Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Roland »

tholhuijsenl schreef:Vanmiddag bij de distillerie in Loringnac van Chateau de Beaulon geweest en heb me een fles VSOP Folleblance aangeschaft. Een van de komende weken eens echt proeven, vanmiddag viel 'ie wat weg na een paar kleine slokjes kersvers destillaat (70%) van Uniblanc.
Volgens mij moet het laatste woord 'Uniblanc" Folle Blanche zijn.
tholhuijsenl schreef: Morgen gaan we eens in de Grande Champagne kijken en bij Famille Estève in de Petite Champagne, de Vieille Reservé de la Propieté is een regelrechte aanrader ervoer ik laatst. Nadeel: met €93/fles niet goedkoop
Waarschijnlijk bedoel je Très Vieux Cognac de la Propriété
en niet de La Très Vieille Réserve de la Famille

beide zijn ook in Nederland te koop bij bv. http://cognacnet.eu/esteve
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

tholhuijsenl schreef:Zal geen stand houden naast sigaar of pure chocolade en/of een goede espresso.
Ik vermoed ook niet naast erwtensoep, oliebollen, slagroomtaart, worstebrood. Sorry, ik kon het niet laten. ;) Ik weet dat er grote kuddes mensen zijn die de onbedwingbare behoefte hebben om cognac ergens naast te drinken, maar heb dat nooit goed begrepen. Mijn sigar smoking days are over, kon altijd erg genieten van een goede sigaar, maar een sigaar naast cognac ging in mijn optiek altijd ten koste van beiden. Er zijn cognacs die ik naast van alles drink, maar dat zijn niet de betere. Ik geniet het meest van een cognac, als er geen andere smaken in de weg zitten.

Ik ben nog steeds een fan van de Château de Beaulon VSOP Folle Blanche, zeldzaam goede prijs/kwaliteitverhouding. Toevallig vanmiddag een glaasje genuttigd bij een vriend.
tholhuijsenl schreef:Morgen gaan we eens in de Grande Champagne kijken en bij Famille Estève in de Petite Champagne
Mooi! geniet ervan. We zien de resultaten graag op het forum.
tholhuijsenl schreef:Nadeel: met €93/fles niet goedkoop
Ik ken goedkopere die minder waar voor hun geld bieden. Uiteindelijk gaat het om de verhouding tussen wat je betaalt en daar voor krijgt. Hoe ver je wilt gaan met de prijs bepaal je natuurlijk zelf.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Ton »

Ik heb goede ervaringen met Estève. Destijds heette dat nog de Hors d'Age, Très Vieille Petite Champagne, dat was nog in het gulden-tijdperk.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Als hij nog zo goed is als destijds, dan is die 93 euro niet te duur.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

In het kader van een klein Folle Blanche proeverijtje hebben Tim en ik de Château de Beaulon VSOP Folle Blanche meegenomen in de vergelijking en weer eens aan een onderzoek onderworpen. Voor eerdere notities van onszelf en anderen zie hier.

Tim en ik komen deze keer tot het volgende:

De kleur: Geelgoud

De geur: Frisse geur met aanvankelijk vooral geranium. Later ook abrikoos, appel, varen.

De smaak: Begint wat scherp en wat weinig gedefinieerd, wel fris. Wordt wat warmer en kruidiger. Rozijnen, geconfijte sinaasappel. Ontwikkelt zich tot een mooie gebalanceerde smaak.

De na-smaak: kort

Leeftijd: 7 jaar gerijpt

De herkomst: Fins Bois

De prijs: Zo rond de € 35,--

De prijs/kwaliteit verhouding: Nog steeds een mooie cognac met een perfecte prijs/kwaliteitverhouding.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
jeronimo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 08:31
Locatie: Noord Brabant

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door jeronimo »

Op aanraden van mede leden deze cognac aangeschaft. Heerlijk fruitige cognac. Toch handig zo'n forum voor informatie. :D
jeronimo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 08:31
Locatie: Noord Brabant

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door jeronimo »

Ik ben er doorheen. Net het laatste glaasje gedronken. Nu weer orienteren op iets nieuws :lol:
Voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Ton »

Beaulon 12 ans misschien?
jeronimo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 08:31
Locatie: Noord Brabant

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door jeronimo »

Ik denk het niet, voor dat geld koop ik liever iets anders.

De cognac heeft een rijke neus: brood, amandel, wilde perziken, kaneel, kruidig en complex, typisch Folle Blanche, verfijnd distillaat. De smaak is fruitig (sinaasappel), zeer rijk en fris met een bijzonder lange afdronk. Door de lange rijping van 12 jaar is een cognac ontstaan van buitengewone kwaliteit voor een X.O.. De minimale rijping voor een X.O. is 10 jaar.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door JohanB »

Kom ik deze ochtend in een klein warenhuis niet ver van waar ik woon (maar waar ik anders nooit ga shoppen) om nog eea te kopen voor het middageten. Ik snuister uit nieuwsgierigheid tussen het aanbod bier en sterke drank en wat zie ik daar staan? Een Chateau de Beaulon 7ans folle blanche aan 34 € ! De flessen moeten er al heel lang staan want de deksels van de kokers zaten onder een laag stof. Morgen gaat minstens 1 fles mee naar huis.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

Vandaag sinds lang weer eens een fles vsop folle blanche geopend.
Altijd een fan geweest van deze cognac. Meestal wel een fles van in de kast gehad.
Deze nieuwe fles valt tegen. Minder uitgesproken, minder duidelijk folle blanche, minder geranium geur.

Geen slechte cognac, zeker niet voor die prijs, gebalanceerder, milder, maar niet wat ik altijd in deze cognac vond. Lijkt meer op een mélange dan een cognac die volledig op folle blanche druiven gebaseerd is. Meer main stream. Jammer!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Château de Beaulon”