Delamain - Christmas XO

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Net kerst geweest, dus vonden Tim en ik het wel passend om de Christmas XO van Delamain eens uitgebreid ontleden.
Een beschrijving van het huis is hier al uitgebreid door Ton gegeven.
DelamainChristmasXO.JPG
DelamainChristmasXO.JPG (71.34 KiB) 4630 keer bekeken
De kleur: rood goud, amber

De geur: mooie, complexe, duidelijke Grande Champagne-geur, die zich blijft ontwikkelen. Delamain noemt gedroogd fruit, noten en kruiden. Wij ontdekten wel iets meer. In het begin zoet (vanille en rozijnen) en fris, een hint van jasmijn. Later saffraan, jong hout, ceder. Na het proeven komt er meer hout in de neus, sigarendoos.

De smaak: “riche et intense” volgens Delamain en dat klopt wel. Krachtige, kruidige, peperige smaak met een duidelijke rancio. Mooi complex en gebalanceerd. Ook de smaak ontwikkelt zich verder, bv. Gedroogde sinaasappel na verloop van tijd. Hoewel het alcoholpercentage 40% is, zouden we 45% ook hebben geloofd.

De na-smaak: mooi lang, met name de kruiden blijven lang hangen.

Leeftijd: Bij het proeven wisten we niet uit welk jaar of hoe oud deze cognac is. Schatten hem op zeker 30 jaar gerijpt. Inmiddels is daar via Ton meer over bekend:
Olivier Jadeau schreef:Christmas Cognac is a blend of 20yo Cognacs, all from Grande Champagne, all aged in second hand casks (never new casks at Delamain), but indeed slightly younger casks than for P&D.
Created in early 2000, Delamain Christmas X.O Cognac is a special edition bottled every year to celebrate the end-of-year festivities.
De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 59,90 (0,5 liter) bij Cognacparadise. Momenteel ook een interressante aanbieding : 5 flessen voor € 199,99 (die echter na mijn laatste bestelling op "Artikel z.Z. nicht lieferbar" staat, dus mogelijk op)

De prijs/kwaliteit verhouding: zeer goed. Wij vonden deze cognac uitstekend combineren met bijvoorbeeld een Saint Albray.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Roland »

Hans schreef: Wij vonden deze cognac uitstekend combineren met bijvoorbeeld een Saint Albray.
Ik ben een kazen-leek, dus maar even gegoogeld....
Een Chaumes...

Saint-Albray is een Franse kaas. Het is een industrieel product dat sinds 1977 gemaakt wordt in het Franse Pyreneeën-gebied door de Fomagerie des Chaumes.

De Saint Albray is een gewassen korst kaas, wordt dus tijdens de rijping gekeerd en gewassen met een pekel-mengsel. Kazen als de Saint Albray en de Fromage de Chaumes worden door Bongrain steeds verder ontwikkeld, doel is een constante kwaliteit te leveren, zodat de klant weet waar hij aan toe is. Dit maakt dat het product beter voorspelbaar is, maar minder verrassend.

Het bijzondere van Saint Albray is dat deze eerst wordt bestoven met een schimmel, en daarna pas wordt gewassen. De korst is licht oranje met een dichte witte schimmellaag, de kaasmassa is zacht en de kleur is crèmewit.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ik ben een kazen-leek, dus maar even gegoogeld....
Ik ook. Mijn "kennis" gaat niet veel verder dan wat ik lekker vind van het assortiment van mijn plaatselijke kaasboer. En deze vind ik erg lekker. Gaat niet goed bij alle cognacs, wel bij de wat meer kruidige en krachtigere, zoals de Christmas XO of bv. de Paul Beau Hors d'Age.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Ton »

Hans schreef:Hoewel het alcoholpercentage 40% is, zouden we 45% ook hebben geloofd.
Mooie beschrijving, Hans. Maar als ik eerlijk ben, had ik van de X-mass toch beter verwacht.
Die 45% waar jij aan refereert, dat bijterige, dat proef ik als te houtig. Ik ben en blijf een Delamain-fan, maar dan toch liever de Vesper...
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Ton schreef:Mooie beschrijving, Hans.
Dank! Tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Tim. Het huis voor onszelf alleen, hele avond alleen maar deze cognac geproefd. :D
Ton schreef:Maar als ik eerlijk ben, had ik van de X-mass toch beter verwacht.
Weet jij misschien hoe oud hij is? Maakt natuurlijk ook uit in het oordeel.
Ton schreef:Die 45% waar jij aan refereert, dat bijterige, dat proef ik als te houtig. Ik ben en blijf een Delamain-fan, maar dan toch liever de Vesper...
Ik snap wat je bedoelt, maar zou het eerder als peperig dan als houtig omschrijven. Blijft leuk, die verschillen in smaak. Ik heb niet zo'n duidelijke Delamain-referentie als jij, meer een Grande Champagne-referentie. Scheelt waarschijnlijk ook. De Vesper heb ik wel staan, maar die blijft nog even dicht.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Ton »

