Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Roland »

zeesting schreef:heb m'n fles Bouju besteld bij de Wijnkelder in Kluisbergen..
Zij voeren bijna héél de reeks van Bouju maar zijn wel prijzig qua verzendkosten voor 20 euro kan je al heel wat km rijden. :lol:
Je kunt er ook tanken :-)

Anekdote :
Begin dit jaar, onderweg naar Sint-Sixtus (West-Vleteren) ben ik er geweest.
Ik zag er een "dummy" van de Martell XO, 150 cl. voor ongeveer € 150.
Deze fles was niet voorradig, maar kon besteld worden.
Toen ik thuis kwam zocht ik het even op.
Bleek de prijs... van een 70cl fles. :mrgreen:
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door zeesting »

Roland schreef:
zeesting schreef:heb m'n fles Bouju besteld bij de Wijnkelder in Kluisbergen..
Zij voeren bijna héél de reeks van Bouju maar zijn wel prijzig qua verzendkosten voor 20 euro kan je al heel wat km rijden. :lol:
Je kunt er ook tanken :-)

Anekdote :
Begin dit jaar, onderweg naar Sint-Sixtus (West-Vleteren) ben ik er geweest.
Ik zag er een "dummy" van de Martell XO, 150 cl. voor ongeveer € 150.
Deze fles was niet voorradig, maar kon besteld worden.
Toen ik thuis kwam zocht ik het even op.
Bleek de prijs... van een 70cl fles. :mrgreen:
dju toch, ik had heb hier nog een bak leeggoed West-Vleteren ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Hans »

De familie Bouju produceert cognac vanaf 1805, in St. Preuil ten zuidwesten van Ségonzac. De wijngaarden omvatten nu zo’n 20 hectare. Axel en Bibiana Behrendt noemen Daniel Bouju een compromisloze traditionalist en fanaat voor kwaliteit. Als voorbeeld noemen zij, dat hij het engelendeel dat tijdens de rijping op vat verdampt, niet vervangt door jong destillaat (zoals gebruikelijk) maar door cognac van dezelfde leeftijd.

De cognacs van Bouju zijn karakteristiek van smaak en heel herkenbaar. Hout domineert.
“Cognac vraagt om tannine” tekent Reinier Koops uit zijn mond op.

In mijn cognacboeken wordt Daniel Bouju maar door een paar auteurs vermeld. Mac. A. Andrew en von Paczensky noemen hem zonder beschrijving, Axel en Bibiana Behrendt en Reinier Koops wijden een hoofdstukje aan hem.
BoujuRoyaletiket.JPG
BoujuRoyaletiket.JPG (51.73 KiB) 5394 keer bekeken
De Royal 60% Brut de fût wordt op de website van Bouju vermeld bij de Cognacs d’Exception.

Met de hulp van Marc (zeesting) een paar flessen van deze bijzondere cognac in België gekocht. Al weer enkele jaren geleden, dat ik hem voor het eerst geproefd heb. Had hem echter nog nooit fatsoenlijk beschreven. Dat gaan we nu goed maken.

De volgende proefnotities gevonden:

Daniel Bouju zelf:
BoujuRoyal.JPG
BoujuRoyal.JPG (37.43 KiB) 5397 keer bekeken
Wouter op cognacreview schreef: De kleur: zeer donker roodbruin.
De geur: houterig, walnoten en lichte alcohol geur. Minder complex doordat er minder plaats is voor de geuren.
De smaak: tamelijk zacht begin (het alcoholpercentage valt mee), houterig, droog, iets wrang door de taninnes. Tevens iets van leer en tabak smaken te herkennen.
De na-smaak: zeer lange na-smaak, het hogere alcoholpercentage merk je wel…
De leeftijd: 15 jaar gerijpt, goed voor de aanduiding XO.
De herkomst: 100% Grande Champagne Cognac.
De prijs: 50 euro.
De prijs/kwaliteit verhouding: een 8.
Enkele eerdere reacties op het cognac forum:
Jurrit schreef: Ik kreeg deze cognac op de proeverij een positieve indruk.
Erg donker van kleur en licht tranend in het glas.
Voor een cognac met een alcoholpercentage van 60 %, heel toegankelijk.
In het vergelijk met b.v. de Francois Peyrots, die toch al vrij zoet zijn, deed met deze wel denken aan een flesje Natterman
Toch zal ik deze fles aan mij collectie gaan toevoegen.
Het druppie water in de cognac toevoegen lijkt me leuk om in mijn kennisenkring te laten zien en hun er op wijzen wat voor smaakgevolgen dat heeft.
gertcognac schreef:Royal Brut de fût 60%, dass nog eens een lekkere getränk zeg :D
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: zeer donker amber

De geur: mooie, krachtige, complexe geur. Velpon, abrikoos, vleugje anjer, vleugje viool, zwarte aalbes, cederhout, paddestoel, eikenmos, appelflap ;) (de volgende ochtend ademt het glas een sterke fresia-geur)

De smaak: kortdurend scherp en direkt zeer krachtig als eerste indruk in de mond. Warm, aards, diep en vol. Leer, tabak, hout domineert. Mooie rancio. Gloeit op een prettige manier in de mond.

De na-smaak: zeer, zeer lang, door de tannines en de 60%

Leeftijd: 15 jaar gerijpt op Limousin-eiken met grove en middelgrove nerf.

