Cognje stelt zich voor

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
Cognje
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 aug 2012, 22:58

Cognje stelt zich voor

Bericht door Cognje »

Hallo beste mede levensgenieters,
 
Ik ben Michel en om wat meer te gaan leren over de diverse Cognac soorten en de manier waarop deze het best gedronken kan worden, ben ik gaan Google-en. Het duurde maar even voordat ik op dit Forum terecht kwam.
Vervolgens las ik hier allerlei leuke dingen over Cognac. Een leuke groep forumleden die al hun ervaringen, maar ook adviezen met elkaar delen. Ik dacht ik meld mij ook maar eens aan op dit forum en nog geen dag later was mij aanmelding al door de beheerder geactiveerd!
Misschien willen deze Cognac kenners mij wel eens op weg helpen, zodat ik ook langzaam maar zeker een goede entree kan gaan maken in de lekkere wereld van de Cognac.
 
Ik moet u aller eerst wel even bekennen (en zoals hierboven eigenlijk ook al een beetje deed vermoeden) dat ik eigenlijk nog niet veel ervaring heb in de wereld van de Cognac.
Het klinkt misschien wat amateuristisch dat ik bijvoorbeeld vorige week bij de groothandel mijn eerste ‘echte’ (tja wat is echt?) fles Cognac heb gekocht, want ach ik was er dan toch. Toch heb ik wel enig advies gekregen, van een jongeman die daar kennelijk de drankafdeling beheerde, over de diverse cognac soorten. Als ik een beginnende Cognac drinker werd mij de fles, Joseph Guy VS, aangeraden. Deze heb ik dus meegenomen naar huis.
 
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het wel een lekkere cognac is alleen vond ik hem wat aan de scherpe kant. Mijn vraag, hebben jullie misschien tips voor mij als beginnend drinker of zij er echte bepaalde must haves die ik moet proberen?
 
Veel mooie smaakgroeten en uitkijkend naar jullie reacties,
Michel
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognje stelt zich voor

Bericht door Ton »

Welkom Cognje,

Voor mij is dat iets nieuws, iemand die een VS probeert en toch enthousiast blijft. Dat wordt nog wat!
Een VS kwaliteit is eigenlijk niet heel geschikt om straight te drinken. Beter voor door een cola, een tonic of zelfs door een jus d'orange.
Een VS heeft (minimaal) 2,5 jaar op vat gerijpt en dat is eigenlijk te kort, zelfs voor een blend uit de bons bois en fins bois zoals Joseph Guy.
Ik zou als volgende stap toch zeker een VSOP proberen.
De moeite waard: Bertrand VSOP voor 31,95 bij Cognacnet.eu.
Francois Peyrot VSOP, net iets duurder, even zoeken, maar onder de 35 euro te verkrijgen.
Als je toch niet te veel geld wilt uitgeven: een Michelet VSOP voor 24,95 ook bij Cognacnet.eu
Of misschien een Montifaud VSOP. Ook onder de 35 euro.
Maar als je wat meer kunt besteden, ga dan voor een XO-kwaliteit.
Voor advies: neem contact op met Cognacnet.eu. Nee, ik heb geen connecties daarmee, maar ik ken ze wel van diverse proeverijen. Het zijn echte 'cognacamateurs' die het naast hun echte baan doen uit liefhebberij.

Succes, laat het je smaken en vooral: laat nog een keer wat van je ervaringen horen op het forum!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognje stelt zich voor

Bericht door Hans »

Van harte welkom op het cognacforum, Michel.
Cognje schreef:Ik moet u aller eerst wel even bekennen (en zoals hierboven eigenlijk ook al een beetje deed vermoeden) dat ik eigenlijk nog niet veel ervaring heb in de wereld van de Cognac.
Ach, zo zijn we allemaal begonnen. Gewoon stug doorproeven en je wordt vanzelf een "kenner"
Cognje schreef:Het klinkt misschien wat amateuristisch..
Het franse amateur betekent: liefhebber.
Cognje schreef:... dat ik bijvoorbeeld vorige week bij de groothandel mijn eerste ‘echte’ (tja wat is echt?) fles Cognac heb gekocht, want ach ik was er dan toch. Toch heb ik wel enig advies gekregen, van een jongeman die daar kennelijk de drankafdeling beheerde, over de diverse cognac soorten. Als ik een beginnende Cognac drinker werd mij de fles, Joseph Guy VS, aangeraden. Deze heb ik dus meegenomen naar huis.
Meteen een waarschuwing: hoed u voor de drankverkoper. De gemiddelde slijter heeft een basale kennis van zijn eigen product. Slijters met echte verstand van zaken mbt cognac zijn helaas schaars.
 
Cognje schreef:De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het wel een lekkere cognac is alleen vond ik hem wat aan de scherpe kant.
Het begin van een eerste smaaknotitie ;)
Cognje schreef:Mijn vraag, hebben jullie misschien tips voor mij als beginnend drinker of zij er echte bepaalde must haves die ik moet proberen?
Ik sluit me aan bij de suggesties van Ton (nee, helaas ook geen aandelen in cognacnet). Met een toevoeging: de onvolprezen Château de Beaulon VSOP Folle Blanche voor zo'n € 32,-- te koop bij o.a. Wijnhuis Alexander, waar de proeverijen van het cognacforum georganiseerd worden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognje stelt zich voor

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Cognje schreef:Mijn vraag, hebben jullie misschien tips voor mij als beginnend drinker of zij er echte bepaalde must haves die ik moet proberen?
Ik sluit me aan bij de suggesties van Ton (nee, helaas ook geen aandelen in cognacnet). Met een toevoeging: de onvolprezen Château de Beaulon VSOP Folle Blanche voor zo'n €2,-- te koop bij o.a. Wijnhuis Alexander, waar de preoverijen van het cognacforum georganiseerd worden.
Hans, met snel te zijn (dat overkomt mij ook wel) ben je een getalletje vergeten.
Waarschijnlijk bedoel je € 32,00.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognje stelt zich voor

Bericht door Hans »

Roland schreef:Hans, met snel te zijn (dat overkomt mij ook wel) ben je een getalletje vergeten.
Waarschijnlijk bedoel je € 32,00.
Dank je Roland, moet inderdaad € 32,-- zijn. Voor € 2,-- Zou ik er direct een paar honderd van inslaan :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”