Hans schreef:Weet jij misschien hoe oud hij is? Maakt natuurlijk ook uit in het oordeel.
Nee, maar ik zal eens een mailtje sturen naar Delamain met deze vraag.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Roland »

Hans schreef:Net kerst geweest, dus vonden Tim en ik het wel passend om de Christmas XO van Delamain eens uitgebreid ontleden.
Een beschrijving van het huis is hier al uitgebreid door Ton gegeven.
De kleur: rood goud, amber
In het glas leek de kleur "lichter, iets minder rood" dan in de fles.
Of... heb ik te diep in het glas gekeken ? :o
Hans schreef: De geur: mooie, complexe, duidelijke Grande Champagne-geur, die zich blijft ontwikkelen. Delamain noemt gedroogd fruit, noten en kruiden. Wij ontdekten wel iets meer. In het begin zoet (vanille en rozijnen) en fris, een hint van jasmijn. Later saffraan, jong hout, ceder. Na het proeven komt er meer hout in de neus, sigarendoos.
De geur : Het moeilijkste (voor mij toch).
De duidelijke Grande Champagne-geur herken ik.
Gedroogd fruit, maar zeker de kruiden kan ik waarnemen.
Na het proeven komt er inderdaad meer hout in de neus.
Vreemd. Voor het proeven ruik ik het niet.
Hans schreef: De smaak: “riche et intense” volgens Delamain en dat klopt wel. Krachtige, kruidige, peperige smaak met een duidelijke rancio. Mooi complex en gebalanceerd. Ook de smaak ontwikkelt zich verder, bv. Gedroogde sinaasappel na verloop van tijd. Hoewel het alcoholpercentage 40% is, zouden we 45% ook hebben geloofd.
De na-smaak: mooi lang, met name de kruiden blijven lang hangen.
Leeftijd: We weten niet uit welk jaar of hoe oud deze cognac is. Schatten hem op zeker 30 jaar gerijpt.
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 59,90 (0,5 liter) bij Cognacparadise. )
De prijs/kwaliteit verhouding: zeer goed.
Ik heb nog niet zo heel veel XO geproefd, maar ik vind deze prijs/kwaliteit toch goed.
Ja, zelfs "beter" dan de Delamain 1972, die we op de laatste proeverij mochten proeven.

Kijkend naar de prijs, dat zou deze XO Christmas tussen de Pale & Dry en de Vesper moeten liggen.
Gelukkig heb ik een tweede fles, om later deze 3 naast elkaar te proeven.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Roland schreef:In het glas leek de kleur "lichter, iets minder rood" dan in de fles.
Of... heb ik te diep in het glas gekeken ? :o
Bij deze kwaliteit bestaat zoiets naar mijn idee niet. ;)
Roland schreef:De geur : Het moeilijkste (voor mij toch).
Misschien toch eens de aanschaf van een geurendoos overwegen? Heeft mij enorm geholpen.
Roland schreef:De duidelijke Grande Champagne-geur herken ik.
Gedroogd fruit, maar zeker de kruiden kan ik waarnemen.
Na het proeven komt er inderdaad meer hout in de neus.
Vreemd. Voor het proeven ruik ik het niet.
Vonden wij ook opvallend, hoe de geur verandert na proeven.
Roland schreef:Ik heb nog niet zo heel veel XO geproefd, maar ik vind deze prijs/kwaliteit toch goed.
Ja, zelfs "beter" dan de Delamain 1972, die we op de laatste proeverij mochten proeven.

Kijkend naar de prijs, dat zou deze XO Christmas tussen de Pale & Dry en de Vesper moeten liggen.
Gelukkig heb ik een tweede fles, om later deze 3 naast elkaar te proeven.
Ben benieuwd naar de uitkomst van dat vergelijk.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Ton »

Roland schreef:[Na het proeven komt er inderdaad meer hout in de neus.
Vreemd. Voor het proeven ruik ik het niet.
Hans schreef:Vonden wij ook opvallend, hoe de geur verandert na proeven.
Misschien doordat na het proeven de cognac met een groter oppervlak van het glas in aanraking is gekomen?

Ik heb inmiddels een reactie van olivier Jadeau van Delamain:

Dear Mr Hendriks,

Great to reading from you and best wishes too for 2013 to you and your family !

