Jean Fillioux - Tres Vieux

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Jean Fillioux Très Vieux

Bericht door Ton »

Helaas is deze heerlijke fles enkele dagen geleden ter ziele gegaan :roll:. Ik zag dat er nog geen review van was, dus geef ik hier graag mijn persoonlijke (niet deskundige ) beoordeling.
Mooie goud-oranje kleur. Vooral de geur van banaan viel mij op tussen alle houtgeuren, zeer aangenaam.
Plezierige perziksmaak. Ook nu proef ik wat banaan. Een intensieve en lange nasmaak met een klein bittertje.
Het is een tres vieille grande champagne met een alcoholpercentage 40% alc. De leeftijd is tussen 23 en 25 jaar en hij kost in de winkel rond de 55 euro.
Hij krijgt van mij een dikke 8. Prijs-kwaliteit in aanmerking nemend scoort hij wat mij betreft nog iets hoger.
Hebben anderen deze al geproefd?

Op aanraden van jullie heb ik nu een Secret Treasures Cognac Frapin 1990 (Cognac 041) besteld bij Patswine.
Ik hoop maar dat hij snel geleverd wordt.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Jean Fillioux Très Vieux

Bericht door wouter »

Lijkt me een leuke Cognac! Geloof dat ik hier nog een klein flesje van heb, ook maar snel eens openen...
Ton schreef:Secret Treasures Cognac Frapin 1990 (Cognac 041) besteld bij Patswine.
Je 41ste Cognac? :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Jean Fillioux Très Vieux

Bericht door Ton »

wouter schreef:Je 41ste Cognac? :D
Nee. Misschien het flesnummer? Patrick vermeldde dat bij de orderbevestiging.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Jean Fillioux - Tres Vieux

Bericht door Ton »

Op de proeverij op 19 februari kwam de Tres Vieux van Jean Fillioux ook langs in de conversatie. Eef merkte op dat de banaan-smaak zo op de voorgrond stond.
Hierbij mijn smaaknotaties van ongeveer een jaar geleden.
De kleur: goud-oranje
De geur: vooral banaan, prettige geur; (volgens Conan R. Gregory: amandelen en vanille)
De smaak: vooral perzik; plezierig; (volgens Nicholas Faith: peer)
De na-smaak: intensief, lange nasmaak met een bittertje
De leeftijd: 23-25 jaar
De herkomst: grande champagne
Alcoholpercentage: 40%
De prijs: ongeveer 60 euro
De prijs/kwaliteit verhouding: 8
De banaansmaak (of vooral banaangeur) was mij ook enorm opgevallen. Lekkere cognac :lol:
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Jean Fillioux

Bericht door Eefbulder »

Kijk Ton dat noem ik nou snel reageren ik vond het wel lastig om goed te proeven na al die anderen cognac, je omschrijving is m.i. correct en wat ik het leuke van de ze Fillioux vindt is het begeleidende bittertje dat maakt deze cognac compleet.
groet,
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jean Fillioux

Bericht door Hans »

Erg lekkere cognac, inderdaad. Gaat ook goed bij champignonsoep en broodjes. ;) Tot een verdere differentiatie in smaak was ik helaas niet meer in staat aan het einde van deze bijzonder geslaagde middag.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jean Fillioux - Tres Vieux

Bericht door Hans »

De laatste keer dat ik de Jean Fillioux Très Vieux proefde was ik helaas niet meer in staat tot een zinnig gedifferentieerd oordeel. De gelegenheid om dat goed te maken diende zich aan, doordat Gert van de Cognacshop zo sympathiek was om een sample mee te sturen bij een bestelling.

En Tim en ik waren toch aan het proeven, dus vooruit maar. We hebben de proefnotitie van Ton als referentie gebruikt.
Ton schreef:De kleur: goud-oranje
De geur: vooral banaan, prettige geur; (volgens Conan R. Gregory: amandelen en vanille)
De smaak: vooral perzik; plezierig; (volgens Nicholas Faith: peer)
De na-smaak: intensief, lange nasmaak met een bittertje
De leeftijd: 23-25 jaar
De herkomst: grande champagne
Alcoholpercentage: 40%
De prijs: ongeveer 60 euro
De prijs/kwaliteit verhouding: 8
De banaansmaak (of vooral banaangeur) was mij ook enorm opgevallen. Lekkere cognac
En nu wij ;)

De kleur: meer licht koper vonden wij het goud-oranje van Ton (ach ja, een mens verzint wat)
De geur: banaan, vanille, sandelhout, nootmuskaat. Later: sigarendooshout
De smaak: warme volle complexe smaak. Perzik, kruiden, rancio, zwarte peper. De peer van Nicholas Faith liet ons in de steek
De na-smaak: mooie lange nasmaak
De leeftijd: 25 jaar
De herkomst: Grande Champagne
Alcoholpercentage: 40%
De prijs: € 61,65 bij van Wees
De prijs/kwaliteit verhouding: prima.

Alles wat je van een Grande Champagne van deze leeftijd verwacht. De banaan is een grappig detail, heb ik bij nog geen andere cognac zo dominant geroken en geproefd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Jean Fillioux - Tres Vieux

Bericht door JeroenPeek »

Ton schreef:De banaansmaak (of vooral banaangeur) was mij ook enorm opgevallen. Lekkere cognac :lol:
In het verleden heb ik een kleine aantekening bij deze cognacgemaakt: banaan ? beetje tropisch ?. Ben gelukkig niet de enige die dit geroken heeft ! Het cijfer voor mij was een dikke "8".

In mijn archief kwam ik nog een brochure (folder) tegen van Fillioux. Hierin wordt de "très vieux" als volgt omschreven:
"very full noble cognac of a classic cut with a appetizing aroma of orange marmelade, pears, quince, BANANAS, citrus, sandelwood and old port. Powerful aftertaste with overtones of TROPICAL FRUITS (maracuja, mango)."
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Jean Fillioux - Tres Vieux

Bericht door Pellie »

Deze cognac net geopend en geproefd. Helemaal eens met bovenstaande proefnotities. Veel tropisch fruit en banaan proef ik ook. Kan me ook vinden in oude port. Afdronk lekker lang en ik proef een bittertje, waar ik erg van hou altijd. Erg genoten van deze ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Jean Fillioux”