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: €53,75 bij de Wijnkelder in Kluisbergen (met dank aan Marc)

De prijs/kwaliteit verhouding: Zeer, zeer goed, maar wij zijn hier nogal lyrisch over. Niet voor iedereen: de Royal is een niet echt toegankelijke, vrij ruwe cognac. Diep, zwaar, krachtig. Als je van fluweel op de tong houdt kun je deze beter laten staan.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Ton »

Hans, kun je iets zeggen over het verschil tussen de Brut de Fût 60% (Royal) en de Brut de Fût 50% van Bouju. Volgens mij is de 50% ook een stuk duurder.
Laats overwoog ik er één te kopen, maar raakte wat in verwarring door al die Bruts de Fût en heb toen besloten even af te wachten totdat ik wat beter wist welke ik nou moest kopen. Dus graag je subjectieve mening als dat kan 8-)
Vervolgens is er ook nog een Brut de Fût 42% (réserve Familiale). Daar heb ik ook nog niet veel over gehoord. Is ook weer een stuk duurder.

Weer een mooie beschrijving overigens!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Roland »

Ton schreef:Hans, kun je iets zeggen over het verschil tussen de Brut de Fût 60% (Royal) en de Brut de Fût 50% van Bouju. Volgens mij is de 50% ook een stuk duurder.
Laats overwoog ik er één te kopen, maar raakte wat in verwarring door al die Bruts de Fût en heb toen besloten even af te wachten totdat ik wat beter wist welke ik nou moest kopen. Dus graag je subjectieve mening als dat kan 8-)
Vervolgens is er ook nog een Brut de Fût 42% (réserve Familiale). Daar heb ik ook nog niet veel over gehoord. Is ook weer een stuk duurder.
Ik ga een poging wagen :
15 jaar - 60 % - Brut de fût – Royal
40 jaar – 50 % - Brut de fût – Très Vieux
80 jaar – 42 % - Brut de fût – Réserve Familiale
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door zeesting »

Ton schreef:Hans, kun je iets zeggen over het verschil tussen de Brut de Fût 60% (Royal) en de Brut de Fût 50% van Bouju. Volgens mij is de 50% ook een stuk duurder.
Laats overwoog ik er één te kopen, maar raakte wat in verwarring door al die Bruts de Fût en heb toen besloten even af te wachten totdat ik wat beter wist welke ik nou moest kopen. Dus graag je subjectieve mening als dat kan 8-)
Vervolgens is er ook nog een Brut de Fût 42% (réserve Familiale). Daar heb ik ook nog niet veel over gehoord. Is ook weer een stuk duurder.

Weer een mooie beschrijving overigens!
voor de brut de but 50° betaal je rond de 136 euro, heb hem pas kunnen toe eigenen.
Nog niet geproeft :roll:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Hans »

Ton schreef:Hans, kun je iets zeggen over het verschil tussen de Brut de Fût 60% (Royal) en de Brut de Fût 50% van Bouju. Volgens mij is de 50% ook een stuk duurder.
Laats overwoog ik er één te kopen, maar raakte wat in verwarring door al die Bruts de Fût en heb toen besloten even af te wachten totdat ik wat beter wist welke ik nou moest kopen. Dus graag je subjectieve mening als dat kan 8-)
Vervolgens is er ook nog een Brut de Fût 42% (réserve Familiale). Daar heb ik ook nog niet veel over gehoord. Is ook weer een stuk duurder.
Roland schreef:Ik ga een poging wagen :
15 jaar - 60 % - Brut de fût – Royal
40 jaar – 50 % - Brut de fût – Très Vieux
80 jaar – 42 % - Brut de fût – Réserve Familiale
In aansluiting op het rijtje van Roland: de Très Vieux en de Réserve Familiale heb ik ook beschreven, zie aldaar.

Ik vind het alle drie uitstekende cognacs, met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Eigenlijk is het zoals met alle cognacs van hetzelfde huis: naarmate de leeftijd toeneemt, doet de complexiteit dat doorgaans ook (en de prijs, exponentieel :( )
De Royal is uitgesproken ruw, daar moet je echt van houden (en die 60% merk je ook wel). Als dat zo is, weet ik niet zo goed een vergelijkbare cognac, en zeker niet voor die prijs. Alle drie staan ze bol van de tannines, zoals alle Bouju's. Niet voor iedereen, maar Tim en ik worden er altijd wel blij van, zoals uit de beschrijvingen mag blijken :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Hans »

Deze cognac werd geproefd op de 1e en de 16e forumproeverij:

Op de eerste proeverij haalde deze cognac de top drie van verschillende mensen.
Ton, 16e proeverij schreef:Bouju, Royal Brut de Fût, een grande champagne van 60%
De donkerbruine kleur valt direct op. Krachtige aroma’s, fruitig en bloemig. Stevige houtsmaken met leer en tabak en een mooie lange nasmaak.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Hans »

Royal.JPG

Royal - oud en nieuw

Na het beëindigen van de laatste fles oude voorraad Bouju Royal, maar een fles van de nieuwe voorraad geopend.
Daarbij vielen toch wel wat verschillen op:

- Hout domineert duidelijk minder, zowel in de neus als in de mond
- Nieuwe Royal is (daardoor?) wat bloemiger, ook wat fruitiger
- Rozijnen komen in de mond wat meer naar voren

De nieuwe Royal is minder ruw, minder ongepolijst. Mogelijk zal hij daardoor bij wat meer mensen in de smaak vallen, hoewel het met zijn 60% een heftige cognac blijft.
Hoewel het ruwe van de vorige versie mij wel beviel, is deze cognac ook in de nieuwe gedaante voor mij nog steeds een aanrader.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Daniel Bouju Royal Brut de fût 60%

Bericht door Ton »

Mooi, zo'n vergelijkende beschrijving.
Denk je overigens dat hij ook minder donker van kleur is?
Plaats reactie

Terug naar “Daniel Bouju”