Delamain - Vesper

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Delamain - Vesper

Bericht door Hans »

Over het huis Delamain is op andere plaatsen door bv. Ton uitgebreid geschreven.
DelamainVesper.JPG
DelamainVesper.JPG (63.26 KiB) 4820 keer bekeken
Delamain geeft van al zijn cognacs uitgebreide informatie, van de Vesper:
Delamain schreef:Delamain Vesper XO Cognac de Grande Champagne
APPELLATION : Cognac Grande Champagne, le premier cru du cognac. Un cépage principal : l’Ugni Blanc, au rendement important et à maturité tardive donnant un vin blanc naturel à faible degré et forte acidité. Vinification et distillation charentaises (A.O.C. Cognac).
ORIGINE : 100 % Grande Champagne. Delamain achète du cognac aux bouilleurs de cru ou aux éleveurs. Les achats se font toujours par sélection sur dégustation et ne sont jamais contractuels. Liberté totale de la sélection, condition sine qua non de la grande qualité.
FÛTS : logement dans nos chais en fûts de chêne du Limousin de 350 litres, appelés “fûts roux” (fûts ayant déjà servi et qui ont perdu leur tannin).
CHAIS : vieillissement dans nos chais situés en bordure de la Charente, plus humides que secs.
COUPE : assemblage de plusieurs vieux cognacs tous exclusivement de la Grande Champagne et de types relativement semblables.
VIEILLISSEMENT : Chaque cognac est vieilli séparément en fonction de son origine et de la date de son achat, puis la coupe elle-même est vieillie ensuite pendant 18/24 mois (période de “mariage” des différents éléments et de “réduction” à 40%).
RÉDUCTION : Ajouts successifs et par petites quantités de “faibles” pour réduire la coupe de son degré naturel (environ 50%) à son degré de consommation (40%). Vieilles “faibles” de Grande Champagne du type et style de la coupe à obtenir pesant environ 15%. Ces “faibles” bonifient et enrichissent la coupe. Une fois réduite, la coupe est re-filtrée et réfrigérée pour une meilleure stabilisation.
TITRE ALCOOMÉTRIQUE : 40% volume.
COULEUR : un XO d’une tonalité ambrée avec de brillants reflets d’un or pur. Colorant minimal pour que d’une coupe à l’autre la couleur soit constante et non pour obscurcir le cognac.
MISE EN BOUTEILLE : chaque bouteille est rincée au cognac, après remplissage elle est mirée et essuyée à la main.
STYLE : tout en rondeur et en corps, d’une belle maturité pleine, mûre et corsée. Aucun ajout de “boisé”.
BOUQUET : puissance et longueur des parfums au nez, note boisée de chêne qui s’estompe rapidement pour faire place à celles intenses de sous-bois, de sarments secs, de vanille de “rancio”.
SAVEUR : douceur et rondeur en bouche, richesse du fruit en pleine maturité. Extrêmement moelleux velouté et caressant. Complexité et longueur des arômes.
DÉNOMINATION : “Vesper”, c’est le soir ou la fin du jour, mais aussi l’étoile du soir. Symbole de l’âge et l’harmonieuse respectabilité de ce cognac.
De Nederlandse importeur, Wijn Verlinden, geeft hiervan een gedeeltelijke vertaling als proefnotitie:
Wijn Verlinden schreef:Deze Grande Champagne, ouder en steviger dan Pale & Dry X.O., is gemaakt volgens een meer klassieke stijl met een intensere amberkleur en heldere goudtinten. De cognac heeft een rijping van zo'n 35 jaar op eikenhouten vaten ondergaan. Een klassieke cognac met in de geur nuances van vanille en eikenhout. In de smaak proeven we paddestoelen, gedroogd hout en wederom vanille met een
eindeloos lange afdronk. Een zeer volle, volgroeide, opmerkelijk verfijnde cognac. Genieten!
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: warm amber

De geur: mooie complexe warme geur, krachtig. Vanille, honing, amandel, eiken, mossig, aards, rancio.

De smaak: zacht, gebalanceerd, verfijnd, rond. Vrijwel geen hout of kruiden, vooral fruit, gedroogde pruim, marmelade, fris. Later noten en rancio.

