Hennessy Paradis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hennessy Paradis

Bericht door Hans »

Op de Masterclass van Hennessy in Bergen op Zoom hebben Tim en ik de Hennessy Paradis geproefd. Onze notities vind je daar.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Matti
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 10:50

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Matti »

Deze mogen proeven bij de tasting ter gelegenheid van de opening van een nieuwe drankshop op Schiphol (Exquisite) vanmiddag. Ik heb de helft van het glas gedecanteerd in een sampleflesje, dus ik vul de post later aan met tasting notes, maar kan in ieder geval zeggen dat ik de neus fantastisch vond, maar de smaak een beetje vond tegenvallen: wat vlak, kracht missend. (maar misschien is dat wel een kenmerk van cognac t.o.v. graandestillaten zoals whisky, dat de smaak delicater is, en moet ik er simpelweg aan wennen :) ).
Matti
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 10:50

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Matti »

Mijn tasting notes o.b.v. ongeveer 1cl (en in acht nemende dat dit een van eerste cognacs is die ik als whiskydrinker analyseer):

Neus: lelies, hars, hout-kruidigheid, vleugje mezcal-achtige houtrook, meer zomerbloemen in volle bloei, rozijnen op de achtergrond, iets vlezigs.

Smaak: geparfumeerd hout, rozijnen, mandarijn, bitterzoet. In balans.

Finish: medium-lang, munt, sultana's.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Hans »

Matti schreef:..... maar kan in ieder geval zeggen dat ik de neus fantastisch vond, maar de smaak een beetje vond tegenvallen: wat vlak, kracht missend.
Mooie neus inderdaad, hoewel die naar onze mening ook wat kracht miste.
Matti schreef:... (maar misschien is dat wel een kenmerk van cognac t.o.v. graandestillaten zoals whisky, dat de smaak delicater is, en moet ik er simpelweg aan wennen :) ).
Ben zelf geen whisky drinker (ondanks verwoede pogingen van een goede vriend van mij), maar ik denk niet dat je in het algemeen kunt stellen dat de smaak van cognac delicater is. Wel complexer: er zijn in cognac meer afzonderlijke smaken/geuren te onderscheiden. De precieze aantallen en bron weet ik niet meer, maar bij whisky kwam dat op zo'n 160, bij cognac iets in de 400.
Matti schreef:Mijn tasting notes o.b.v. ongeveer 1cl (en in acht nemende dat dit een van eerste cognacs is die ik als whiskydrinker analyseer):

Neus: lelies, hars, hout-kruidigheid, vleugje mezcal-achtige houtrook, meer zomerbloemen in volle bloei, rozijnen op de achtergrond, iets vlezigs.

Smaak: geparfumeerd hout, rozijnen, mandarijn, bitterzoet. In balans.

Finish: medium-lang, munt, sultana's.
Mooie proefnotitie. Leuk, de voor cognac ongebruikelijke termen: mezcal, sultana's ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Matti
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 10:50

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Matti »

Hans schreef:Ben zelf geen whisky drinker (ondanks verwoede pogingen van een goede vriend van mij), maar ik denk niet dat je in het algemeen kunt stellen dat de smaak van cognac delicater is. Wel complexer: er zijn in cognac meer afzonderlijke smaken/geuren te onderscheiden. De precieze aantallen en bron weet ik niet meer, maar bij whisky kwam dat op zo'n 160, bij cognac iets in de 400.
Daar ben ik wel geïnteresseerd in! Als je die bron nog kan achterhalen hoor ik dat graag (de nerd in mij moet gevoed worden). Ik zou verwachten dat juist whisky meer smaken kan manifesteren vanwege de veel grotere verschillen in productie (bourbon, rye, Schots geturfd en ongeturfd) en vaten (sherry, bourbon, port, madeira, wijn, rum) en houtsoorten (amerikaans eiken, frans eiken, spaans eiken). Maar wellicht geeft een druivendestillaat en rijkere schakering aan 'basis'-aroma's?
Hans schreef:Mooie proefnotitie. Leuk, de voor cognac ongebruikelijke termen: mezcal, sultana's ;)
Sultana's zijn niet gebruikelijk? Ik bedoel dan de gedroogde variant natuurlijk. Ik herken ze ook vaak in licht sherry-gerijpte whiskies.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Hans »

