Bertrand Napoleon

Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Bertrand Napoleon

Bericht door wouter »

bertrand-napoleon.jpg
bertrand-napoleon.jpg (67.67 KiB) 7128 keer bekeken
Één van de best beoordeelde en meest verkochte Cognacs bij de proeverij van Cognacnet.

Wat vinden jullie van deze Cognac?
Beschrijving van CognacNet:

Distillatie:
Betrand distilleert met twee toestellen, elk met een inhoud van 25hl. Deze Napoleon bestaat uit een blending van distillaten tussen 1980 en 1990.
Rijping:
Limousin Frans eiken
Proefnotities:
Deze mooie amberkleurige Cognac heeft een aangename zachtheid met een duidelijke geur van toffee, eikenhout en gedroogde abrikozen. Het smaakpalet is mede door de leeftijd complex en breed met een vleugje kaneel, perzik, eikenhout en vanille.
Bijzonderheden:
Een klassieker uit een top regio. Een oude Cognac voor een Napoleon. Voor de liefhebber een belevenis.
Proefnotities van mij komen later.... ;-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Hans »

Voor mij was deze cognac de verrassing van de proeverij.
Op het proefformulier heb ik aangekruist:
Oog: amber hout
Neus: eiken, caramel, fruit
Mond: rondeur, zacht
Nasmaak: weet ik niet meer

Voor deze prijs (€ 39,50) een zeer goede cognac. Weinig verschil met de XO, die dan toch 3 tientjes duurder is.

Ik begreep dat de voorraad eindig is. Hoewel Klaas me gerust stelde, dat de volgende Napoleon vast ook heel goed wordt, ga ik toch maar een paar flessen bestellen voor het nageslacht.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Ton »

Deze cognac sprak me meteen erg aan. Heeft naast een zeer kenmerkende kleur (erg donker, zoals de Bouju's) een kenmerkende smaak, namelijk koffie, caramel en chocola, althans dat is wat ik er vooral uit haalde. Moeie zachte cognac ook.
Ik moet hem nog wat vaker proeven voor meer smaaknotities.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Ton »

Weet iemand hoe Bertrand deze cognac zo donker krijgt? Lijk mij lastig met alleen caramel, want dan zou hij toch wel erg bitter worden. Gebruikt hij vloeibaar houtextract?
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door wouter »

Ton schreef:Weet iemand hoe Bertrand deze cognac zo donker krijgt? Lijk mij lastig met alleen caramel, want dan zou hij toch wel erg bitter worden. Gebruikt hij vloeibaar houtextract?
Goede vraag, misschien kan Eef Bulder meer duidelijkheid verschaffen....? :)

P.s. Wat een heerlijke Cognac blijft het toch! Nu ook weer aant "genieten"... :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Eefbulder »

Volgens de producenten, en dat houden ze al een hele tijd vol, is het allemaal natuurlijk en voegen ze geen caramel of vloeibaar hout extract toe.
Als we echt een cognactrip gaan maken zullen we ze bezoeken en aan de vele vaten ruiken en proeven en steeds weer de caramel ruiken.
Het is wel zo dat met het ouderen de geur wel zwakker gaat worden.
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Ton »

Naar mijn mening zullen ze met een betere verklaring moeten komen, dan dat de kleur alleen van de eiken vaten komt. Dat kan toch niet?
Of werken ze soms met flink getoast hout? Ik heb nooit gehoord dat met meer roosteren van het hout er zulke stevige kleur aan komt.
Wat denken jullie daar van?
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door wouter »

Ton schreef:Naar mijn mening zullen ze met een betere verklaring moeten komen, dan dat de kleur alleen van de eiken vaten komt. Dat kan toch niet?
Als er nieuw eiken wordt gebruikt, en het destillaat niet na enkele maanden over gaat op "oud" eiken, dan krijgt het snel een behoorlijke kleur en houtsmaak. Dit laatste is duidelijk waarneembaar bij deze Cognac maar zeker niet overheersend....

Betrand Napoleon review op CognacReview.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Eefbulder »

Hierbij de reactie vanuit Frankrijk:

Dag Eef

Als eerste ben ik blij dat er een dicussie over onze cognac lopende is.
Persoonlijk weet ik niet wat er in deze cognac zit daar ik hem niet zelf heb gemaakt deze cognac is door de grootvader van mijn vrouw gemaakt.
De vrouw van de Napoléon blender is er zeer/absoluut zeker van dat er geen van de genoemde additieven zijn toegevoegd nog caramel nog vloeibaar hout ( Boise).
De flessen zijn gebotteld voor 1990 ( toen is Raymond ,de blender /eigenaar, overleden).
Wel weet de familie dat de toenmalige eigenaar de gewoonte had om zeer oude cognac te gebruiken voor zijn blends het oudere product geeft een diepere kleur en smaak aan de cognac.
Daarnaast investeerde hij regelmatig in nieuwe getoaste vaten welke ook meer kleur geven.
hopende dat dit de discussie van nieuwe informatie heeft voorzien,
Seph.

-Seph
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bertrand Napoleon

Bericht door Ton »

Leuke reactie Eef.
Ik heb nog even nagezocht: flink toasten geeft meer kleur en smaak af; dus samen met de oude cognac die hij gebruikt moet dat het dan wel verklaren.
Plaats reactie

Terug naar “Bertrand (Domaine des Brissons de Laage)”