Balluet Cognac

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Balluet Cognac

Bericht door wouter »

Balluet staat redelijk goed bekend gezien de comments op LoweBlog, zelf heb ik deze Cognac echter nog nooit geproefd... Weet iemand meer over dit merk en de kwaliteit ervan?
Reacties op Loweblog over de Cognac van Balluet.

-1 lijn 2 June 2003, 02:17

toch wel het adres van het bestelmannetje gevraagd?

-2 rené 2 June 2003, 11:40

een goede site over cognac. balluet komt er best goed uit, maar de paul giraud die je van mij gekregen hebt is toch de absolute topper.
http://www.cognacnet.com/cts/rixendistopofthetop.htm

-3 Tuuur 2 June 2003, 15:08
Tsja. Je bent gastronoom of niet… :-)

-4 Lars 2 June 2003, 19:00
Hoeveel glazen gaan er uit zo’n fles? Negen euro voor een glas, 45 euro voor de hele fles klinkt als een goede deal.

-5 nemo 5 June 2003, 21:51
Dat wil ik ook … die cognac …

-8 Jos Huffmeijer 8 October 2005, 13:18
De cognacs van Balluet worden in Nederland geimporteerd door Le Nez Promotion in Leiderdorp.

-9 Peter Hunik 28 December 2005, 11:43
Deze cognac van Balluet is van uitzonderlijke klasse!
Puur genieten, voor een ongelofelijke prijs!Gekocht bij Le Nez Promotion in Leiderdorp. Een absulute aanrader, zacht en subliem.Genieten maar!

-10 E.van Dijken 8 April 2007, 13:39
a s 27 april ga ik weer 48 flessen balluet cognac halen. 24 van 5 jr oud en 24 van 20 jr oud daar doe ik heel het jaar mee, want iedere dag een glas -is eigenlijk teveel -maar ja het is ook een godendrank. ik rij er 300km voor om en ga dan naar mijn stacaravan aan het strand van serignan-plage frankrijk.
Leuk artikel op Loweblog over de Cognac van Balluet.

Een tijd terug kreeg ik een fles cognac van mijn vader. Hij had drie flessen gekocht bij een mannetje ergens in Frankrijk die de drank in twee soorten—vieille (vsop) en très vieille (xo)—nog ambachtelijk fabriceert. De fles die ik van mijn vader kreeg was de Balluet xo. Zelden had ik zo’n lekkere cognac geproefd. Ik was helemaal lyrisch over het vocht en werd erg bezitterig door. Niemand mocht een glas Balluet. Als iemand een cognacje wilde, mochten ze de Rémy Martin vsop of de Château Montifaud xo. Alleen bij wijze van hoge uitzondering mocht een vriend van een belletje genieten.

Maar uiteindelijk kwam de dag dat de laatste druppel Balluet de fles moest verlaten. Bij de laatste culiavond werd de fles soldaat gemaakt. Enigszins melodramatisch nam ik afscheid van de cognac, ervan overtuigd dat ik het nooit meer zou proeven.

Laatst ging ik uit eten bij De Jonge Koekop. Vreemd genoeg was het behoorlijk leeg daar. Misschien door de hitte. Ik ging zitten en mijn oog viel op een fles die op de bar stond. De fles zelf herkende ik niet, maar er stond wel iets bekends op het etiket. Balluet! Ik kon mijn ogen niet geloven. Ik vroeg de dame in de bediening of ik de fles even mocht zien. “De vsop of de xo?” vroeg ze. Wat later had ik een volle, ongeopende fles Balluet xo in mijn handen. Ze vertelde dat ze deze cognac via een mannetje bestellen, die het weer van het eerstgenoemde mannetje vandaan haalt. “Hoeveel?” vroeg ik. “Negen euro per glas.” Ik schudde mijn hoofd. “Nee, voor de hele fles.” “Oh, even vragen.” Voor het schamele bedrag van 45 euro mocht ik de fles mee naar huis nemen. Heb ik voor niets afscheid genomen…
Heb wel wat informatie gevonden in een (oude) brochure, van Le Nez Promotions, die het merk indertijd voerde....

