even voorstellen

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
golfcognacje
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 20:49

even voorstellen

Bericht door golfcognacje »

Hoewel ik al jaren een cognacdrinker ben, heb ik onlangs pas echte intersse en behoefte gekregen aan het drinken van andere merken/typen dan Martell.
Inmiddels ben ik in het bezit van Marquis VSOP en XO - Frapin VSOP Premier Cru - Paul Giraud Napoleon. Aangezien alle begin moeilijk is, zou ik aan jullie willen vragen om mij een idee te geven van de verschillen tussen deze merken/typen.
De Giraud heb ik gekocht, omdat ik heb gelezen dat het een klein huis is, die zijn cognacs niet "bruint" met caramel. Ik vind hem wel erg lekker, maar de smaak goed beschrijven zal wel even duren. Ik kreeg het idee uit het lezen, dat het een "eerlijke" cognac is, maar misschien is dat onzin.

Eind mei c.q. begin juni ga ik naar Cognac en wil daar een paar dagen blijven. Zijn er tips betreffende het bezoeken van bepaalde huizen? Aanschaf van bepaalde soorten?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: even voorstellen

Bericht door Hans »

Welkom op het forum, Bert!
golfcognacje schreef:Hoewel ik al jaren een cognacdrinker ben, heb ik onlangs pas echte intersse en behoefte gekregen aan het drinken van andere merken/typen dan Martell.
Heel herkenbaar. Velen van ons hebben jaren een bepaalde soort gedronken, voor we "wakker" werden.
golfcognacje schreef:Inmiddels ben ik in het bezit van Marquis VSOP en XO - Frapin VSOP Premier Cru - Paul Giraud Napoleon. Aangezien alle begin moeilijk is, zou ik aan jullie willen vragen om mij een idee te geven van de verschillen tussen deze merken/typen.
Een lastige vraag. Ik ken deze Frapin en de Marquis niet, van Paul Giraud alleen de Vieille Réserve. Surfend op dit forum kun je misschien wat smaaknotities vinden en anders op de sites van de producenten. Maar dan nog. Zoals gisteren weer bleek op de proeverij bij Cognacnet, proeven verschillende mensen soms echt verschillende dingen.
golfcognacje schreef:De Giraud heb ik gekocht, omdat ik heb gelezen dat het een klein huis is, die zijn cognacs niet "bruint" met caramel.

Paul Giraud is een prima keus. Wordt door Kyle Jarrard "The Last of the Mohicans" genoemd.
golfcognacje schreef:Ik vind hem wel erg lekker, maar de smaak goed beschrijven zal wel even duren.
Dit blijft voor iedereen lastig. Aan de ene kant een kwestie van regelmatig doen, anderzijds lukt het mij regelmatig echt niet om bepaalde smaken en geuren te onderscheiden die anderen vinden in een bepaalde cognac.
golfcognacje schreef:Ik kreeg het idee uit het lezen, dat het een "eerlijke" cognac is, maar misschien is dat onzin.
De een z'n eerlijk is de ander z'n eerlijk niet. Mij spreken de cognacs aan van boeren die het hele proces van wijnstok tot etiket zelf verzorgen, soms wordt "eerlijk" daarmee geassocieerd. Maar ik ken wel een paar anekdotes van dergelijke bouilleurs de cru waaruit niet zo'n grote eerlijkheid blijkt.
golfcognacje schreef:Eind mei c.q. begin juni ga ik naar Cognac en wil daar een paar dagen blijven. Zijn er tips betreffende het bezoeken van bepaalde huizen? Aanschaf van bepaalde soorten?
Bij Vragen en algemene Cognac onderwerpen vind je topics over o.a. Vakantie in de cognacstreek, Cognachuizen bezoeken en meer.

We zien t.z.t. natuurlijk graag je ervaringen op het forum.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: even voorstellen

Bericht door wouter »

Heel hartelijk welkom op het forum GolfCognacje! :D

Leuke naam trouwens! Hou je van Golfen of rij je erin? :D

Groeten en geniet veel hier!

Wouter
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”