Menard Tres Vieux

zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Menard Tres Vieux

Bericht door zeesting »

Wie kan er me meer vertellen over dit flesje ?
Vandaag in m'n collectie belandt, maar er is eigenlijk weinig of geen informatie over te vinden.
Op de site van Menard vind ik alleen het houte kistje terug, :oops: maar niets over een Tres Vieux zelf
Het is een "halve" fles 35 cl met een kapsel uit wax, er zit een touwtje door de wax met een label met "cette bouteille a ete prelevee sur la reserve personnelle de mr Pierre Menard Chai de jarnac, lot n°0014, Distille annee 1900"
op de fles zelve alleen een front-label met de vermelding " Tres Vieux Cognac Grande Champagne 42,5°"
zie foto
Wie kan me vertellen uit welke druif deze is gedistileerd ?
Houd het lot nr verband met de vat nr of fles nr ?
Wanneer deze op fles getrokken is ?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door Roland »

zeesting schreef:Wie kan er me meer vertellen over dit flesje ?
Wie kan me vertellen uit welke druif deze is gedistileerd ?
Enkel Ugni Blanc.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door Ton »

Ik wou dat er bij mij zo'n flesje in m'n collectie belandde 8-)
Van Ménard weet ik niet zo heel veel. Waarschijnlijk wel een Grande Champagne, want zij bezitten voor zover ik weet alleen maar wijngaarden in die cru. Ze hebben ook wel oude voorraden, dus het kan best een hele oude cognac zijn.
Weet wel dat de leeftijden vroeger niet goed gecontroleerd konden worden! Vaak is het dus een beetje een slag in de lucht. Er waren maar zeer weinig firma´s die hun administratie qua leeftijd vroeger al goed op orde hadden!

Hoe kom je er aan Marc?
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door zeesting »

Ton, Ben er eigenlijk héél toevallig bij uitgekomen, had een fles wijn uit m'n geboortejaar '64 via veiling site gekocht.
Toen ik dat wijntje dinsdag ging ophalen, een beetje praten en kletsen en dat ik eigenlijk meer intresse had voor Cognac
zei hij dat ie nog iets leuk had staan in z'n kelder, om ooit nog eens op de veiling site te plaatsen.
Deze Menard dus, Prachtig flesje ! kon ik natuurlijk niet achter laten, en zeker niet voor wat ie er voor vroeg.
Had er blijkbaar maar één fles Cognac tussen staan.
Heb ondertussen een mailtje en foto naar Menard gedaan, maar nog geen respons gehad. :(
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door Ton »

Goeie vangst!
Hou ons op de hoogte als Ménard een reactie geeft!
Roblanza
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 02 mar 2014, 22:18

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door Roblanza »

Hi,
Ik zag je bericht terwijl ik zocht om mijn flesje te vinden, mijn flesje ligt bij m'n vader in de kluis omdat er op m'n vorige adres een paar keer ingebroken was dus ik kan het niet á la minute vergelijken, maar ik ben 95% zeker dat ik dezelfde heb. Mijn flesje kwam hier vandaan (zie foto), we verkochten bij ons in de winkel hetzelfde flesje (maar zonder 'custom' etiket) destijds voor 270€. De cognac is mega-lekker, vol en krachtig van smaak en verrassend veel fruitige tonen voor z'n leeftijd. Mag ik vragen wat je betaald hebt voor je gebottelde goddelijkheid? Ik probeer altijd nog een extra flesje te bemachtigen zodat ik nog een gesloten versie kan overhouden. Ps m'n adres wat zichtbaar is woon ik niet meer, ook is de cognac niet op m'n nieuwe adres aanwezig (voor alle niet zo eerlijken die dit ook kunnen lezen)
Bijlagen
Menard.jpg
Menard.jpg (614.4 KiB) 5262 keer bekeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door zeesting »

Het gaat hier inderdaad om dezelfde fles.alleen het label aan het touw is iets verschillend,
Kan je nog zien of herinneren welke lot nr. er stond vermeld op dat los labeltje ?
Ik heb onlangs bij Menard zelf geïnformeerd ivm deze uitgifte, maar nog steeds zonder resultaat,( Ton.)
Ben zeer blij dat je deze folder toont en een toch een, bijna, volledige smaak-notitie meedeelt, nu weet ik tenminste wat het is en hoe het hier terecht is gekomen.
50 Flesjes over een bevolking van toen 15 miljoen inwoners, dit flesje is blijkbaar één van de weinige overlevende.
Ik ben er zelf aangekomen via een man uit het N-Brabantse Hapert, en voor wat hij er voor wou hebben, kon ik het zeker niet voor achter laten.
Dit is wel een topstuk in m'n collectie, een vintage, brut de fut, grande champagne, en doe het daarom niet graag van de hand.
Maar ik ben er ook weer niet mee gehuwd,en er kan altijd een leuke fles voor in de plaats komen, dus...laat evetueel maar iets weten via pb
Roblanza
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 02 mar 2014, 22:18

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door Roblanza »

Het etiket klopt idd niet met de folder, ik heb een foto van m'n etiketje toegevoegd. Ik denk dat we dezelfde hebben...
Bijlagen
IMG-20140303-WA0001.jpg
IMG-20140303-WA0001.jpg (50.15 KiB) 5255 keer bekeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door zeesting »

dan is ze 100% identiek, ik zie dat het zelfs ook lot nr. 14 is
Roblanza
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 02 mar 2014, 22:18

Re: Menard Tres Vieux

Bericht door Roblanza »

We weten nu igg waar ze vandaan komt :-) , nu wachten of Menard nog extra info heeft... Ik ben zelf meer een whisky liefhebber, maar een goede cognac kan ik natuurlijk ook van genieten ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Ménard”