Matti schreef:Als je die bron nog kan achterhalen hoor ik dat graag (de nerd in mij moet gevoed worden). Ik zou verwachten dat juist whisky meer smaken kan manifesteren vanwege de veel grotere verschillen in productie (bourbon, rye, Schots geturfd en ongeturfd) en vaten (sherry, bourbon, port, madeira, wijn, rum) en houtsoorten (amerikaans eiken, frans eiken, spaans eiken). Maar wellicht geeft een druivendestillaat en rijkere schakering aan 'basis'-aroma's?
Wil me al een tijdje niet te binnen schieten. Ben er al eens naar op zoek geweest om te verifiëren of dit klopt. Ton, weet jij dit misschien?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Ton »

Hans schreef:Ton, weet jij dit misschien?
Helaas, daar heb ik ook geen antwoord op.
anhong
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 11
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 14:50

Re: Hennessy Paradis

Bericht door anhong »

Wel fantastisch om te horen van mensen die Cognacs drinken en echt kunnen proeven hoe het smaakt en wat voor ingrediënten te proeven.
Ik heb deze vaak, echt heel vaak gedronken. Maar ik proef niet wat er in zit en heb er helaas te weinig verstand van. Ik ben meer van: drink je het makkelijk weg en hoe is de nasmaak. Ik heb bijv. bij simpele cognacs, vsop of xo moeite met de zware nasmaak.
Maar Paradis, Paradis Imperial of Richard die smaakt zo mild en echt een lekkere nasmaak die lekker op je tong blijft hangen.
De Ellipse is echt helemaal geweldig! Ik weet niet hoe ik die moet beschrijven hoe die smaakt, maar de nasmaak is zoooo lekker en vooral de geur.

Ik heb redelijk goede connecties in de cognac wereld, maar echt meer de High End echt meest exclusieve Cognacs, vooral Hennessy.
Alleen zijn die niet betaalbaar, kan ze wel krijgen.

Laatst toevallig de Hennessy 8 in mijn handen gehad, wel echt gaaf om te zien!!
Alleen de doos is al 60KG voor een flesje van 0,70L toch wel apart!

ook Whiskeys zoals de JW of andere bekende grote merken en vooral speciale edities die niet op de markt te verkrijgen zijn!
Aparte wereld en dan heb ik de privilege om zo nu en dan een glaasje mee te drinken, als je dat drinkt dan denk je echt...... WOW niet te vergelijken met gewone Cognacs of Whiskeys.

Kon deze website niet en per toeval kwam ik hier terecht omdat ik wat info moest opzoeken betreft een cognac. Toch leuk dat er liefhebbers zijn in NL die erg geinteresseerd zijn in Cognac, want over het algemeen zijn er niet heel veel Cognac liefhebbers in NL.

Nogmaals erg leuk om te zien dat mensen zo enthousiast zijn en bedankt voor alle reviews van elk type Cognac. Heb er veel leesplezier van en vooral LEERZAAM!
bedankt!

MVG
Anhong
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Hennessy Paradis

Bericht door Ton »

Leuk om te horen Anhong. Ben benieuwd wat je van Delamain vindt (Vesper en beter) omdat die ook lichtere en elegante cognacs maakt met veel finesse.
Als je dit forum nog niet kende, dan ken je mogelijk deze site ook niet: http://cognac-ton.nl/. Met veel informatie.
anhong
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 11
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 14:50

Re: Hennessy Paradis

Bericht door anhong »

Hoi Ton

dank voor de link, leuk om nog meer over te lezen.
Ik drink het redelijk tot vaak, maar eigenlijk te weinig verstand van. Leer hier toch wel veel van.
Erg bedankt!

Ik ken het merk Delamain niet.
Eigenlijk meer de grotere merken zoals Remy Martin, Martell, Hennessy. Dat komt omdat ik zelf veel zaken in China doe en dit daar gewoon standaard op tafel komt. Alleen de chinezen drinken het soms erg merkwaardig weg. Wat echt zonde is van de Cognac.
Of een vol glas in 1 keer achter over of mixen met ijsblokjes, water of soms zelfs COLA!!!
Daar gaat dan een fles van een paar duizend euro gemixt met cola alsof het een baco'tje is :( om te huilen is het.
Maar ja ieder zijn manier zal ik maar zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Hennessy”