Hennessy Fine de Cognac

Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Hennessy Fine de Cognac

Bericht door wouter »

Hennessy VSOP fine de Cognac.jpg
Hennessy VSOP fine de Cognac.jpg (95.35 KiB) 6703 keer bekeken
In 1817 bestelde de Britse prins en latere koning George IV bij Hennessy een “excellente, oude en bleke eaux-de-vie uit cognac”. Het resultaat van de assemblage was wonderschoon. Later werd dit de V.S.O.P, de Very Superior Old Pale. Het is een blend van meer dan zestig eaux-de-vie uit de vier beste Crus, de Grande en Petite Champagne, Borderies en Fins Bois. De eaux-de-vie hebben minimaal 4 jaar tot maximaal 25 jaar op het hout gerijpt en zijn vervolgens geassembleerd (samengevoegd).

Deze VSOP is een cognac die goed in elkaar zit. Toch zou ik de Remy Martin VSOP aanraden als betere keus. Die zit net iets complexer in elkaar en heeft iets meer bite, deze Hennessy is in vergelijking met de VS van Hennessy iets te zacht… Niettemin is deze cognac een ideale cognac voor de beginnende, of gepassioneerde cognac-liefhebber.

Proefnotities volgens Cognac Review:

De kleur: helder amberkleurig.
De geur: florale tonen met ook een vleugje citroen, honing, en een subtiele eikenhouten ondertoon.
De smaak: licht van smaak, bloesem, fruit en het sensuele van honing, kruiden en zoethout. Zijdezacht met een fijne lengte.
De na-smaak: Zacht in de mond met een redelijke lengte.
De herkomst: Grande en Petite Champagne, Borderies en Fins Bois.
De leeftijd: minimaal 4 jaar tot wel 25 jaar.
De prijs: ongeveer €35,-
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Alexander
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 20:58

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door Alexander »

Ik heb een poosje niks meer van me laten horen. De Park XO en Frapin VSOP waren hiervoor verantwoordelijk ;)
Nu ze op zijn begint het feestje opnieuw om een lekkere cognac uit te zoeken :mrgreen:

Deze Hennessy VSOP heb ik zien staan bij de blauwedruif in Nijmegen. Ze hadden een miniatuur flesje dus ik dacht laten we die eens proberen.
Binnen de VSOP vergelijkings test http://www.cognacreview.nl/beste-bekende-vsop-cognac/ komt naar boven dat de Hennessy zachter is dan de Remy Martin en gezien dat ik de Remy erg sterk vind leek me dit een hele mooie cognac met niet te vergeten een leuke fles :D


Tot dat ik de eerste slok nam .......... :roll: :shock: :o
Zacht en simpel zijn mijn bevindingen. Dat is totaal niet wat ik me er van te voren bij voorgestelde, jammer.
Nouja, ik heb het geprobeerd. Op naar de volgende !
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door wouter »

Hey Alexander!

Wat leuk om weer is wat van je te horen! Je was toch wel één van de eerste leden hier :D

De Hennessy eindigde in mijn vergelijking ook niet zo goed...
Deze kwaliteit is het minste van de geteste 4 en ook de kwaliteit van deze Cognac is afgelopen jaren het meest gedaald bij vergelijkingen.
Anyhow, wat ga je nu kopen? ;-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Alexander
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 20:58

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door Alexander »

Ja, leuk om alle nieuwe reviews te lezen en alle ervaringen op het forum, top.
Gisteren een halve fles Marquis XO bij de Gall gekocht en deze bevalt een stuk beter :D

De Ménard en Montifaud ben ik ook erg benieuwd naar en gezien dat ze beide halve flessen verkopen vind ik het leuk om deze uit te proberen.
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door MaartenV »

Omdat ik veel verschillende merken wil proberen, heb ik vandaag deze cognac gekocht. Wat een ongelooflijke tegenvaller, zeg. Werkelijk geen zak aan. Oogt als een zeer slappe thee. Ruikt naar Velpon/UHU. Smaakt naar.. ja naar wat? Ook Velpon in ieder geval. Gelukkig is die smaak al na enkele seconden verdwenen. Verder kwamen er geen smaken naar boven.

Een enorm verschil met de Château Montifaud VSOP, die ik erg lekker vond. En die ook nog eens 3 euro goedkoper is.

