Montifaud VS

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Montifaud VS

Bericht door wouter »

Afbeelding

Merk: Château Montifaud
Soort: V.S (Very Special)
Streek/Herkomst: 100% Petite Champagne
Leeftijd: 4 tot 5 jaar oud waarvan de eerste 8 maanden op nieuw eiken.

Hier kan lekker gediscussieerd worden over de Montifaud VS.

>> De Montifaud VS op Cognac Review

Persoonlijk vind ik dit een van de betere VS Cognacs op de markt, ook in vergelijking tot de Remy Martin VS, die ook met Petite Champagne gemaakt is, is deze een stuk zachter.

Wat vinden jullie ervan?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Thomas
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 22:37
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Montifaud VS

Bericht door Thomas »

Ik heb gisteren ook deze fles geopend; helaas viel hij me wat tegen; zeker in vergelijking met wat ik in de winkel geproefd heb.
Ik rook en proefde wel wat fruit (vooral appel) en wat eiken, maar verder niet erg veel.

Wat mij vooral opviel was de scherpe alcohol nasmaak die wat brandde in mijn keel.

Nu heb ik begrepen dat een cognac zich nog kan ontwikkelen (zachter worden) als de fles eenmaal geopend is, maar ik ben wel benieuwd hoe lang zoiets zou duren.
Het lijkt mij namelijk dat, wanneer de kurk erop zit, de situatie hetzelfde is als bij een ongeopende fles.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Montifaud VS

Bericht door Hans »

Thomas schreef:Nu heb ik begrepen dat een cognac zich nog kan ontwikkelen (zachter worden) als de fles eenmaal geopend is, maar ik ben wel benieuwd hoe lang zoiets zou duren.
Het lijkt mij namelijk dat, wanneer de kurk erop zit, de situatie hetzelfde is als bij een ongeopende fles.
Van ontwikkelen en zachter worden is geen sprake bij een geopende fles, wel van vermindering van de kwaliteit. Zie voor meer info dit artikel op Cognac Review
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Montifaud VS

Bericht door Ton »

Ik heb hier een iets andere kijk op.
Hij kan zeker wel veranderen van smaak. In het algemeen gesproken zal hij inderdaad minder van kwaliteit worden. Toch heb ik ook wel eens gemerkt dat hij na een paar weken wat aangenamer kan worden, ook al zijn dan misschien wat van de fijnere nuances verdwenen.
Als hij nog langer open blijft (meerdere maanden) wordt hij duidelijk wat minder.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Montifaud VS

Bericht door Hans »

Ton schreef:Toch heb ik ook wel eens gemerkt dat hij na een paar weken wat aangenamer kan worden, ook al zijn dan misschien wat van de fijnere nuances verdwenen.
Bedoel je wellicht, dat een VS zijn scherpte wat verliest?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Montifaud VS

Bericht door Ton »

Tja, als je het zo vraagt.... Ik heb geen enkele ervaring met VS cognacs.
Ik bedoelde meer in het algemeen. Mijn ervaring is dat de smaak van een open fles in de loop van de tijd veranderen kan.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Montifaud VS

Bericht door Hans »

Ton schreef:Ik heb geen enkele ervaring met VS cognacs.
Ik ook niet. Na jaren VSOP koop ik alleen nog XO met af en toe een verdwaalde VSOP
Ton schreef:Mijn ervaring is dat de smaak van een open fles in de loop van de tijd veranderen kan.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, met wat andere woorden ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Thomas
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 22:37
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Montifaud VS

Bericht door Thomas »

Twee weken geleden praatte ik over een zeer scherpe ervaring met deze cognac.
Zojuist heb ik hem weer geprobeerd en hij is, zoals ik al hoopte, veel zachter geworden.
Ik proef nu meer hout en wat caramel; die scherpe en verlammende geur is gelukkig weg! :D
Plaats reactie

Terug naar “Château de Montifaud”