COGNAC BALLUET:

Jean Balluet is een van de kleinere cognacmakers die geen concessies heeft gedaan aan het traditioneel produceren van cognac. Hij werkt nog net zo ambachtelijk als toen zijn familie in 1845 begon.

Zijn wijngaarden liggen allemaal in het “Fine Bois” gebied, dat grenst aan de “Grande Champagne”. Hierdoor hebben de cognacs van Balluet het fijne raffinement van de Grande Champagne cognacs, maar tevens de stevigheid en het volle aroma van de Fine Bois cognacs.


Balluet maakt prachtige cognacs die niet worden geblend! Door zijn manier van distilleren is de kwaliteit zeer constant.

De eerste is de “Fine Cognac” V.S.O.P. dit is een cognac met 7 jaar hout rijping.

De “Fine Cognac” V.S.O.P. is een zachte cognac met een sterk fruitig (pruimen) aroma, beetje vanille en een heerlijke droge wat vurige afdronk.



Naast de V.S.O.P. maakt Balluet de prachtige “TRÈS VIEILLE RÉSERVE”.

Een uitnodigende cognac die 20 jaar op hout heeft liggen rijpen. Door een gelukkig huwelijk van uitstekende eau-de-vie, het mooiste eikenhout uit de Limousin en Tronçais, de rust en het grote vakmanschap van Balluet is een uitzonderlijk mooie cognac ontstaan.

Très Vieille Réserve heeft een prachtig en evenwichtig palet aan smaken en tonen.

Hij heeft een mooie natuurlijke okerkleur,de smaak van zacht fruit en walnoten.

Het is een uitdagende en geraffineerde cognac met een lange nasmaak.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Balluet Cognac

Bericht door Jurrit »

Al met al, Wouter, een erg positieve recentie over deze cognac, Balluet.
Ik ga de site van Le Nez maar 's opzoeken en kijken of ik wat kan bemachtigen ;)
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Balluet Cognac

Bericht door wouter »

Jurrit schreef:Ik ga de site van Le Nez maar 's opzoeken en kijken of ik wat kan bemachtigen ;)
Le Nez verkoopt geen Cognac meer, paar jaar geleden verkocht het de merken Thorin en Balluet Cognac...

De huidige importeur hiervan is http://www.alliance-bourgogne.com.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Balluet Cognac

Bericht door Jurrit »

Dank je Wouter.
Deze site ken ik want daar kwam ik beide cognacs tegen en de prijzen zijn netjes, vind je niet ?
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Balluet Cognac

Bericht door Bart »

Nog even een aanvulling, ben beetje aan routes aan't uitstippelen:

Vlakbij de stad Cognac, in het plaatsje Neuvicq-le-Château, bevindt zich het familiebedrijf “J. Balluet”. Een producent waar al sinds 1845 met veel passie cognac & pineau des Charentes wordt geproduceerd. De hele ambiance met de immense ketels, de rijen met houten vaten en de bijbehorende geuren, maken een bezoek aan deze producent tot een ware
belevenis. Absoluut één van de betere cognac producenten in de omgeving, waar u jarenlang gerijpte, tongstrelende cognacs kunt kopen voor zéér betaalbare prijzen.
Openingstijden: Maandag t/m zaterdag: 09h30 – 12h00 en 14h00 – 19h00 (rondleiding en/of proeverij op afspraak)
Voor een rondleiding, proeverij en/of uitgebreide informatie kunt u rechtstreeks contact opnemen.
J. Balluet - Cognac & Pineau des Charentes
1, rue des Ardillères
17490 Neuvicq-le-Château
Tél.: +33 05 46 26 64 74
Plaats reactie

Terug naar “Balluet”