 7yo is de lineup dan redelijk compleet denk ik.
Ik kom bij drankdozijn de Château de Beaulon VSOP 12yo tegen voor iets van 3 of 4 euro verschil. Is de 12 yo nog beter, of is er iets 'magisch' aan de 7 yo?

// Edit: Heb het antwoord al gevonden op dit prachtige forum. Ik ga voor de 7yo :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door Hans »

serelsnauw schreef:Ik kom bij drankdozijn de Château de Beaulon VSOP 12yo tegen voor iets van 3 of 4 euro verschil. Is de 12 yo nog beter, of is er iets 'magisch' aan de 7 yo?
// Edit: Heb het antwoord al gevonden op dit prachtige forum. Ik ga voor de 7yo :mrgreen:
Magie, inderdaad en wel vanwege de Folle Blanche druif. Mocht deze cognac je bekoren, dan is de Raymond Ragnaud Folle Blanche récolte 2002 zeker ook een aanrader. Inmiddels € 75,75 bij van Wees
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
serelsnauw
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 12 feb 2014, 18:20

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door serelsnauw »

Hallo Cognacliefhebbers,

De proeverij is alweer enige tijd geleden geweest, en heb jullie nog niet laten weten hoe het verlopen is. Daarvan nu in ieder geval een kort verslagje.

We begonnen de avond met een bbq. Eigenlijk gewoon een standaard bbq, maar 1 gerechtje was toch wel een succes; de gamba's gemarineerd in knoflook/kruidenboter met cognac. Ik had hiervoor een Montifaud VS gebruikt. Was voor mij een nieuw experiment, maar gezien de positieve reacties erg geslaagd.

Na de bbq sloten we af met een eenvoudige bak koffie, en maar direct gevolgd met de 1e cognac op de lijst: de Château de Beaulon. Ik had deze zelf nog nooit geproefd, en moet zeggen dat deze (zoals jullie al voorspeld hadden) mij goed beviel. Een heerlijke toegankelijke (bijna frisse) smaak.

De complete line-up van de avond:
Afbeelding

Château de Beaulon VSOP
Michelet Vieille Réserve
Estève Sélection Coup de Cœur
Drouet X.O.
Audry X.O.
Grateaud X.O
Daniel Bouju Royal Brut de fût

Qua eten had ik dit geweld aangevuld met de chocola van van Lindt (80%) en nog wat franse kaasjes, broodjes en toastjes.
Kort samengevat vielen de Drouet en Audry verreweg het meest in de smaak. Na afloop van de proeverij werd er namelijk uit deze flessen nog behoorlijk door geschonken.
De Michelet viel in 1e instantie wat tegen, tot deze ontwaakt na 10/15 minuten in het glas. Ongelofelijk wat een verschil. De Daniel Bouju was natuurlijk de knallende afsluiter die mij een stuk zwaarder viel dan toen ik deze eerder had geproefd bij Hans. Toch konden de whiskydrinkers deze zeker wel waarderen, maar vielen ze uiteindelijke toch voor de subtielere en zachtere smaken van de Drouet en Audry.

Ik heb helaas geen whiskydrinkers echt kunnen bekeren, maar wel wat nieuwsgierigheid gewekt. Er ging in ieder geval een wereld open voor drankliefhebbers die alleen maar cognac van de grote cognachuizen kennen.
Helaas waren ze wel van mening dat whisky een stuk diverser is dan cognac.

Al met al een zeer geslaagde avond, en daar wil ik jullie hartelijk voor bedanken!!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac-tasting voor whiskydrinkers..

Bericht door Hans »

Leuk verslag Frank, van een meer dan serieuze cognacproeverij.
serelsnauw schreef:Ik heb helaas geen whiskydrinkers echt kunnen bekeren, maar wel wat nieuwsgierigheid gewekt. Er ging in ieder geval een wereld open voor drankliefhebbers die alleen maar cognac van de grote cognachuizen kennen.
Helaas waren ze wel van mening dat whisky een stuk diverser is dan cognac.
Tja, als je ze met deze line-up niet over de streep kunt trekken zijn ze reddeloos verloren, vrees ik :lol:
serelsnauw schreef:Al met al een zeer geslaagde avond, en daar wil ik jullie hartelijk voor bedanken!!
Graag gedaan!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”