Christmas Cognac is a blend of 20yo Cognacs, all from Grande Champagne, all aged in second hand casks (never new casks at Delamain), but indeed slightly younger casks than for P&D.
Created in early 2000, Delamain Christmas X.O Cognac is a special edition bottled every year to celebrate the end-of-year festivities. Rich and developed, this complex blend of old Cognacs from Grande Champagne, the first growth of Cognac, is subtly balanced with aromas of dried fruits, walnuts and spices, underlined by the elegance and finesse of Delamain’s style.

For the little story, the label+giftbox reveal a drawing and a frame inspired from some of the notes and aromas you could find when enjoying Delamain Christmas X.O. Look carefully.

On the forum, I can see a link to a boutique based in Germany.
Please know that Christmas Cognac (but also most of Delamain range) is now available all around the Netherlands, through some independent Slijters.
Wijn Verlinden is putting a lot of efforts to make our cognacs available all across the Netherlands, and I invite you to contact them directly should you need some indications. Many thanks in advance for supporting their efforts and spread the good words around you J

I am sure you will enjoy Très Vénérable, which I kindly entitle as Pale & Dry’s father!
“Its fragrance is so assertive yet so tender as to be irresistible. The bewitching and indescribable complex of aromas blossoms into an unexpectedly refreshing sensation, subtly evocative of liquorice, that lingers interminably in the mouth.
This cognac's distinction is inimitable but even more so is its perfect balance. Every characteristic is matched by its exact opposite, in order to avoid all excess : the deep, inexhaustible maturity of its bouquet concealed behind an apparent lightness ; the intense liveliness of its "bite" that leaves only a lingering, velvety caress. It is a cognac for the connoisseur.”

Again, best wishes the New Year, et bonnes dégustations!
Kind regards from Jarnac,

Olivier Jadeau

Moeilijk om precies te zien wat er op het label te zien is: ik zie meloen, walnoten en amandelen, ik denk ook peer en appel... bessen of rozijnen?
prei? en...?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Ton schreef:
Hans schreef:Vonden wij ook opvallend, hoe de geur verandert na proeven.
Misschien doordat na het proeven de cognac met een groter oppervlak van het glas in aanraking is gekomen?
Klinkt logisch, maar dan zou dit effect vaker op moeten treden. Deze geurverandering vind ik toch wel vrij specifiek voor deze cognac.
Olivier Jadeau schreef:Christmas Cognac is a blend of 20yo Cognacs, all from Grande Champagne, all aged in second hand casks (never new casks at Delamain), but indeed slightly younger casks than for P&D.
Created in early 2000, Delamain Christmas X.O Cognac is a special edition bottled every year to celebrate the end-of-year festivities.
De leeftijd maakt het oordeel beter, we hadden hem echt 10 jaar ouder geschat.
Olivier Jadeau schreef: and developed, this complex blend of old Cognacs from Grande Champagne, the first growth of Cognac, is subtly balanced with aromas of dried fruits, walnuts and spices, underlined by the elegance and finesse of Delamain’s style.
For the little story, the label+giftbox reveal a drawing and a frame inspired from some of the notes and aromas you could find when enjoying Delamain Christmas X.O. Look carefully.
Ton schreef:Moeilijk om precies te zien wat er op het label te zien is: ik zie meloen, walnoten en amandelen, ik denk ook peer en appel... bessen of rozijnen?
prei? en...?
Ja, dat is ook zo'n beetje wat ik er met enige fantasie van kan maken. Selderij nog? Overigens blijf ik me het recht voorbehouden iets anders te proeven dan de makers :D
Olivier Jadeau schreef:On the forum, I can see a link to a boutique based in Germany.
Please know that Christmas Cognac (but also most of Delamain range) is now available all around the Netherlands, through some independent Slijters.
Wijn Verlinden is putting a lot of efforts to make our cognacs available all across the Netherlands, and I invite you to contact them directly should you need some indications. Many thanks in advance for supporting their efforts and spread the good words around you J
Begrijpelijk, dat ze hun importeur aanbevelen. Op de website van Wijn Verlinden is de Christmas XO echter onvindbaar
Olivier Jadeau schreef:I am sure you will enjoy Très Vénérable, which I kindly entitle as Pale & Dry’s father!
“Its fragrance is so assertive yet so tender as to be irresistible. The bewitching and indescribable complex of aromas blossoms into an unexpectedly refreshing sensation, subtly evocative of liquorice, that lingers interminably in the mouth.
This cognac's distinction is inimitable but even more so is its perfect balance. Every characteristic is matched by its exact opposite, in order to avoid all excess : the deep, inexhaustible maturity of its bouquet concealed behind an apparent lightness ; the intense liveliness of its "bite" that leaves only a lingering, velvety caress. It is a cognac for the connoisseur.”
Dat treft, laat je nou precies "Cognac Connaisseur" zijn op het forum ;) Klinkt als een hele mooie Grande Champagne. Benieuwd naar jouw notities.

Mooi, Ton, deze connecties.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Delamain”