Hine Rare & Delicate en De Luze XO

OldSpirit
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 21:18

Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door OldSpirit »

Hoi,


Ik vond gisteren bij een slijterij in het oosten des lands een flesje Hine wat ws. al wat langer geleden gebotteld is (?)
Hine_rare__delicate.jpg
Hine_rare__delicate.jpg (9.33 KiB) 5923 keer bekeken
Weet iemand wanneer dit in de fles is gegaan? Proefnotities volgen later deze week, maar de eerste indruk is zeer positief.

Bij dezelfde slijter ook nog een flesje DeLuze XO gevonden, wat ws. ook al een wat oudere botteling is.
DeLuze_XO.jpg
DeLuze_XO.jpg (90.93 KiB) 5923 keer bekeken
€ 75,00 lichter en 1,5 liter fijne cognac zwaarder is m.i altijd een fijne deal :)


Groeten van een tevreden mens.
Over gebrek aan smaak valt niet te twisten
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door wouter »

Mooie koop inderdaad voor 75 euro ;-)

Deze De Luze XO is van voor 2009, niet heel oud dus... Blend is dezelfde als de huidige waar ik prijstechnisch en smaaktechnisch erg gek mee ben!

Ben benieuwd wat je van de De Luze vindt!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door Hans »

Heb deze Hine een jaar of wat geleden ook gekocht, via Ebay destijds. Is helaas niet meer, maar ik weet nog dat hij bijzonder aangenaam was. Geen smaaknotities gemaakt helaas, dat vond ik toen nog eng :lol:
Heb destijds niet goed kunnen achterhalen van wanneer de botteling was.
De De Luze ken ik niet maar al met al lijk je een prima deal te hebben gemaakt! Geniet ervan!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door Hans »

Hans schreef:Heb destijds niet goed kunnen achterhalen van wanneer de botteling was.
Nog maar eens even de boekenkast er op nageslagen:

Conal R. Gregory noemt deze cognac in zijn boekje van 1997:
Conal R. Gregory schreef:Rare & Delicate Fine Champagne - Kern zeer licht taankleurig, met brede lichtgroene/citroenkleurige rand; iets bloemen in de neus zonder scherpe tonen; licht kort fruit op de tong, maar niet lang en te weinig diepte. Redelijk
Gilbert Delos, eveneens 1997 bespreekt hem niet apart, maar noemt hem bij een beschrijving van de lijn van Hine.

Nicolas Faith (2005) tenslotte:
Nicolas Faith schreef:Rare & Delicate - An upmarket VSOP - the average age of the brandies, at around ten years, is far above that of the usual offering - and the combination of age and the usual Hine elegance makes it one of the few serious challengers to Rémy Martin. ISC Silver 2000 and 2001
Ergens tussen 2005 en 2008 is deze cognac Hine Rare VSOP gaan heten, het lijkt erop dat het ongeveer dezelfde is.

Reinier Koops beschrijft de Rare VSOP in 2008:
Reinier Koops schreef:Rare VSOP - Gemiddeld 10 jaar, 75% tot 80% Grande Champagne, rest Petite Zoetig fruit in de neus, zachte smaak in het begin, prikkelt daarna stevig op de tong, net niet te veel, goede balans fruit/hout
Hine Rare VSOP.JPG
Hine Rare VSOP.JPG (31.21 KiB) 5893 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door Hans »

Eerder, in 2011, geen proefnotitie van deze cognac gemaakt. Dat kan nu gecorrigeerd worden, aangezien deze deel uitmaakt van een recent aangeschafte giftbox.

Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: warm goudgeel

De geur: fris, fruitig, beetje bloemen, rozijn, hint van vanille

De smaak: heel zacht, gebalanceerd, zeker voor een VSOP, nauwelijks hout, niet scherp, beetje vettig in de mond, aangenaam.

De na-smaak: heel kort

Leeftijd: 10 jaar

De herkomst: ± 75% Grande Champagne, rest Petite Champagne

De prijs: deze cognac is niet meer te koop. Duikt af en toe wel op Ebay e.d. op.

Update oktober 2014: In Duitsland online te verkrijgen via bv. Rum&co, in 70cl en liter flessen, de laatste regelmatig in de aanbieding voor rond de € 50,--
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door Ton »

Sinds wanneer is deze niet meer te koop? Ik heb er nog niets over gehoord dat hij uit productie is genomen.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door Hans »

Ton schreef:Sinds wanneer is deze niet meer te koop? Ik heb er nog niets over gehoord dat hij uit productie is genomen.
Hierboven:
Hans schreef:Ergens tussen 2005 en 2008 is deze cognac Hine Rare VSOP gaan heten, het lijkt erop dat het ongeveer dezelfde is.
Preciezer heb ik het niet kunnen ontdekken. Op verschillende plaatsen wordt de Rare VSOP aangeboden onder de naam Rare & Delicate. Mogelijk is hij alleen van naam veranderd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door CarpeConniaco »

Hans schreef: Ergens tussen 2005 en 2008 is deze cognac Hine Rare VSOP gaan heten, het lijkt erop dat het ongeveer dezelfde is.
We zijn wat jaren verder en ik zie Hine Rare te koop. Weet iemand of deze inderdaad ongeveer dezelfde is als de Rare and Delicate? Is deze VSOP nog de moeite waard op een doordeweekse avond dat ik met iets anders druk bezig ben, of beter overslaan?
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door Hans »

CarpeConniaco schreef: ma 12 apr 2021, 12:27
Hans schreef: Ergens tussen 2005 en 2008 is deze cognac Hine Rare VSOP gaan heten, het lijkt erop dat het ongeveer dezelfde is.
We zijn wat jaren verder en ik zie Hine Rare te koop. Weet iemand of deze inderdaad ongeveer dezelfde is als de Rare and Delicate? Is deze VSOP nog de moeite waard op een doordeweekse avond dat ik met iets anders druk bezig ben, of beter overslaan?
Aan Hine val je je eigenlijk nooit een bult qua smaak, imho.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Hine Rare & Delicate en De Luze XO

Bericht door EelcoA »

CarpeConniaco schreef: ma 12 apr 2021, 12:27
Hans schreef: Ergens tussen 2005 en 2008 is deze cognac Hine Rare VSOP gaan heten, het lijkt erop dat het ongeveer dezelfde is.
We zijn wat jaren verder en ik zie Hine Rare te koop. Weet iemand of deze inderdaad ongeveer dezelfde is als de Rare and Delicate? Is deze VSOP nog de moeite waard op een doordeweekse avond dat ik met iets anders druk bezig ben, of beter overslaan?
Yes, ik heb in de jaren 90 weleens de Rare & Delicate gehad en niet zolang geleden de Hine VSOP Rare nog eens. Allebei goed bevallen. Wel een niveautje beter en gebalanceerder dan een VSOP van 1 van de grote 4. Ga je je zoals Hans zegt absoluut geen buil aan vallen!
Plaats reactie

Terug naar “Hine”