Château de Beaulon

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:..... omdat ik wel merk dat er toch velen zijn die graag 's naar het mooie Noorden willen komen :D
Ik popel al jaren, nooit een goede smoes gehad, tot nu toe. :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Château de Beaulon

Bericht door Jurrit »

Onder het genot van een leuke pot voetbal, Spanje - Honduras ( inmiddels 2 - 0 en Villa die de penalty mist ) mijn (smaak)ervaring van de Chateau de Beaulon.
Zoals ik vanmiddag al vermeldde het aankopen beslist waard, cognacliefhebbers.
Een poging tot het kwalificeren van deze cognac in de hoop jullie een idee te geven over hoe bijzonder deze is.
Maar over smaak valt natuurlijk te twisten dus ook nu sta ik open voor ieders eigen ervaring. ;)

Folle blanche van 7 jaar oud

kleur : licht geel
geur : een pruim vermengd met een licht pepertje
smaak : zacht en licht honing
na-smaak : evenwichtig en lang
beoordeling : voor een jonge cognac een stoere smaak, prettig in dronk, voor mij een 8. :)

Grande Fine van 12 jaar oud

kleur : licht doorschijnend caramel, als appelsap
geur : licht hout met een vleugje sinaasappel
smaak : rond maar ook licht scherp
na-smaak : lang met een vurig nabrandertje
beoordeling : valt ten opzichte van zijn jongere zusje iets 'tegen' vandaar een 7. :|

’Très vieille réserve du château’, millésime 1976

kleur : koperkleurig
geur : veel bloemen met een vleugje chocola
smaak : rond en heerlijk soepel, totaal geen vuur ( positief )
na-smaak : even wachten en dan een licht explosief fruitig feestje
beoordeling : een vette 8.5 ! :)

Inmiddels het nodige over dit cognachuis gelezen en ik moet zeggen dat hun eigenzinnigheden, en wellicht door het gebruik van oudere druivensoorten (?) meer dan beloond wordt.
Laatst gewijzigd door Jurrit op do 24 jun 2010, 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

Dank je, Jurrit, voor de welluidende omschrijvingen, goed je best gedaan! Ga dit huis maar eens op mijn lijstje zetten, ook al is het geen Grande Champagne ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Château de Beaulon

Bericht door wouter »

Mooie beschrijving Jurrit!

De 7 jaar lijkt me bijzonder, mooi ook om te horen dat deze zo goed smaakt! Wijnhuis Alexander verkoopt deze Cognac, dus volgende keer misschien maar even kopen... ;)

Wat betreft de millésime 1976, zijn daar nog speciale druivensoorten bij gebruikt?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Château de Beaulon

Bericht door Jurrit »

wouter schreef: Wat betreft de millésime 1976, zijn daar nog speciale druivensoorten bij gebruikt?
Hoi Wouter, ik heb gister een mail gezonden naar Chateau de Beaulon en deze vraag voorgelegd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

wouter schreef:
Hans schreef:De 12 jaar oude cognac van Chateau de Beaulon vermeldt op het label "Grande Fine". Bij sommige handelaren wordt het (daardoor?) een grande champagne genoemd. Het is echter zoals alles van dit huis Fin Bois.
Haha, behoorlijk verwarrend voor klanten... Dat dat mag :shock: dacht dat er voor het woord "Grande" bij Cognac behoorlijk wat regeltjes waren, zal het eens opzoeken!
Het bepalende document voor de verschillende cru's is het "Décret no 2009-1146 du 21 septembre 2009 relatif à l’appellation d’origine contrôlée « Cognac »
ou « Eau-de-vie de Cognac » ou « Eau-de-vie des Charentes »"

Grande Champagne en Grande Fine Champagne zijn uitwisselbaar (net als Petite Champagne en Petite Fine Champagne). Voor de liefhebbers het omschreven gebied:

