Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

Vanavond mijn nummer 1 cognac, La Fontaine de la Pouyade nog maar eens op de pijnbank van het proeven gelegd, met assistentie van Tim.

La Fontaine de la Pouyade is een van de weinige cognacs uit de Grande Champagne van Folle Blanche druiven. (Update april 2012: deze veronderstelling blijkt niet te kloppen. Het betreft een assemblage van Ugni Blanc, Colombard en Folle Blanche) Er is maar één kwaliteit: 80 jaar oud. De cognac komt van wijngaarden in Segonzac, Verrières, Touzac en Julliac le Coq. De familie Bouyer is 14 generaties gevestigd in de Charente. De huidige eigenaar van het bedrijf is Bernard Bouyer.
Lastig aan te komen
Boyer-Dubosquet schreef:Depuis quatre siècles ce Cognac a toujours été réservé à une élite d'amis et connaisseurs.
Mijn aanschaf lukte via de connecties van Stefan (waarvoor dank!).
Voor de plaatsbepaling: deze cognac neemt Sarkozy mee op staatsbezoek, o.a. de Poolse president Lech Kaczynski heeft er een fles van mogen ontvangen.

Tim en ik kwamen met behulp van de geurendoos van Les Arômes du Cognac tot het volgende:

Kleur: donker mahonie, oud koper
Eerste neus: hyacint, nootmuskaat, kruidnagel, eiken, sinaasappel/marmelade, walnoot en zwarte peper op de achtergrond
Tweede neus: bloemen komen iets meer naar voren.
In de mond: complex, rond, rijk, gebalanceerd. Na verloop van tijd gaan de kruiden enigszins domineren, dan het hout.
Zeer, zeer lang.

Een fantastische oude Grande Champagne, die zijn reputatie meer dan waard is.
La fontaine.jpg
La fontaine.jpg (213.59 KiB) 7277 keer bekeken
De zo dominante geranium geur bij de jongere Folle Blanche cognacs uit de Fins Bois, zoals de Château de Beaulon 7 ans en de Godet Epicure en Millésime 1989 is hier afwezig, hooguit een hint in de achtergrond. Waarschijnlijk het effect van 80 jaar rijping op vat. (Update april 2012: en het gegeven dat het een assemblage betreft)

Mac A Andrew zegt iets over het verschil tussen Folle Blanche cognacs uit de Fins Bois en de Grande Champagne, weliswaar beiden van voor de phylloxera:
Mac A Andrew, p.126 schreef:On three different occasions we have tested pre-phylloxera Cognacs from 1802, 1804 and 1860. They were all definitely different from the present day Fins Bois region and they were light, aromatic and round, but surprisingly short. There was no spice, no hint of wood, no smoky flavours. They were all very good.

We have also, on a couple of occasions, had the opportunity of tasting pre-phylloxera eaux-de-vie from a Grande Champagne cru. What a difference! Suddenly there was strenght, a touch of spice, even a hint of smokiness. They were also very good. These are rare moments for an amateur taster.
Naar mijn idee, is het verschil dat Mac Andrew hier aangeeft onverkort van toepassing op de hedendaagse Folle Blanche cognacs uit de Fins Bois en de Grande Champagne, hoewel het verschil in leeftijd dat vergelijk wel enigszins bemoeilijkt.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Ton »

Hans schreef:Vanavond mijn nummer 1 cognac, La Fontaine de la Pouyade nog maar eens op de pijnbank van het proeven gelegd, met assistentie van Tim.
Wat een ellende om zo'n kreng van een cognac te moeten martelen. Maar je hebt er wel de nodige informatie uit los gekregen zie ik :lol:
Behalve dat je maar moeilijk aan deze cognac kan komen, is er ook niet zoveel informatie over te vinden. Alleen Paczensky vermeldt de namen Bouyer en Dubosquet en kan er eigenlijk verder maar weinig over vertellen.
Weet je er nog meer van?
Ze hebben ook Calvados, Champgane en Armagnac. Is het een handelshuis of hebben ze ook eigen wijngaarden?

Leuke foto trouwens ... wie heeft die gemaakt?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