De na-smaak: gezien de leeftijd toch wat kort

Leeftijd: 35 jaar

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 94,05 bij Wijn Verlinden

De prijs/kwaliteit verhouding: goed, voor wie van een verfijnde, gebalanceerde, niet uitgesproken kruidige of houtige Grande Champagne houdt.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - Vesper

Bericht door Roland »

Ik heb de fles ondertussen ook geöpend,
en vind het een zeer zachte, lekkere cognac.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Vesper

Bericht door Ton »

Dat doet me deugd. Welkom bij de fanclub :D
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Dit WE is de Vesper in het glas gegaan. Er is hier al veel gezegd en geschreven over die Vesper, dus ik was heel benieuwd. Wat mij direct opviel in het glas was de bizarre roodbruine kleur. Met mijn beperkte ervaring met cognacs ben ik nog niet zo'n kleur tegen gekomen. Ik weet dat het eerste glas anders smaakt dan het 15de, maar ik vond er toch iets raars van smaak in zitten. Iets artificieel. Ik kon er mijn vinger niet op leggen, mss is het de karamel? Ik heb die Vesper gisteren naast een Guillon-Painturaud Renaissance gezet (die 2 zouden in leeftijd maar 5 jaar verschillen), maar de kleur van die Delamain stak nu nog meer af. Ook in de smaak was de Renaissance duidelijk ronder en voller dan de Vesper. Die laatste is op zich geen slechte cognac. Hij heeft wss nog wat tijd nodig, maar er zijn toch duidelijke verschillen met andere cognacs. De Fontvieille, de Navarre Vieille Réserve en de Bouju's Très Vieux (zowel 40 % als Brut de Fût) zijn vanaf het eerste tot het laatste glas direct top.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Dit WE is de Vesper in het glas gegaan. Er is hier al veel gezegd en geschreven over die Vesper, dus ik was heel benieuwd. Wat mij direct opviel in het glas was de bizarre roodbruine kleur.
Dat is raar. Hij hoort helemaal niet een roodbruine kleur te hebben, juist een lichte kleur die misschien wel eerder naar lichtgeel neigt dan naar een donkere kleur.
Ik vraag me af waar je die hebt gekocht?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Hans »

JohanB schreef:Dit WE is de Vesper in het glas gegaan. Er is hier al veel gezegd en geschreven over die Vesper, dus ik was heel benieuwd. Wat mij direct opviel in het glas was de bizarre roodbruine kleur. Met mijn beperkte ervaring met cognacs ben ik nog niet zo'n kleur tegen gekomen. Ik weet dat het eerste glas anders smaakt dan het 15de, maar ik vond er toch iets raars van smaak in zitten. Iets artificieel. Ik kon er mijn vinger niet op leggen, mss is het de karamel? Ik heb die Vesper gisteren naast een Guillon-Painturaud Renaissance gezet (die 2 zouden in leeftijd maar 5 jaar verschillen), maar de kleur van die Delamain stak nu nog meer af. Ook in de smaak was de Renaissance duidelijk ronder en voller dan de Vesper. Die laatste is op zich geen slechte cognac. Hij heeft wss nog wat tijd nodig, maar er zijn toch duidelijke verschillen met andere cognacs. De Fontvieille, de Navarre Vieille Réserve en de Bouju's Très Vieux (zowel 40 % als Brut de Fût) zijn vanaf het eerste tot het laatste glas direct top.
Al weer even geleden, dat ik de Vesper geproefd heb, maar voor mij ook wel een Grande Champagne die gewoon altijd goed is, vanaf het begin. Zacht, gebalanceerd, niet heel uitgesproken. Herken je verhaal ook niet in mijn proefnotitie. Vraag me af (net als Ton, begrijp ik uit zijn vraag) of de fles wel helemaal goed is. Liggend bewaard wellicht? Hoewel dat de kleur niet verklaart.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Delamain - Vesper

Bericht door JohanB »

Ik heb die fles een paar weken geleden nog gekocht in de Vuurtoren in Sluis. En afgaand op het stof dat op de doos lag, heeft die fles een hele tijd aan de kant gestaan. En rechtop, want het stof lag enkel op de bovenkant van de doos.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Delamain - Vesper

Bericht door JohanB »

Ton schreef:juist een lichte kleur die misschien wel eerder naar lichtgeel neigt dan naar een donkere kleur.
De kleur van mijn Vesper is echt helemaal niet iets dat naar lichtgeel neigt. Het deed mij wat denken aan een amberkleurig bier zoals een Rodenbach bv.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Vesper

Bericht door Ton »

Hopelijk wordt hij nog beter na een tijdje.
Een ander advies: vergelijk hem niet met een grande champagne van een bouilleur de cru. Deze Vesper heeft een elegantere smaak en valt weg naast de power van zo'n andere als Guillon-Painturaud en al helemaal als een Bouju.
Ik ben wel een fan van die elegante cognacs zoals Vesper.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Delamain - Vesper

Bericht door JohanB »

Bwah, ik vind die Renaissance nu ook niet een toonbeeld van power, hoor. Integendeel, die is naar mijn smaak ook heel zacht.

En als ik de beschrijving van de kleur van Delamain zelf lees (in het eerste bericht bovenaan deze topic) en de vermelding van Hans, dan zie ik bij beide 'amber' staan. Wat ik eerst als roodbruin heb omschreven, alleen heb ik de indruk dat de cognac in mijn fles wat donkerder is.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Delamain”