François Peyrot - Héritage

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

François Peyrot - Héritage

Bericht door Hans »

Dat alle producten van François Peyrot een prima prijs/kwaliteitverhouding hebben, heb ik al eens eerder op het forum geconstateerd. De XO gooide hoge ogen op de eerste proeverij van het cognacforum. Tijd om hun topcognac eens te bespreken (voordat de fles leeg is).

Wouter heeft op CognacReview al een beschrijving van het huis gegeven, bij het bespreken van de Peyrot XO.
PeyrotHéritage.jpg
PeyrotHéritage.jpg (10.21 KiB) 7563 keer bekeken
Geen van de auteurs in mijn boekenkast beschrijft een cognac van Peyrot.

Op de website van Peyrot vinden we de volgende beschrijving:
Peyrot schreef: Couleur : Or ambré prononcé, diamant de la vigne. Parfum et palais : élégance d'un ensemble d'arômes de fruits vanillés, note de rancio révélateur d' un grand âge, dans une enveloppe de bois de chêne. Toute la force du premier cru au service d'une noble Eau-de Vie, moelleuse, veloutée, Le Cognac d'un grand évènement.
De Nederlandse importeur (en forumlid), Ger Drenth, geeft op zijn website uitgebreide informatie en proefnotities (zouden meer importeurs moeten doen!), zo ook van de Héritage:
Ger Drenth schreef:De diamant van de familie gemaakt door grootmoeder Peyrot
Médaille d`Or 2003 Brussel
Rijping: 50 jaar
Inhoud: 70 cl
Alcoholgehalte: 45%
Kleur: uitgesproken goud amber
Bouquet: elegant, samenspel van fruit met vanille
Smaak: vol met alle kracht van een premier cru, complex, gehuld in eikenhout
Een edele Eau de Vie , om nooit meer te vergeten.
De cognac voor de speciale gelegenheden
De kleur: mooi diep barnsteenkleurig goud inderdaad
De geur: weer zo’n gerijpte Grande Champagne waar je niet aan uitgeroken raakt. Eerste neus: peer, abrikoos, gesuikerd fruit, vleugje jasmijn, honing, nootmuskaat. Later: eiken en ook wat ceder.
De smaak: mooie, rijpe, krachtige, complexe rancio smaak. Het envelopje van eiken vind ik niet zo terug. Maar niet getreurd, ik mis het ook niet.
De na-smaak: mooi lang, passend bij een Grande Champagne van deze leeftijd.
Leeftijd: 50 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 99,-- bij Wijnhuis Alexander in Amersfoort
De prijs/kwaliteit verhouding: prima!

Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten hoe hij zijn "speciale gelegenheden" inricht. Ik had er geen vanmiddag. Je kunt zo’n gelegenheid ook gewoon creëren door deze cognac in te schenken.
Zeer de moeite waard, verdient een grotere bekendheid!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Jurrit »

Zojuist een bezoekje gebracht aan 'onze' :) Alexander ( Wijnhuis ) en deze cognac gehaald.
Even leuk bijgepraat over cognac en de laatste proeverij.
Ben heel nieuwsgierig naar deze cognac maar ongetwijfeld ook weer een topper uit de Peyrot-stal :D
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Ben heel nieuwsgierig naar deze cognac maar ongetwijfeld ook weer een topper uit de Peyrot-stal :D
Al eens geproefd Jurrit? Ben benieuwd naar je bevindingen. Heb zelf de Héritage vandaag benoemd tot zondagmiddagcognac en ik moet zeggen dat de zondagmiddag daardoor weer ernstig aan kwaliteit wint ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Jurrit »

Hans schreef: Al eens geproefd Jurrit? Ben benieuwd naar je bevindingen
In tegenstelling tot zijn jongere zusjes vind ik deze Peyrot vrij scherp op mijn tong landen :(
Daar waar de VSOP en de XO een zachte verfijnde smaaksentatie bij me teweeg brachten, is dat de Heritage nog niet gelukt, helaas.
Ik had dat niet verwacht en heb deze even 'acheruit' in de kast gezet.
Binnenkort zal ik de Heritage onderwerpen aan een 2e kans en te kijken of mijn smaakcensoren een 'off day' hadden of dat deze cognac niet aan mij was besteed :?
Meer hierover op dit Forum ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:In tegenstelling tot zijn jongere zusjes vind ik deze Peyrot vrij scherp op mijn tong landen :(
Voor mij niet herkenbaar, ik proef echt een oudere versie van de XO kruidiger wellicht, maar niet scherp.
Jurrit schreef:Binnenkort zal ik de Heritage onderwerpen aan een 2e kans en te kijken of mijn smaakcensoren een 'off day' hadden of dat deze cognac niet aan mij was besteed :?
Meer hierover op dit Forum ;)
Ben benieuwd
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Hans »

Gisteren hebben Tim en ik de Héritage maar weer eens uit de kast gehaald. We waren toch aan het proeven ;) . Het vergelijk met de Maxime Trijol Extra Grande Champagne, die evenveel kost, werd door de Héritage wat ons betreft glansrijk gewonnen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Ton »

Ik heb vanavond de Héritage ook maar eens open gemaakt.
Eerste indruk: scherp en veel hout.
Kleur, iets donkerder en een beetje zweem naar rood.
Toen ik hem even liet staan kwamen wat meer nuances naar voren: wat zoete perensmaak, vijg, noten, vanille, hout. Het scherpe randje is zeker niet storend.
Heerlijk!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Hans »

Ton schreef:Ik heb vanavond de Héritage ook maar eens open gemaakt.
Eerste indruk: scherp en veel hout.
Kleur, iets donkerder en een beetje zweem naar rood.
Toen ik hem even liet staan kwamen wat meer nuances naar voren: wat zoete perensmaak, vijg, noten, vanille, hout. Het scherpe randje is zeker niet storend.
Heerlijk!
Mooi dat verschillende mensen toch telkens verschillende zaken proeven in een cognac. Had je waarschijnlijk wel gezien: de Héritage kwam als winnaar uit de 6e forumproeverij.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Ton »

Hans schreef:Had je waarschijnlijk wel gezien: de Héritage kwam als winnaar uit de 6e forumproeverij.
Ja zeker, dat was de aanleiding om hem maar eens open te maken.
Filip1975
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 09:49
Contacteer:

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Filip1975 »

Inderdaad, een top cognac.
Ik ben vorige week nog langs het huis geweest, ben even kort op cognactrip gegaan.
Zeer lekkere cognac, voor mij nog geen notie van smaak en kleur en boeket, ik ga vooral af op mijn eigen smaak.
die laat me nooit in de steek.
Aankoopprijs ter plekke : 83 €
Is dit teveel ? voor mijn smaak eigenlijk niet.

Ben ook langsgeweest bij Forgeron, Paul Giraud, Couprie, Ragnaud & Sabourin ( geweldige 1988, Fontvielle ).
Heb van de Florilege een minitje mee voor tijdens de kerstdagen :lol:
Bij Michelet ontvangen door de bomma ( denk ik ), leuke babbel gedaan en uiteraard lekker geproefd.
Heb de VSOP en Vieille Reserve meegenomen.

Had jammer genoeg maar 1 dagje tijd.
Volgende keer zeker langer blijven en alle tips voor huizen zijn welkom !
Plaats reactie

Terug naar “François Peyrot”