Château de Beaulon

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Ik zal maandag voor je kijken of er nog een setje voorradig is, Hans.
Ik laat het je wel even weten.
Mooi! Bedankt alvast
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

Vandaag een privé Folle Blanche proeverij georganiseerd, pour moi-même tout seul, met de Château de Beaulon 7 ans, de Godet Epicure en de Godet Millésime 1989
Jurrit schreef: Folle blanche van 7 jaar oud

kleur : licht geel
geur : een pruim vermengd met een licht pepertje
smaak : zacht en licht honing
na-smaak : evenwichtig en lang
beoordeling : voor een jonge cognac een stoere smaak, prettig in dronk, voor mij een 8. :)
kleur : inderdaad vrij licht geel
geur : bloemig, kon de geur eerst niet zo goed thuis brengen. Op de site van Château de Beaulon werd het o.a. omschreven als: "touche géranium, orange confite" Dat dekt het wel.
smaak : fruitig, zacht, ook wel vol, mooie balans
na-smaak : evenals Jurrit vind ik hem evenwichtig en lang
beoordeling : de leeftijd en de prijs (€ 32,--) in ogenschouw nemend een ERG goede cognac, met een specifieke smaak waar je van moet houden. Absoluut het beste dat ik tot nu toe in dit prijssegment geproefd heb. Een 9! :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

De geur die de volgende ochtend van de Folle Blanche glazen komt is ook niet te versmaden. Sterk bloemig en zoet met vanille. Met moeite de neiging onderdrukt de fles gewoon weer te openen :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Château de Beaulon

Bericht door Jurrit »

Liep zopas tegen een Chateau de Beaulon Millésime 1971, 70 cl. aan.
Iemand ervaring met deze 1971-er ?
Laatst gewijzigd door Jurrit op do 20 jan 2011, 21:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Château de Beaulon

Bericht door wouter »

Hans schreef:
Jurrit schreef: Folle blanche van 7 jaar oud

kleur : licht geel
geur : een pruim vermengd met een licht pepertje
smaak : zacht en licht honing
na-smaak : evenwichtig en lang
beoordeling : voor een jonge cognac een stoere smaak, prettig in dronk, voor mij een 8. :)
kleur : inderdaad vrij licht geel
geur : bloemig, kon de geur eerst niet zo goed thuis brengen. Op de site van Château de Beaulon werd het o.a. omschreven als: "touche géranium, orange confite" Dat dekt het wel.
smaak : fruitig, zacht, ook wel vol, mooie balans
na-smaak : evenals Jurrit vind ik hem evenwichtig en lang
beoordeling : de leeftijd en de prijs (€ 32,--) in ogenschouw nemend een ERG goede cognac, met een specifieke smaak waar je van moet houden. Absoluut het beste dat ik tot nu toe in dit prijssegment geproefd heb. Een 9! :D
Zojuist ook de Beaulon 7 ans opengetrokken die ik bij wijnhuis Alexander gekocht had en ingeschonken in een heus Riedel Cognac tulp glas! :shock:

De geuren van deze cognac in dit kristallen glas zijn echt geweldig! :D Ik sluit me wat betreft de proefnotities aan bij Hans, het is inderdaad een moeilijke geur om thuis te brengen maar in Geranium en gekonfijte sinaasappel kan ik me prima vinden!

De smaak is zacht, vol fruitig, rozijnen en een zeer breed pallet van smaken. De Folle Blanche achtige smaak is goed te herkennen maar moeilijk te beschrijven :oops: .

Na-smaak: mooi en zeer lang!

Beoordeling: schitterende Cognac die zeer de moeite waar is! 8,5
Bijlagen
Beaulon 7 ans.jpg
Beaulon 7 ans.jpg (61.46 KiB) 5768 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon

Bericht door Ton »

Dat klinkt allemaal erg veelbelovend. Ik heb hem gisteren ook gekocht, voor 29,95 euro ;) bij Alexander.
Ik moet helaas nog even wachten voor ik hem kan proeven, want ik 'krijg' hem pas met Sinterklaas :?
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Château de Beaulon

Bericht door Jurrit »

@ Wouter, ik merk op dat je naast het drinken van de CvB in een Riedel glas, vooral veel kaarsjes moet laten branden voor het juiste gevoel. 8-)
Is dit dan het geheim van een juiste proefsessie ? ;)
Of schuilt er een echte romanticus in onze webmaster ? :)

En even serieus dan ; de Chateau du Beaulon is een prachtige cognac die op de 3e proeverij beslist een plaatsje verdient.
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de Millésime 1976.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Château de Beaulon

Bericht door Eefbulder »

Chateau de Beaulon ervaringen het mooiste wat ik daar heb geproefd was een mix van 3 jaren uit begin 1900 dit was een geweldige ervaring in de neus koffie, mokka,hout, in de mond kruiden mooi fruit een overweldigende ervaring helaas kon ik de fles niet betalen. Wat ik toen wel kon betalen tot op dat moment m'n duurste cognac aankoop was een fles uit 1971 een kanjer van een cognac vol met verfijnde aroma's en smaken, later wilde een vriend van mij ook graag zo'n flesje, dat was nog een heel gedoe op het chateau was deze nml uitverkocht ( ik zag nog een flesje staan op een display en medle dat triomfantelijk aan de dame helaas was deze fles leeg en alleen maar beschilderd. :oops:
Ze heeft toen met de distileerderij gebeld daar dacht men nog wel 1 fles te hebben dat bleken er nog 2 te zijn waarop ik gelijk riep dan zijn die voor mij ( gaf wel een kick om de laatste 2 flessen te kopen) helaas toen ik de prijs hoorde besloten we er toch maar 1 te nemen, mijn vriend heeft dus de 1 na laatse fles van de oogst 1971 op zijn kast staan.
Hij wil deze fles op zijn 50 ste verjaardag open maken.
Gelukkig is dat al volgend jaar, ik wacht geduldig!!

Eef Bulder
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Château de Beaulon

Bericht door wouter »

Ton schreef:Dat klinkt allemaal erg veelbelovend. Ik heb hem gisteren ook gekocht, voor 29,95 euro ;) bij Alexander.
Ik moet helaas nog even wachten voor ik hem kan proeven, want ik 'krijg' hem pas met Sinterklaas :?
En heb je hem gekregen? :D Al opengetrokken?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Château de Beaulon

Bericht door Ton »

Hé Wouter, hou je dat allemaal bij in een agenda of zo?
Ik heb hem inderdaad gekregen. Ook de Francois Peyrot XO en de collectie van 4 miniatuurtjes Tesseron :D
Ik ben gisteren wat ongelukkig begonnen denk ik, na wat rode wijn en vis-hapjes; een ongelukkige combinatie. De Folle Blanche viel tegen :cry: Komt het dáárdoor??? Vandaag bevalt hij in elk geval al vééél beter. :)
Op smaaknotities moet je nog even wachten. Alhoewel ik al wel kan zeggen dat hij qua smaak heel jong overkomet, erg veel naar bloemen geurt en in de smaak wat sinaasappel heeft.
Met de andere flessen zal ik nog even wachten.
Plaats reactie

Terug naar “Château de Beaulon”