collectie Jeroen Peek

Hier kun je jouw Cognac-collectie beschrijven en toelichten.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Ton »

Roland schreef:Esteve, een cognachuis dat nog niet werd beschreven.
Mij zegt het weinig, maar opvallend was wel, dat tijdens mijn cognacreis (juli 2013) verschillende collega's zeer lovend waren over dit cognachuis.
Hij staat al sinds jaar en dag in mijn Top-10, dat wil zeggen de Hors d'Age 8-)
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door JeroenPeek »

Terug te komen op wat Hans laatst schreef: wat maakt dat ik een cognac als mijn favoriet bestempel !? (NB hoe doe je dat met die quotes, om die in mijn reactie op te nemen?)

Ik weet ook weinig van Estève af. Dus dat vergt verder onderzoek. Ik heb aan de cognatheek gevraagd of ze wat bijzondere flessen van dat huis kunnen achterhouden.... en as dinsdag ophalen en proeven. Als er binnenkort een proeverij is, kan ik misschien genoeg overlaten om met anderen te delen. Mag ik dan komen ?

Gegroet
Jeroen Peek
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:(NB hoe doe je dat met die quotes, om die in mijn reactie op te nemen?)
Je klikt bij een bericht op "citeer". Dan krijg je het hele bericht als quote. Je kunt dan een deel weghalen en je eigen reactie eronder zetten.
JeroenPeek schreef:Als er binnenkort een proeverij is, kan ik misschien genoeg overlaten om met anderen te delen. Mag ik dan komen ?
Volgende proeverij zal ergens oktober/november zijn, op een vrijdag in Amersfoort. Datum wordt waarschijnlijk binnen niet al te lange termijn bekend gemaakt op het forum onder "proeverijen & cognac-dates"
Gewoon inschrijven, je bent van harte welkom.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door JeroenPeek »

Hans schreef: Ben benieuwd of je iets meer kunt zeggen over je voorkeur, anders dan dat een cognac moet verrassen. zelf ook een Bouju-fan.
Het zijn aantal kenmerken die er voor mij vaak uitspringen: mag een behoorlijke dosis houttonen inzitten,neigend naar droog. Een andere eigenschap is florale tonen, zo lang gelagerd dat er een subtiele dosis zoetigheid vrijkomt. Dan denk ik bv aan wat oudere Borderies. De smaak van chocolade en noten doen het bij mij ook goed. Het is zeker niet nodig dat al die kenmerken in een cognac zitten. Of kent iemand wel zo'n cognac of iets dat er in de buurt komt ?
Ik vind dat een cognac wel een behoorlijke lengte moet hebben. En dan kom ik bij het onderwerp " rancio". Echt iets voor de oudere cognac' s uit grande en petite champagne. Voor mij betekent het noten en laagjes. Maar ik hoor graag jullie eigen interpretatie van " rancio" . Ik moet zeggen dat het erg leuk is om zo over cognac na te denken en voor je zelf te bepalen wt jouw voorkeuren zijn.

ik zal nog mijn laatste slag in de cognatheek vermelden. (Nb als ik mijn collectie een facelift geef dan zal ik de onderstaande aanwinsten ook verwerken.
Pasquet XO
Esteve Heritage
Esteve Ancestrale
Grateaud Vieille Reserve
Grateaud Hors d'Age
Bossuet Extra
Motard XO

Gegroet
Jeroen Peek
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Ton »

Mooie aanwinsten, weer. Vooral die van Estève (persoonlijke smaak).
Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in de Motard. Motard is een nogal onbekende vigneron independent die in Salignac-de-Mirambeau woont.
Daarmee is het een bons bois, tenzij... Want Salignac-de-Mirambeau ligt vrij dicht tegen de fins bois aan rond Mirambeau. Kun je daar misschien enige opheldering over geven?
Ik heb ook nog nergens een afbeedling van een fles van Motard kunnen vinden, dus als je een foto van jouw fles zou willen 'posten', dan zou ik dat zeer op prijs stellen 8-)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Roland »

Ton schreef:Mooie aanwinsten, weer. Vooral die van Estève (persoonlijke smaak).
Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd in de Motard. Motard is een nogal onbekende vigneron independent die in Salignac-de-Mirambeau woont.
Daarmee is het een bons bois, tenzij... Want Salignac-de-Mirambeau ligt vrij dicht tegen de fins bois aan rond Mirambeau. Kun je daar misschien enige opheldering over geven?
Ik heb ook nog nergens een afbeedling van een fles van Motard kunnen vinden, dus als je een foto van jouw fles zou willen 'posten', dan zou ik dat zeer op prijs stellen 8-)
Zie :
http://www.domainedubotte.com/jsp/pages ... l&lang=_FR

Maar... nog geen foto's : "En construction"....
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:Het zijn aantal kenmerken die er voor mij vaak uitspringen: mag een behoorlijke dosis houttonen inzitten,neigend naar droog. Een andere eigenschap is florale tonen, zo lang gelagerd dat er een subtiele dosis zoetigheid vrijkomt. Dan denk ik bv aan wat oudere Borderies. De smaak van chocolade en noten doen het bij mij ook goed. Het is zeker niet nodig dat al die kenmerken in een cognac zitten. Of kent iemand wel zo'n cognac of iets dat er in de buurt komt ?
Ik vind dat een cognac wel een behoorlijke lengte moet hebben.
Ikzelf denk bij je omschrijving eerdere aan een mooie Grande Champagne, dan aan een oudere Borderies. Hoewel die ook zeker niet te versmaden zijn. DeBorderies Extra Vieilles van Paul Beau heb je al zie ik in je lijst. Absolute topcognac. (Haast u naar Antwerpen voor de laatste restjes voorraad)

De Vieille Réserve van Jacky Navarre kom ik in je lijstje niet tegen. Gezien je smaakvoorkeur lijkt die mij zeker het proberen waard.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door JeroenPeek »

Ton schreef:De Dupont, was dat een Julien Dupont. Heb je nog een afbeelding van de fles?
het is me gelukt om een fotootje er op te zetten. Misschien dat een van jullie hem herkent. Ik ga er vanuit dat het niet een bijzondere fles was aangezien ik hem in een tijd gekocht heb toen de guldens moesten worden omgedraaid.
Dupont XO
Dupont XO
20130910_102847.jpg (30.97 KiB) 4725 keer bekeken
Gr.Jeroen Peek
Bijlagen
Dupont XO
Dupont XO
20130910_102616.jpg (28.8 KiB) 4725 keer bekeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Roland »

JeroenPeek schreef:
Ton schreef:De Dupont, was dat een Julien Dupont. Heb je nog een afbeelding van de fles?
het is me gelukt om een fotootje er op te zetten. Misschien dat een van jullie hem herkent. Ik ga er vanuit dat het niet een bijzondere fles was aangezien ik hem in een tijd gekocht heb toen de guldens moesten worden omgedraaid.
Gr.Jeroen Peek
Ik herken de fles.
En... het is inderdaad geen bijzondere fles.
Eén van de goedkoopste XO die je kunt vinden, tss € 35 - € 40.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: collectie Jeroen Peek

Bericht door Hans »

Stefan heeft een vergelijkbare fles te koop voor € 39,95
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Mijn Collectie”