Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Toch niet de minste, die Port Ellen!
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

A friend is selling this bottle. Can someone tell me more about it? How does it taste? How much does it worth? Thanks in advance.
IMG_20180910_152003.jpg
IMG_20180910_152003.jpg (314.08 KiB) 2169 keer bekeken
IMG_20180910_152009.jpg
IMG_20180910_152009.jpg (329.96 KiB) 2169 keer bekeken
IMG_20180910_151940.jpg
IMG_20180910_151940.jpg (218.4 KiB) 2169 keer bekeken
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Fuzhou »

First day this link is working again after so many days becoming inaccessible :?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Gisteren zat er een sample Michelet XO in mijn glas, waarvoor dank Nicky! Mijn eerste indruk was dat hij een beetje scherp was en vooral HEEL licht van body. Te licht voor mij om ervan te kunnen genieten. De smaak was ook licht, niet romig, tikkeltje fruitig maar de karamel werd snel te dominant. Af en toe kwam er een beetje pompelmoes naar de voorgrond. De afdronk was eerder kort en licht drogend waarbij de onvermijdelijke karamel weer naar voren kwam. Niet mijn ding, vrees ik.
Daarna ging de Dudognon Héritage open. Heel andere koek uiteraard, maar toch ook veel lichter van smaak en body dan ik van een 40 jarige cognac had verwacht. In de neus en op de tong was hij een beetje jumpy. Geleidelijk aan kwamen er meer geuren en smaken vrij. Ik denk dat ik het advies van Nicky ga opvolgen en de fles een tijdje geopend ga laten staan vooraleer ik er nog eens van proef.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Ik heb niet kunnen wachten en ik heb die Pierre Ferrand *** geoepend. Het is en blijft natuurlijk 'maar' een *** maar het is toch te merken dat het een Grande Champagne is, vind ik toch. Het is een beetje scherp, zowel in de neus als op de tong, maar voor een jonge cognac van dit niveau (en dat bedoel ik niet negatief) is hij toch redelijk fruitig en geparfumeerd (lees: bloemen). Ik ruik en proef een beetje pompelmoes en wat citrus, af en toe een beetje lijm of vernis, wat ik toch minder waardeer. Maar goed, al met al is deze toch stukken beter dan de Gautier VS. Het valt af te wachten of oxidatie deze cognac ten goede komt of dat het beter is om er een cocktail van te maken.

EDIT: nog dit. Deze cognac heeft een alcoholpercentage van 45 %, maar dat is er echt niet aan te proeven. Voor deze sterkte is hij verrassend zacht.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Fuzhou schreef:First day this link is working again after so many days becoming inaccessible :?
Sorry to hear. We have had no problems on this side of the pond.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Ik heb niet kunnen wachten en ik heb die Pierre Ferrand *** geoepend. Het is en blijft natuurlijk 'maar' een *** maar het is toch te merken dat het een Grande Champagne is, vind ik toch. Het is een beetje scherp, zowel in de neus als op de tong, maar voor een jonge cognac van dit niveau (en dat bedoel ik niet negatief) is hij toch redelijk fruitig en geparfumeerd (lees: bloemen). Ik ruik en proef een beetje pompelmoes en wat citrus, af en toe een beetje lijm of vernis, wat ik toch minder waardeer. Maar goed, al met al is deze toch stukken beter dan de Gautier VS. Het valt af te wachten of oxidatie deze cognac ten goede komt of dat het beter is om er een cocktail van te maken.

EDIT: nog dit. Deze cognac heeft een alcoholpercentage van 45 %, maar dat is er echt niet aan te proeven. Voor deze sterkte is hij verrassend zacht.
Ik had eergisteren een drie sterren (3 kors) van Bache-Gabrielsen. Het is net of je deze cognac beschrijft want ik had ongeveer dezelfde smaakervaring.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

En is dat ook een grande champagne?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Jurrien »

Voor een jonge cognac vind ik de Bache Gabrielsen (3 kors) een mooie smaakvolle cognac tegen een redelijke prijs. Goed om voor de variatie erbij te hebben :lol:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef:En is dat ook een grande champagne?
Nee, een blend.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”