Courvoisier VSOP

Alexander
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 20:58

Courvoisier VSOP

Bericht door Alexander »

Afbeelding

Merk: Courvoisier
Soort: V.S.O.P. (Very Special Old Pale)
Streek/Herkomst: Grande Champagne, Petite Champagne
Leeftijd: Minimaal 4 jaar

>> Artikel Cognac Review : http://www.cognacreview.nl/2009/05/20/courvoisier-vsop/

Hier kan lekker gediscussieerd worden over de Courvoisier V.S.O.P. Cognac

Zelf heb ik deze cognac vergeleken met zowel de Courvoisier V.S. als de Remy Martin V.S.O.P. en tot nu toe is dit mijn favoriet.
Deze cognac is geavanceerde dan de Courvoisier V.S. en heeft meer aroma/smaak dan de Remy Martin V.S.O.P. en is iets minder sterk.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze lekkere cognac :idea:
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door wouter »

Inderdaad een heerlijke ( en goed verkrijgbare) Cognac! Zeker voor 25 euro.

Persoonlijk vind ik deze Cognac iets minder complex en bijzonder smaken dan de Rémy Martin VSOP, al maakt de goedkopere prijs veel goed.

In verhouding tot de VSOP van Rémy Martin is Cognac idd. iets zachter.

Een pluspunt vind ik ook de schitterende fles met blauwe etiket en het gouden logo.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Alexander
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 20:58

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door Alexander »

wouter schreef:Inderdaad een heerlijke ( en goed verkrijgbare) Cognac! Zeker voor 25 euro.
Vraagje Wouter, waar kan je deze cognac krijgen voor 25 euro ? Bij Gall en Gall kost deze fles 33,50 euro :|
Het zou wel handig zijn als er een soort database/website was waar je alle cognac prijzen kan terug vinden per slijterij.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door wouter »

Sowieso bij de slijterij Ton Overmars in Amsterdam en naar ik meen ook bij de slijterij van de DekaMarkt (ik had hem daar namelijk gekocht).

Het zou inderdaad handig zijn, als er een database was met prijzen en dat iedereen dit ook kan wijzigen/aanpassen. Voor suggesties sta ik open ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Alexander
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 20:58

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door Alexander »

Iets maken zoals op http://www.brandstofprijzen.nl/ zou mooi zijn :D
geoff
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 jan 2010, 20:35

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door geoff »

dit word mijn volgende fles.

kijken wat ik er van vind de prijs is natuurlijk zeer goed
Gebruikersavatar
Martijn
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 dec 2010, 14:21

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door Martijn »

Ik blijf dit een erg lekkere cognac vinden! Deze fles heeft mij echt aan de cognac gebracht, hiervoor alleen Joseph Guy geproeft. Zo'n fles stond dan een jaar in de kast. Dat is met deze wel anders :D

Moet wel zeggen dat het niet meer mijn favoriet is, ik ga meer voor de kleinere merken.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door wouter »

De Courvoisier VSOP is vanaf heden helaas geen Fine Champagne Cognac meer.... :cry: Er zal nu namelijk ook Fins Bois gebruikt worden in deze blend.
Courvoisier Persbericht

Courvoisier’s decision to add Fins Bois grapes is to add more complexity and fruity, floral notes, which will give them more versatile blend more in line with the Courvoisier house style. :roll:
http://www.cognacfans.com/courvoisier-r ... abel-vsop/
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Meijer
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 12
Lid geworden op: do 21 dec 2017, 15:10

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door Meijer »

Zo even mijn ervaring delen over deze cognac als absolute beginner.

Het eerste wat ik opmerkte is dat de geur op afstand al behoorlijk sterk is en wat overheersend als je het mij vraagt, scherpe boventoon van het vat af wat tegen brand geur aan zat. Ergens kon ik nog een vleugje vanille proeven, maar om eerlijk te zijn was daar ook alles mee gezegd op dat moment. Ik rookte een 120 Sumatra Vintage die totaal verpest werd en ondersneeuwde door de overheersing van de cognac. Het was mij direct duidelijk dat deze cognac niet voor even tussendoor is en wat werk nodig is om er van te genieten.

Later heb ik hem gepakt op een iets lagere temperatuur van een 16 tot 18 graden en wat lekkers gepakt om de smaak wat rustiger te maken van de cognac. Een twee jaar oud gerijpte 48+ Zaandammer, rustieke camembert 60+ extra sterk en een stukje peperworst. Tevens gekozen voor een Corona Aged 3 Years van Balmoral, deze is een stuk scherper en steviger van smaak dan de vintage. Tussen door heb ik nog een kopje extra dark koffie gehad toen de sigaar op het kantelpunt zat. Juist daarna kwam pas de pure waarde van de Courvoisier naar boven voor mij.

Persoonlijk zou ik eerst beginnen met een bakje koffie (sterk) en de sigaar, in het begin is de sigaar wat rustiger van smaak voor het kantelpunt. Dan gaat het tijd worden om de cognac goed te ruiken en hem heel even laten ademen totdat de eerste sterke vlaag er af is. Rustig een klein slokje proeven en voorzichtig op de tong laten rollen maar niet over de wangen spoelen. Stukje camembert om je smaak wat op gang te laten komen en te laten wennen voor de ervaring. En gaat het tijd worden om rustig te proeven en hem wat meer te laten rollen, dan komt het kantelpunt van de sigaar en mogen de krachtige smaken allemaal samenkomen van mij. Stukje peperworst, beetje kaas of camembert en de krachtige smaak van de sigaar en dan heerlijk genieten van de volle smaak van de cognac. Voor mij was dit de juiste beleving en moest het opbouwen om er van te kunnen genieten.

Pas toen kwamen voor mij de smaken ook duidelijk naar voren wat ik eerst miste en niet goed kon proeven, toen kwam de waardering van mij voor deze cognac.

PS: Muziekje wat het verhaal voor mij opsomt en er wel bij paste naar mijn smaak; Jacob Lee - Demons (Philosophical Sessions) / https://www.youtube.com/watch?v=2QTDcffpunY
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Courvoisier VSOP

Bericht door Ton »

Sigaar, stukje kaas, koffie, cognac en muziek.
Wat is het leven toch heerlijk!
Plaats reactie

Terug naar “Courvoisier”