Pour l’appellation contrôlée « Cognac » complétée de la dénomination géographique complémentaire
« Grande Champagne » (ou de la dénomination géographique complémentaire « Grande Fine Champagne ») :
Département de la Charente
Ambleville, Angeac-Champagne, Bonneuil, Bouteville, Châteaubernard, Criteuil-la-Magdeleine, Eraville,
Gensac-la-Pallue, Genté, Gimeux, Gondeville, Juillac-le-Coq, Lignières-Sonneville, Mainxe, Malaville,
Merpins, Saint-Fort-sur-le-Né, Saint-Même-les-Carrières, Saint-Preuil, Salles-d’Angles, Segonzac, Touzac,
Verrières, Viville.
Communes retenues en partie : Bourg-Charente (rive gauche de la Charente), Cognac (rive gauche de la
Charente), Saint-Brice (rive gauche de la Charente).

Fine Champagne moet zoals bekend uitsluitend bestaan uit Grande Champagne en Petite Champagne, met een minimum van 50% voor de eerste. Ik zal jullie de Franse wetstekst besparen 8-)

Over gebruik van de woorden Grande of Fine op zich kan ik niets vinden.
Het lijkt erop, dat Château de Beaulon creatief gebruikt maakt van de mazen in de wet, door de 12 jaar oude Fins Bois te omschrijven als "Grande Fine Cognac" Het woord Champagne zou ze in conflict met de wet hebben gebracht.

Voor de liefhebbers van Franse wetsteksten: http://www.pro.cognac.fr/cognac/pdf/vit ... 253649.pdf
Laatst gewijzigd door Hans op vr 25 jun 2010, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Château de Beaulon

Bericht door Jurrit »

Onderstaand het antwoord van Chateau de Beaulon over de gebruikte druiven in de millésime 1976;

Dear Sir,

Thank you very much indeed for your e-mail, the Vintage 1976 is indeed a truly exceptional cognac. It won the Gold Trophy at Vinexpo, Bordeaux when it was first brought out in 2001.

The grape varieties used in this cognac are :

Folle Blanche
Montils
Colombard

No chemical pesticides or fertilisers are used on the vineyards. For full details of our history and production methods please visit our website mentioned below :

Make the most of your bottle, this cognac is no longer availabel, as must happen with all vintages we have run out of stock - even I don't have one in my home much as I would love to !

Best regards,
Deirdre Barthe
Export Manager
Chateau de Beaulon
25 Rue St Vincent,
17240 St Dizant du Gua, France
Cell: 00 33 (0)6 20 59 69 09
Tel : 00 33 (0)5 46 49 96 13
Fax: 00 33 (0)5 46 49 94 96
skype : deirdrebln
Laatst gewijzigd door Jurrit op vr 25 jun 2010, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:The grape varieties used in this cognac are :

Folle Blanche
Montils
Colombard
Interessant!
Jurrit schreef:Make the most of your bottle, this cognac is no longer availabel, as must happen with all vintages we have run out of stock - even I don't have one in my home much as I would love to !

Het zou me niks verbazen als Stefan een flesje had staan :D Als iemand hem vindt, hoor ik het graag. Jurrit, hebben ze dat proefsetje nog? Inslaan dan! Ik houd me aanbevolen.

Netjes trouwens, zo'n vlot en compleet antwoord.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Château de Beaulon

Bericht door Hans »

Snelle incomplete zoekactie bij verkopers levert de volgende Millésimes van Château de Beaulon op: 1971, 1975, 1981, 1982 & 1983

Allen Fins Bois, nergens vermelding van de gebruikte druiven (slordig :x )
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Château de Beaulon

Bericht door Jurrit »

Hans schreef:
Het zou me niks verbazen als Stefan een flesje had staan :D Als iemand hem vindt, hoor ik het graag. Jurrit, hebben ze dat proefsetje nog? Inslaan dan! Ik houd me aanbevolen.
Ik zal maandag voor je kijken of er nog een setje voorradig is, Hans.
Ik laat het je wel even weten.
Plaats reactie

Terug naar “Château de Beaulon”