Ton schreef:Behalve dat je maar moeilijk aan deze cognac kan komen, is er ook niet zoveel informatie over te vinden. Alleen Paczensky vermeldt de namen Bouyer en Dubosquet en kan er eigenlijk verder maar weinig over vertellen.Weet je er nog meer van?
Niet veel. Iedere fles komt met een certificaat van echtheid, met een in de fles gegraveerd serienummer. In het label schijnt 24 karaats goud verwerkt te zijn. Op de website staat een anekdote, dat Henri van Navarra (de latere Henri IV) in 1592 een fles van Vincent Bouyer gekregen heeft. Het huis zelf geeft geen informatie, lijken niet echt geïnteresseerd in verkoop. Er worden per jaar een paar honderd flessen gebotteld die gretig aftrek vinden naar die "élite d'amis et connaisseurs", klein clubje van vrienden en kenners dus. Deze cognac is nergens in winkels te koop. Op internetveilingen kun je wel eens een fles vinden.
Inderdaad Gert von Paczensky vermeldt hem, maar dat is dan ook alles. Bij andere auteurs ben ik dit huis nog niet tegengekomen. Ook het BNIC vermeldt niet veel meer dan het adres en dat ze geen groepen ontvangen. Ben hem op het spoor gekomen toen ik op zoek was naar Folle Blanche uit de Grande Champagne. Behalve deze heb ik nog één dergelijke cognac gevonden (in Cognac, la Part des Anges van Bernard Pichonnat en Eric Glatre, zie boekenlijst): de Très Belle Grande Champagne van Philippe de Castaigne. Die ben ik nog helemaal nergens tegengekomen, tips zijn welkom.
Ton schreef:Ze hebben ook Calvados, Champgane en Armagnac. Is het een handelshuis of hebben ze ook eigen wijngaarden?
Hans schreef:De wijngaarden in Segonzac, Verrières, Touzac en Julliac le Coq zijn sinds 14 generaties in bezit van de familie Bouyer, de huidige eigenaar is Bernard Bouyer.
De cognac komt naar ik weet uit de eigen wijngaarden. Hoe dat met de Calvados, Armagnac en Champagne zit, weet ik niet. Van alles hebben ze maar één kwaliteitsklasse.
Ton schreef:Leuke foto trouwens ... wie heeft die gemaakt?
Mijn oudste dochter, de partner van Tim
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door wouter »

Wow wat leuk Hans! Eindelijk de door jou (ons) gewaardeerde Folle Blanche gecombineerd met Grande Champagne!

Leuke sfeer-foto ook! :D

P.s.: Bouyer-Dubosquet heeft geen betaalbaarder Cognacs hea? ;) Deze lijkt aan de prijzige kant :P
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

wouter schreef:Wow wat leuk Hans! Eindelijk de door jou (ons) gewaardeerde Folle Blanche gecombineerd met Grande Champagne!
Dank je. Ben er ook zeer content mee. Op naar de volgende mijlpaal: de Très Belle Grande Champagne van Philippe de Castaigne, 100% Folle Blanche.
wouter schreef:Bouyer-Dubosquet heeft geen betaalbaarder Cognacs hea? ;) Deze lijkt aan de prijzige kant :P
Nee, helaas, ze hebben maar één kwaliteitsklasse. Er zijn ook flessen met een zilveren label, maar dat is dezelfde cognac.

Deze cognac is aan de prijzige kant, inderdaad. :? Is hier al eens eerder langsgekomen op het forum.

Stefan heeft er nog een paar te koop, voor de geïnteresseerden. Op het internet zijn ze doorgaans een paar honderd euro duurder.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Ton »

Hans schreef:Op de website staat een anekdote, dat Henri van Navarra (de latere Henri IV) in 1592 een fles van Vincent Bouyer gekregen heeft.
Jammer dat er niet meer over staat: wat voor fles was dat? Wijn? Of 'brandy' die toen waarschijnlijk nog maar één keer werd gedistilleerd? Pas vanaf circa 1620 werd de dubbele distillatie voor het eerst toegepast.
Als dat al 'Cognac' was, dan zou het de oudst bekende aanduiding voor deze drank zijn :)
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door eurotail »

Was inderdaad een lekker cognacje, heb er erg van genoten. Er is inderdaad weinig bekend over Bouyer-Dubosquet , behalve dat ze al 4 eeuwen in de weer zijn om een erg mooie cognac te produceren. Zal is ff wat dieper gaan graven.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door eurotail »

Philippe de Castaigne is nogal lastig te vinden, weet wel enkele jaartallen maar deze zijn aan de prijs. Zal ff zoeken. Heb misschien wel wat anders voor je in de categorie: leuk om te hebben: Jules Duret Grande Champagne lot 024/98. De basis voor deze blend bestaat uit cognac die in 1896 opzij is gezet, deels in vaten, deels in demi-johns (dus nog een stuk ouder). Zit in een handgeblazen kristallen fles, ook errug leuk, en dat voor nog geen 200 piek (kassakoopje ??).
CIMG4502.JPG
CIMG4502.JPG (911.47 KiB) 7162 keer bekeken
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door Hans »

Leuke fles Stefan, maar deze laat ik even schieten. Ga me de komende tijd wat meer op drinken en wat minder op kopen toeleggen 8-)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Bouyer-Dubosquet - La Fontaine de la Pouyade

Bericht door eurotail »

Hoi Hans, erger nog, de cognac uit deze blend is in 1896 opzij gezet, sommige cognac in vat (zeg maar 25-50 jaar oud) maar sommige in demijohns (nog ouder). Zal er wel eentje ontkurken voor de eerstvolgende proeverij.....
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Plaats reactie

Terug naar “Plantevigne-Dubosquet (tot 2018 Bouyer-Dubosquet)”