Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door MaartenV »

Vandaag een 'nieuwe' slijter ontdekt in het dorp (hij blijkt er al 30 jaar te zitten, maar ik had hem nog nooit opgemerkt).

Omdat ik benieuwd was welke merken cognac hij voert, ben ik er binnengestapt. En wat bleek? Net gisteravond (ja, echt :shock: ) had hij een Prunier proeverij. De flessen stonden nog op een tafeltje: VS en VSOP. Dan 3 XO's: de 'normale', eentje van ik meen 20 jaar oud en de Grande Champagne van 56 jaar oud, aldus de verkoper. Tot slot de jaartallen 1975 (Borderies), 1980 (Grande Champagne) en 1982 (geen vermelding van de regio). Deze laatste 3 zaten niet in een 'officiële' fles, maar in een kleine fles van een halve liter meegebracht door de vertegenwoordiger.

Ik heb geproefd: de VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980. Het ging wat snel-snel, staand in een winkel. Maar hier kort mijn oordeel: de VSOP vond ik wat scherp, maar wel smaakvol. De XO erg fruitig. De XO 56 jr. smaakte erg sterk qua alcohol, maar al snel een enorme smaakexplosie. De 1980 vond ik zacht, zoet en fruitig.

Ik ben naar huis gegaan met de XO. Ik zal zo proberen een 'echte' proefnotitie te schrijven.

De Pruniers die ik vandaag heb geproefd vond ik allemaal lekker met als uitschieter de XO 56 jr. Groot was mijn verbazing toen ik Prunier opzocht in het boek van Reinier Koops. Hij vermeldt Prunier bij de B-merken. Ik moet blijkbaar nog veel leren over cognac. :D
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door Roland »

MMBV68 schreef: ..... En wat bleek? Net gisteravond (ja, echt :shock: ) had hij een Prunier proeverij. De flessen stonden nog op een tafeltje: VS en VSOP. Dan 3 XO's: de 'normale', eentje van ik meen 20 jaar oud en de Grande Champagne van 56 jaar oud, aldus de verkoper.
De Prunier 20 ans stond in Wouters Top 10 XO Cognacs 2010.

Zie http://www.cognacreview.nl/top-10-xo-cognacs-2010/

MMBV68 schreef: Ik ben naar huis gegaan met de XO. Ik zal zo proberen een 'echte' proefnotitie te schrijven.
Welke XO van de 3 ?
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door MaartenV »

Roland schreef:Ik ben naar huis gegaan met de XO. Ik zal zo proberen een 'echte' proefnotitie te schrijven. Welke XO van de 3 ?
De 'gewone'. De 20 jr. en de 56 jr. oude waren door de vertegenwoordiger voor de proeverij meegenomen. De slijter heeft ze niet vast in z'n assortiment. De 56 jr. oude moet rond de €90 - €95 kosten.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door Ton »

MMBV68 schreef:Hij vermeldt Prunier bij de B-merken. Ik moet blijkbaar nog veel leren over cognac. :D
Lijkt me een vergissing van Koops. Prunier wordt nu geleid door de Burnez familie (momenteel zwaait Stephan Burnez de scepter). Zij hebben kantoor in het Maison de la Lieutenance, ik geloof zo´n beetje het oudste huis in Cognac.
Als je deze fles hebt gekocht, dan heb je een hele mooie 8-)
DSC00501.jpg
DSC00501.jpg (50.88 KiB) 4645 keer bekeken
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door MaartenV »

Ton schreef:Lijkt me een vergissing van Koops.
Gelukkig. Ben ik toch niet helemaal gek. ;)
Ton schreef:Als je deze fles hebt gekocht, dan heb je een hele mooie 8-)
Als ik het goed zie, is dat de 56 jaar oude. Nee, die hadden ze niet in de winkel. Ik heb de 'gewone' XO.
Bijlagen
DSC_0001a.jpg
DSC_0001a.jpg (173.48 KiB) 4641 keer bekeken
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door Ton »

Zo te zien hebben ze de indeling weer iets veranderd en dus ook de etiketten.
Ik ben benieuwd naar je proefnotities.
Ze hebben ook een hele mooie Borderies gemaakt, Spécial Réserve. Als je die nog ergens tegenkomt, zou ik hem zeker kopen.zie hier
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Prunier VSOP, XO, XO 56 y.o. en 1980

Bericht door Hans »

Ton schreef:
MMBV68 schreef:Hij vermeldt Prunier bij de B-merken. Ik moet blijkbaar nog veel leren over cognac. :D
Lijkt me een vergissing van Koops.
Een stevige vergissing! Enkele auteurs die zeer lovend zijn over Prunier: Mac A Andrew, Axel & Bibiana Behrendt, Conal R. Gregory, Gert von Paczensky.
Nicolas Faith geeft helder en compact zijn visie:
Nicolas Faith, p.168 schreef:Small but highly-regarded family firm whose members have been distilling since 1700. Now run by the Burnez family which was called in by M.Prunier in 1918
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Prunier”