Giboin

Plaats reactie
Johan89
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 19:06

Giboin

Bericht door Johan89 »

Hallo,
Gisteren heb ik een leuke fles cognac gekocht (zie foto).
De fles is gebotteld vanuit een rijpvat, op het etiket staat dat er totaal 60 flessen uit het vat zijn gehaald, dit is de 50e fles.
Zijn dit soort cognacs bijzonder? Met andere woorden: is het zonde om er zomaar aan te beginnen of is het meer iets voor een echte gelegenheid?
Ik hoop dat een van jullie mij hier meer over kan vertellen :P
Bijlagen
Giboin.jpg
Giboin.jpg (716.76 KiB) 5999 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Giboin

Bericht door Hans »

Hoi Johan,

Deze fles is nog niet echt bijzonder, kun je gerust opdrinken en of hij dan bijzonder wordt bepaal je zelf ;). Als Giboin een merk is dat je aanspreekt zou je uit voorzorg een paar flessen kunnen kopen, voor je hem openmaakt. Hij gaat als jaartalcognac van zo'n kleine gelimiteerde oplage wel bijzonder worden, als je hem maar lang genoeg bewaart. Heb bijvoorbeeld zelf recent uit voorzorg een laatste restje voorraad Godet Folle Blanche 1990 gekocht, qua smaak identiek aan de 1989. Die is lange tijd overal te koop geweest voor 99 euro en gaat dan ineens omhoog naar 185 euro, want de voorraad raakt op.

Bij Giboin zelf hebben ze nog de 1994 en 1995. Deze uit 1990 is dus niet meer te bestellen.

Bij de importeur van Giboin, van Wees, staat de Giboin van 1994 (gebotteld 2005) op de prijslijst.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Johan89
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 19:06

Re: Giboin

Bericht door Johan89 »

Okee, dank je wel! Had ook niet het idee dat ik hier een pareltje had, haha. Niet voor die prijs.
Binnenkort maar even soldaat maken :D (lees: een eerste glas proberen)... En wat jij hebt gedaan lijkt me dan ook wel wat als je er tegenaan loopt: paar flessen kopen en een aantal bewaren.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Giboin

Bericht door Hans »

Johan89 schreef:Binnenkort maar even soldaat maken :D (lees: een eerste glas proberen)...
We horen t.z.t. graag je ervaringen in het forum Cognac merken en soorten. Laat je niet afschrikken door de gedetailleerde beschrijvingen. Iedere mening is goed, blijft zeer persoonlijk.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Giboin

Bericht door JohanB »

Heeft iemand van jullie ervaring 70's millésimes?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Giboin

Bericht door Roland »

JohanB schreef:Heeft iemand van jullie ervaring 70's millésimes?
Ik heb 1974.
Maar nog niet geöpend.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Giboin

Bericht door Jurrien »

Ik heb zelf de borderies 1974 meerdere keren geproefd. Ik vind deze zeer smaakvol en complex.

Verder heb ik meerdere jaartal cognacs van de heer Gibon geproefd. De een eleganter en lekkerder dan de ander. In zijn algemeenheid prima cognac. De heer Gibon is een graag geziene gast op het potstill festival.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Giboin

Bericht door JohanB »

Ik moet maar eens mijn gedacht opmaken, want ik zit te twijfelen tussen een Giboin 1974 en een Couprie Hors d'age. Voor de prijs moet ik het niet laten, die is bijna hetzelfde.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Giboin

Bericht door Jurrien »

Als ik moest kiezen uit beiden nam ik de Couprie. Beiden zijn totaal verschillend, lichte voorkeur voor de Hors D'age.
Plaats reactie

Terug naar “Giboin”