Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

In het andere Château de Beaulon-topic wordt deze cognac verschillende keren besproken, tussen andere variëteiten van dit huis.

Deze soort verdient een apart topic, vanwege de sublieme prijs/kwaliteitverhouding.

Mac A Andrew geeft hem een 10/10:
Mac A Andrew schreef:Château de Beaulon VS 7 ans - 10/10 - an amazing range of aromas supported by round palate with a hint of distant spice, long.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Ton »

Ik kan me daar prima in vinden. Gisteren heb ik hem nogmaals geproefd, naast de Tesseron Lot 53. Mijn voorkeur: de 7 ans Beaulon!
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door wouter »

Beschrijving uit het topic Château de Beaulon.
wouter schreef:
Hans schreef:
Jurrit schreef: Folle blanche van 7 jaar oud

kleur : licht geel
geur : een pruim vermengd met een licht pepertje
smaak : zacht en licht honing
na-smaak : evenwichtig en lang
beoordeling : voor een jonge cognac een stoere smaak, prettig in dronk, voor mij een 8. :)
kleur : inderdaad vrij licht geel
geur : bloemig, kon de geur eerst niet zo goed thuis brengen. Op de site van Château de Beaulon werd het o.a. omschreven als: "touche géranium, orange confite" Dat dekt het wel.
smaak : fruitig, zacht, ook wel vol, mooie balans
na-smaak : evenals Jurrit vind ik hem evenwichtig en lang
beoordeling : de leeftijd en de prijs (€ 32,--) in ogenschouw nemend een ERG goede cognac, met een specifieke smaak waar je van moet houden. Absoluut het beste dat ik tot nu toe in dit prijssegment geproefd heb. Een 9! :D
Zojuist ook de Beaulon 7 ans opengetrokken die ik bij wijnhuis Alexander gekocht had en ingeschonken in een heus Riedel Cognac tulp glas! :shock:

De geuren van deze cognac in dit kristallen glas zijn echt geweldig! :D Ik sluit me wat betreft de proefnotities aan bij Hans, het is inderdaad een moeilijke geur om thuis te brengen maar in Geranium en gekonfijte sinaasappel kan ik me prima vinden!

De smaak is zacht, vol fruitig, rozijnen en een zeer breed pallet van smaken. De Folle Blanche achtige smaak is goed te herkennen maar moeilijk te beschrijven :oops: .

Na-smaak: mooi en zeer lang!

Beoordeling: schitterende Cognac die zeer de moeite waar is! 8,5

Afbeelding
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

Deze cognac vrijdag weer meegenomen bij Alexander, na de proeverij en gisteren maar weer eens aan een nieuw onderzoek onderworpen. Blijft toch een sublieme cognac, die m.i. in iedere collectie een plaats verdient. Zeker gezien de belachelijke prijs van drie tientjes.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Ton »

Heb jij vóór mij weer de laatste meegenomen? :x Op het schap stond hij helaas niet meer.
Voor een VS lijkt hij aardig aan de prijs, maar hij komt wat kwaliteit betreft mee met de besten. Een dikke 9 voor mij.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

Ton schreef:Heb jij vóór mij weer de laatste meegenomen? :x Op het schap stond hij helaas niet meer.
Ik had de eerste, Wouter de laatste. 8-)
Ton schreef:Voor een VS lijkt hij aardig aan de prijs, maar hij komt wat kwaliteit betreft mee met de besten. Een dikke 9 voor mij.
Technisch gezien zou het zelfs een XO genoemd mogen worden met meer dan 6 jaar rijping op vat.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Ton »

Ja dat klopt, maar hij wordt toch onder de VS gerangschikt. Dat zag ik ook op een site waar ze connecties lijken te hebben met de familie. Zal wal een prijstechnische reden hebben?
Of misschien zijn ze wat aan het rommelen geweest waardoor hij niet 'door de keuring' komt?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

Ton schreef:Ja dat klopt, maar hij wordt toch onder de VS gerangschikt. Dat zag ik ook op een site waar ze connecties lijken te hebben met de familie.
Heb wat rond gekeken. Op de meeste plaatsen wordt er geen aanduiding bij gegeven. VS ben ik niet tegengekomen. Cognac Only noemt het een VSOP, Le Cognac noemt het een XO.
Ton schreef:Zal wal een prijstechnische reden hebben?
Lijkt me niet, dan zou je juist een zo hoog mogelijke aanduiding verwachten
Ton schreef:Of misschien zijn ze wat aan het rommelen geweest waardoor hij niet 'door de keuring' komt?
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Deze cognac heeft verschillende prijzen gewonnen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Ton »

Ton schreef:
Of misschien zijn ze wat aan het rommelen geweest waardoor hij niet 'door de keuring' komt?
Hans schreef:
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Deze cognac heeft verschillende prijzen gewonnen.
Ja, natuurlijk heb je gelijk. Ik bedoelde ook niet iets negatiefs te zeggen over de kwaliteit van deze EXCELLENTE cognac. Ik dacht eerder aan ‘rommelen’ met de administratie. Als die – om maar iets te noemen - niet perfect op orde is en de jaarlijkse bewijsstukken kunnen niet tijdig worden overlegd, dan wordt de cognac in een lagere compte teruggezet. Iets dergelijks zou een verklaring kunnen zijn. t‘Is maar gissen natuurlijk.
Prijstechnisch zou misschien een verklaring kunnen zijn omdat deze 7 ans hun laagste segment vertegenwoordigt. Als ze die opwaarderen naar VSOP of zelfs XO, wordt hun omzet misschien te gering?
Heb wat rond gekeken. Op de meeste plaatsen wordt er geen aanduiding bij gegeven. VS ben ik niet tegengekomen. Cognac Only noemt het een VSOP, Le Cognac noemt het een XO.
Op de site van the fifty best staat hij als een VS. Bij Brandy Classics staat de 12 ans als VSOP gerangschikt.

Beide is natuurlijk niet correct. Je kunt als verkoper toch niet zelf je klassificatie toekennen?
Op de site van Chateau de Beaulon zelf zie je dan ook de 7ans keurig helemaal aan de linkerkant van het gamma staan, daarna de 12ans en daarna opklimmend in klassificatie de Napoleon, de Tres Vieille Reserve du Chateau en de XO etc.
Maar ook al staat hij daar helemaal links, het blijft een fantastische cognac die veel XO’s overtreft.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans)

Bericht door Hans »

Ton schreef:Ik dacht eerder aan ‘rommelen’ met de administratie. Als die – om maar iets te noemen - niet perfect op orde is en de jaarlijkse bewijsstukken kunnen niet tijdig worden overlegd, dan wordt de cognac in een lagere compte teruggezet. Iets dergelijks zou een verklaring kunnen zijn. t‘Is maar gissen natuurlijk.
Logische gedachte, maar niet waarschijnlijk. In de overgereguleerde AOC Cognac is dit strafbaar. Er zijn voorbeelden van wijnboeren die veroordeeld zijn. Een huis als Beaulon gaat dat risico niet lopen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Château de Beaulon”