Delamain

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain

Bericht door Roland »

Jurrit schreef:
wouter schreef:.... en vast nog wat exclusievers erboven.
:) en dat "vast nog wat erboven", mijn beste Wouter :P , zijn de niet mis te verstane :

- Très Vénérable Cognac de Grande Champagne
- Een smal aanbod van Millésimés
- En de uitzonderlijke Réservé de la Famille

Alle deze cognacs zijn nog gewoon leverbaar, alhoewel de 'de la Famille' wel lastig te verkrijgen zal zijn.
Maar voor de happy few nog wel te doen ( ik heb m dus niet ;) )
Ik lees aandachtig jullie commentaren.
En... sla deze niet in de wind.
Ik heb 'm ('de la Famille') vandaag op de kop kunnen tikken.
....
maar deze is "te goed" om jullie verdriet (NED-DEN 0-1) te "verdrinken" ...
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ik heb 'm ('de la Famille') vandaag op de kop kunnen tikken.
Gefeliciteerd Roland. Dat belooft wat, gezien de beschrijving bij La Cognathèque:
La Cognathèque schreef:Jusqu'à tout récemment réservé aux membres de notre famille et à leurs hôtes, cette Grande Champagne présente l'originalité de ne pas être un assemblage, mais une eau-de -vie provenant d'un seul fût et d'une seule propriété. Ce Cognac a atteint son maximun de vieillissement en fûts, et sa force alcoolique est tombée naturellement à 43% vol. Magnifique couleur typique de ces très vieux Cognacs : viel ambre profond. Au nez, grande puissance et longueur, harmonie des parfums, touches florales, rarissimes pour une eau-de-vie aussi vieille. En bouche, douceur et rondeur, richesse du fruit en pleine maturité.
Roland schreef:maar deze is "te goed" om jullie verdriet (NED-DEN 0-1) te "verdrinken" ...
Persoonlijk behoor ik tot de bedreigde diersoort die niets met voetbal heeft. Mijn voorstellingsvermogen schiet te kort om te bedenken waar een cognac "te goed" voor zou zijn. Eigenlijk verbetert mijn stemming altijd van een goede cognac. ;)
Overigens: begint toch wel ernstige vormen aan te nemen je cognacliefhebberij :D De Hors Pair van Laurent Merlin al geproefd? Ben benieuwd naar je bevindingen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Ik heb 'm ('de la Famille') vandaag op de kop kunnen tikken.
Gefeliciteerd Roland. Dat belooft wat, gezien de beschrijving bij La Cognathèque:
La Cognathèque schreef:Jusqu'à tout récemment réservé aux membres de notre famille et à leurs hôtes, cette Grande Champagne présente l'originalité de ne pas être un assemblage, mais une eau-de -vie provenant d'un seul fût et d'une seule propriété. Ce Cognac a atteint son maximun de vieillissement en fûts, et sa force alcoolique est tombée naturellement à 43% vol. Magnifique couleur typique de ces très vieux Cognacs : viel ambre profond. Au nez, grande puissance et longueur, harmonie des parfums, touches florales, rarissimes pour une eau-de-vie aussi vieille. En bouche, douceur et rondeur, richesse du fruit en pleine maturité.
Gisteren nog een "leuke" anekdote gelezen in Cognac Van Conal R. Gregory.
".... Of zoals Le Livre du Cognac aangeeft : "De familie Delamain is voor cognac wat Rembrandt is voor de schilderkunst".

En in het boek van Reinier Koops :
"... Als de cognac rijp is voor de fles, moet er worden verdund. Dit gebeurt met een mengstel van water en cognac, de zogenoemde faible.
Voor elke kwaliteit wordt een eigen faible aangemaakt. Er zijn vier grote kuipen met verdunde cognac tot 15% voor de XO, Vesper, Extra en Tres Vénérable, die altijd gevuld zijn. De faible en de rijpe cognac worden in stappen gemengd. Voor de xo gaat dit in acht stappen en duurt dit twee jaar. Bij de oudere kwaliteiten duurt dit proces nog langer.
We gebruiken de faible om twee redenen, zegt Jadeau. Reductie met water tast de smaak aan. Bovendien zorgt de faible ervoor dat de kleur niet verandert. Dit is een interessante test: pak een half glas cola en voeg daar water aan toe. Als je dan de kleurverandering ziet, begrijp je onmiddellijk waarom zo veel concurrenten karamel gebruiken."
Hans schreef:
Roland schreef:maar deze is "te goed" om jullie verdriet (NED-DEN 0-1) te "verdrinken" ...
Persoonlijk behoor ik tot de bedreigde diersoort die niets met voetbal heeft. Mijn voorstellingsvermogen schiet te kort om te bedenken waar een cognac "te goed" voor zou zijn. Eigenlijk verbetert mijn stemming altijd van een goede cognac. ;)
Overigens: begint toch wel ernstige vormen aan te nemen je cognacliefhebberij :D De Hors Pair van Laurent Merlin al geproefd? Ben benieuwd naar je bevindingen
Om het in wielertermen uit te drukken.
Ik tracht eerst de Cauberg te beklimmen, daarna waag ik mij aan de col Alpe d'huez of de Galibier.
De eerste maanden dacht ik vooral aan kwantiteit. Maar, het lezen op dit forum wijst mij de richting naar kwaliteit.
Ik ga in juli mijn verzameling op de gevoelige plaat vastleggen.
Daarna ga ik voorzichtig beginnen met Dupont (VS-VSOP-XO), De Luze (VS-VSOP-XO), Joseph Guy (VS-VSOP-XO), Prince de Polignac (VS-VSOP-XO).

Wanneer ik wat meer ervaring heb, nu bevind ik mij achteraan in de "bus", op minuten achterstand :lol:
wil ik mij wagen aan de "betere" cognacs.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ik ga in juli mijn verzameling op de gevoelige plaat vastleggen.
Daarna ga ik voorzichtig beginnen met Dupont (VS-VSOP-XO), De Luze (VS-VSOP-XO), Joseph Guy (VS-VSOP-XO), Prince de Polignac (VS-VSOP-XO).

Wanneer ik wat meer ervaring heb, nu bevind ik mij achteraan in de "bus", op minuten achterstand :lol:
wil ik mij wagen aan de "betere" cognacs.
Een welhaast wetenschappelijke benadering :!: Wat een geduld en zelfbeheersing. Persoonlijk heb ik bijna geen cognac van VS kwaliteit geproefd. Geniet daardoor niet minder van de toppers.
De Alpe d'Huez en Galibier doe ik bij voorkeur op de motor. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Delamain

Bericht door DiscoverCognac »

Sinds 2019 bezitten ze 20 hectare Ugni Blanc in de Grande Champagne. De 20 hectare aan wijngaarden op het zuiden strekken zich uit over drie hoogten. De wijngaarden zijn in vier gehuchten in Bellevigne; La Rambaudie, Montplaisir, La Sentinelle en Les Grands Champs. - wordt beheerd door Dominique Touteau, Delamain's technisch directeur en keldermeester. in 2020 hebben ze de wijn op met lies destilleerder. Normaal word dit niet tot nauwelijks gedaan bij Delamain
Plaats reactie

Terug naar “Delamain”