Jeroen

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
Fibonacci
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 jun 2014, 13:58

Jeroen

Bericht door Fibonacci »

Goedemiddag allen,

Mijn naam is Jeroen 36 jaren oud en werkzaam in de IT. Sinds onze zomervakantie van vorige jaar ben ik gegrepen door het Cognac virus. In het verleden dronk is wel eens whiskey. Tijdens de vakantie zijn we in Cognac geweest en hebben de huizen Hennessy, Martell en Courvoisier bezocht. De ambacht, de smaak en gevoel hebben mij tot een liefhebber gemaakt. Tot die tijd dacht ik altijd dat Cognac voor oude mannen was. Men, was I wrong!

Mijn collectie tot nu toe is geweest:

Hennessy - Fine de Cognac
Martell - Reserve de borderies
Courvoisier - Vintage de Connoisseur 12
ABK6 - VSOP Grand Cru

Dit jaar staan er twee dagen cognac op het programma. Tips zijn meer dan welkom
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Jeroen

Bericht door Ton »

Welkom op het forum Jeroen. De Martell en Courvoisier zijn beide borderies die je niet veel tegenkomt en ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe die smaken. Heb ze zelf nog niet gehad.
Ik begrijp dat je twee dagen naar de streek gaat en wat tips wil hebben. Maar de cognacstreek is best uitgebreid, dus is het handig als je aangeeft in welke buurt je komt, anders blijven het alleen zeer algemene tips, zoals: bezoek vooral enkele bouilleurs de cru, zo mogelijk in het grande champagne district.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jeroen

Bericht door Hans »

Welkom op het cognacforum, Jeroen!
Fibonacci schreef:In het verleden dronk is wel eens whiskey.
Ach, ieder mens heeft recht op een paar zonden
Fibonacci schreef:Tot die tijd dacht ik altijd dat Cognac voor oude mannen was. Men, was I wrong!
Er zijn steeds meer jonge mannen die cognac ontdekken. Zelf drink ik het van voor mijn twintgste.

Je collectie groeit vanzelf. Richt je op de kleinere boeren zou ik je adviseren. Doorgaans een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan bij de grote merken.

Veel plezier weer in de cognacstreek en aarzel niet een verslagje op het forum te plaatsen. Alle bijdragen zijn zeer welkom!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Jeroen

Bericht door Ton »

Ik heb inmiddels gezien dat je naar Bertrand, Geffard, Roy, Drouet en Painturaud wilt. Dus het accent ligt op de grande champagne area.
Namen in de buurt die ook een bezoek waard zijn: Paul Beau in Segonzac, Daniel Bouju in Saint-Preuil, Giraud in Bouteville, Logis de Montifaud in Salles d'Angles en Voyer in Verrières (die laatste wel bellen vooraf).
Jacques Estève in Celles (petite champagne) is ook een bezoek waard.
Hopelijk heb je er wat aan.
De prijzen vallen vaak nogal tegen in vergelijking met prijzen op internet, zoals RolanD al aan gaf. Maar het bezoek en vaak het verhaal is het toch vaak ruimschoots waard.
Ik vergeet bijna Forgeron in Chez Richon, ten Oosten van Segonzac. Hopelijk tref je dan Francine Forgeron nog, die kan heerlijk vertellen!
Veel plezier.
Fibonacci
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 jun 2014, 13:58

Re: Jeroen

Bericht door Fibonacci »

Ton schreef:Welkom op het forum Jeroen. De Martell en Courvoisier zijn beide borderies die je niet veel tegenkomt en ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe die smaken. Heb ze zelf nog niet gehad.
Ik begrijp dat je twee dagen naar de streek gaat en wat tips wil hebben. Maar de cognacstreek is best uitgebreid, dus is het handig als je aangeeft in welke buurt je komt, anders blijven het alleen zeer algemene tips, zoals: bezoek vooral enkele bouilleurs de cru, zo mogelijk in het grande champagne district.
Hi ton,

Helaas zijn de Courvoisier en Martell reeds verorbert dus kan ik je geen sample toesturen of overhandigen. Kleine notities die ik bij beide had:

Courvoisier: krachtig, maar met lange zachte afdronk. Vleugje vanille, fruitig bijna zoet. Erg lekker

Martell: zacht, met zoete afdronk. Vanille

Zoals je leest ben ik echt een beginner en zijn notities nog niet mijn sterke kant.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Jeroen

Bericht door Ton »

Dus de Courvoisier was erg lekker. begrijp ik het goed dat de Martell minder was?
Zou je hem opnieuw kopen als de prijs goed was?
Fibonacci
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 jun 2014, 13:58

Re: Jeroen

Bericht door Fibonacci »

Ja, de courvoisier zou ik echt wel overwegen. Het is dat ik nieuwe wil proeven, maar hij is me erg bijgebleven.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”