Schroefdop of kurk

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Schroefdop of kurk

Bericht door wouter »

Hoe staan jullie tegenover de ontwikkeling dat de kurk steeds minder gebruikt wordt bij wijn?

Zal het ook gebeuren bij Cognac? Veel Whisky's hebben al een schroefdop...

Als er Cognacflessen met schroefdoppen verschijnen, zou dit invloed op jou aankoop hebben?

Zover ik kan beoordelen heeft de schroefdop geen invloed op de smaak van de Cognac...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Bas
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 03 mar 2010, 12:09

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door Bas »

Mijn Landy XO heeft al een schroefdop..

Persoonlijk vind ik het wel jammer als het zou gebeuren, net als bij wijn. Daar hoort gewoon een kurk op, maakt me niet uit of de smaak anders is.
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 269
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door DiscoverCognac »

Mooi oud onderwerp. 2010. Vandaag de dag weinig merken die overstag gegaan zijn. Alleen Camus heeft draaidop van de grotere merken dan. Dupuy ook maar eigenlijk nog steeds te weinig merken. Eergister weer een vintage op En gemaakt en zo'n lak verzegeling heeft ook wel meer charme dan een draaidop. Eerlijk is eerlijk.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door JohanB »

Ik ben ook voorstander van een kurk, hoewel een schroefdop volgens mij minstens (of zelfs beter) sluit dan een kurk. Die verzegeling in was heeft inderdaad iets extra's, maar het is een merde en gepruts om die was fatsoenlijk te verwijderen. En nadien komen er nog regelmatig brokjes los die in de fles of in je glas kunnen terecht komen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Jonathan
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 43
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:40

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door Jonathan »

Om nog te zwijgen over het mooie "plop"geluid als je een fles opent...
Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door Roland »

JohanB schreef: zo 20 okt 2019, 12:11 Ik ben ook voorstander van een kurk, hoewel een schroefdop volgens mij minstens (of zelfs beter) sluit dan een kurk.
Synthetisch of natuurlijke kurk ?
Ik weet niet of ik al een synthetische stop bij een cognacfles heb aangetroffen.

Wanneer Hennessy hun VS met een synthetische stop of een schroefdop zou uitrusten, wordt er al 25% kurk bespaard.

Men gaat in België kurk recycleren, zoals in Nederland :
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... gle.com%2F
JohanB schreef: zo 20 okt 2019, 12:11 Die verzegeling in was heeft inderdaad iets extra's, maar het is een merde en gepruts om die was fatsoenlijk te verwijderen. En nadien komen er nog regelmatig brokjes los die in de fles of in je glas kunnen terecht komen.
Het geeft inderdaad iets extra (voor het oog), maar het blijft een heel gepruts.
De dop 1,5 minuut in heet water steken helpt.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door JohanB »

Ik heb nog geen synthetische kurk in een cognacfles aangetroffen, wel al bij single malt whisky (schroefdop ook al trouwens). Ik steek die fles met wax zegel gewoonlijk een tijdje onder de kraan (heet water natuurlijk). Het helpt idd, maar de brokken vliegen er nog af, hoor. Vooral als je de dop nadien van de fles haalt, blijven er altijd wel wat stukjes in/op de flessenhals zitten.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door Ton »

Schroefdoppen worden toch al heel veel gebruikt en ook al lang, met name voor de goedkopere kwaliteiten.
C 3st aa.jpg
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door JohanB »

Ton schreef:Schroefdoppen worden toch al heel veel gebruikt en ook al lang, met name voor de goedkopere kwaliteiten.
Ja, maar dat is het 'm net, he. Als je geen goedkope cognac koopt, kom je ze ook niet tegen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Schroefdop of kurk

Bericht door EelcoA »

Kurk: voor, wax: tegen :D
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”