Maxime Trijol - Extra Grande Champagne

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Maxime Trijol - Extra Grande Champagne

Bericht door Hans »

Maxime Trijol is ‘bouilleur de profession’ in St. Martial sur Né, in de Petite Champagne. Cognacshop vermeldt het bezit van 60 hectare wijngaarden in de Grande en de Petite Champagne. De website zelf vermeldt die vreemd genoeg niet. Wel, dat de eerste alambic in 1859 is geïnstalleerd, dat ze in 1954 handelaar geworden zijn en in 1962 22 alambics van 25 hectoliter hebben geïnstalleerd, waarmee ze een van de grotere distilleerderijen geworden zijn. Maxime Trijol voert twee lijnen, een traditionele met blends en een lijn met cognac uit de Grande Champagne. Ze vallen regelmatig in de prijzen.

Een Nederlandse importeur heb ik niet kunnen vinden, maar die moet er wel zijn, denk ik.

Over de Extra vermeldt Cognacshop:
Cognacshop schreef: Médaille 2011 in Hong Kong
International Wine and Spirit Challenge Londen : Médaille D’or 2005
Concours Mondial de Bruxelles : Médaille D’argent 2005 - 2011
International Wine and Spirit Competition Londres : Médaille D’or 2001
Kleur Amber met goud-gele tinten.
Deze cognac heeft alle kenmerken van een grote cognac. Er zijn hints van rancio, fruit, aromas van abrikoos en gedroogd fruit, een vleugje vanille, zoethout, zacht. Ontwikkelt een lekkere pit en iets zoet. Elegant en perfect uitgebalanceerd.
De producteur geeft als informatie:
Maxime Trijol schreef: Le temps est suspendu, la lente dégustation d'un EXTRA de cet âge est un événement pur. La robe est topaze, avec des reflets jaune d'or. En bouche on découvre une somptueuse richesse aromatique avec des notes de rancio signature des vieux cognacs. Il y a une parfaite harmonie entre chaleur, arômes d'abricot confit, de réglisse, et moelleux onctueux. La finale est ample, persistante, c'est un cognac séduisant.
MaximeTrijolExtra.JPG
MaximeTrijolExtra.JPG (19.17 KiB) 2231 keer bekeken
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: mahonie, donker koper.
De geur: complexe, gebalanceerde geur. Rozijnen, abrikoos, zoethout, hint van kaneel.
De smaak: Zacht en kruidig, minder complexiteit en rancio dan je an deze leeftijd zou verwachten
De na-smaak: mooi lang
Leeftijd: 40 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 99,-- bij Cognacshop (Ik kocht de Collection 3x 20cl: XO, Réserve, Extra voor € 81,--)
De prijs/kwaliteit verhouding: te duur.

Een prima Grande Champagne, maar alle waar is naar zijn geld (meestal). Evenals de Réserve van Maxime Trijol, vinden wij deze cognac te duur. Voor deze prijs en leeftijd verwachten we meer van een Grande Champagne.
Ter vergelijk hebben we de Héritage van Peyrot er eens bijgepakt, kost toevallig even veel. En dat was toch echt een bevestiging van dit oordeel. Een wereld van verschil.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Maxime Trijol”