Kortom, zonde van mijn 31 euro. En door de gootsteen spoelen is ook geen optie, want ik ben bang dat dan de zwanenhals smelt. :?
Bijlagen
UHU.jpg
UHU.jpg (37 KiB) 6376 keer bekeken
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door Hans »

MaartenV schreef:Ruikt naar Velpon/UHU.
Dat hoeft niet per sé te duiden op een slechte cognac. Er zijn goede cognacs, zoals de Henri Geffard Vieille Réserve die ook velpon in de eerste neus hebben. Maar goed, als ze ook naar lijm gaan smaken, zoals je beschrijft, wordt het een andere kwestie. Binnenkort ga ik naar een Hennessy proeverij. Ik ben gewaarschuwd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
OldSpirit
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 21:18

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door OldSpirit »

MaartenV schreef:Omdat ik veel verschillende merken wil proberen, heb ik vandaag deze cognac gekocht. Wat een ongelooflijke tegenvaller, zeg. Werkelijk geen zak aan.
Jij bent wel heel expliciet in je commentaar :)

Maar ik heb momenteel ook een flesje Hennessy open, en herken wel iets in je verhaal. Met name de velpon in de neus is nadrukkelijk aanwezig (in jouw woorden: Werkelijk geen zak aan). Dat is voor mij ook geen aangename ervaring. In de smaak overheerst voor mij de smaak van zoet zaagmeel. Ik denk dat in deze cognac (gokje) flink wat jonge eau de vie zit, gerijpt op nieuwe vaten (first fill), omdat dat snel kleur en smaak afgeeft. Voor mijn gevoel geeft nieuw hout ook ook een beetje een scherpe smaak. Misschien gebruiken ze in de cognac ook wel amerikaans wit eiken tegenwoordig, dat geeft zowiezo een beet chemisch smaakje als het nieuw is (denk aan bourbon whiskey). Europees eiken schijnt tegenwoordig te duur te zijn.


Dit is ws. ook een massaproduct voor "het grote publiek".


In de categorie goedkoop en toch goed (blijft heel subjectief, maar er is gelukkig meer dan Montifaud): Bijvoorbeeld Menard VSOP, DeLuze VSOP en ook hier en daar nog te vinden voor € 32,00 en zeer de moeite waard: Camus VSOP.

Groet!
Over gebrek aan smaak valt niet te twisten
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door MaartenV »

OldSpirit schreef:Jij bent wel heel expliciet in je commentaar :)
Ach ja, ik hou er niet van om om de zaken heen te draaien. Maar ik was ook oprecht teleurgesteld.
OldSpirit schreef:In de smaak overheerst voor mij de smaak van zoet zaagmeel.
Ik heb gisteravond en ook nu weer een glaasje ingeschonken. De ergste velponwalmen lijken wat verdwenen. Ik ruik en proef nu ook wat zoet en hout. Maar het blijft een zeer vlakke cognac.
OldSpirit schreef:In de categorie goedkoop en toch goed (blijft heel subjectief, maar er is gelukkig meer dan Montifaud): Bijvoorbeeld Menard VSOP, DeLuze VSOP en ook hier en daar nog te vinden voor € 32,00 en zeer de moeite waard: Camus VSOP.
Ik ga ze eens proberen. Dank voor de tip.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door wouter »

Hans schreef:Maar goed, als ze ook naar lijm gaan smaken, zoals je beschrijft, wordt het een andere kwestie. Binnenkort ga ik naar een Hennessy proeverij. Ik ben gewaarschuwd.
Leuk Leuk! Laat je weten hoe het was! ;-) Met Ton ben ik al bij één geweest en die beviel zeer goed! ;-P

On topic: Leuk deze discussie, ik heb een fles (staat al 3 jaar open en laatst nog gestest) en die is nog steeds niet vlak, wellicht een wijziging in de blend.

Wat trouwens door velen, ook door mezelf aangenomen werd, namelijk dat de Fine de Cognac van VSOP kwaliteit is, is niet waar. Het bevat zowel een aantal oudere als jongere Cognacs volgens Hennessy....
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Hennessy VSOP Fine de Cognac

Bericht door MaartenV »

wouter schreef:... wellicht een wijziging in de blend.
Klopt en dat staat ook op het etiket: nouvel blend.

Gisteren maar weer een glaasje gedaan. Het lijkt alsof de zuurstof hem goed heeft gedaan. Hij ruikt zoet, bitterkoekjes. En je proeft fruit. De velponlucht is duidelijk minder.

Ik had al eerder gemerkt dat cognac een minuut of 15 na het inschenken heel anders kan smaken en ruiken dan wanneer je hem net hebt ingeschonken. Deze Hennessy heeft het wel heel sterk in mijn optiek.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Plaats reactie

Terug naar “Hennessy”