Courvoisier XO

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Courvoisier XO

Bericht door wouter »

De Courvoisier XO is een betaalbaar alternatief voor de XO's van Remy, Hennessy of Martell, je vindt ze al voor 50 euro!

Wat vinden jullie van deze XO, kan hij zich meten met andere grote XO's?

Artikel Courvoisier XO op CognacReview.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Courvoisier XO

Bericht door Jurrit »

Bij mij bracht de Courvoisier XO een explosie van scherpte en vooral veel alcohol te weeg.
Wellicht behoeft deze cognac na het schenken een langere rustperiode in het glas.
Na een poosje herken ik de door Courvoisier beschreven geuren van Crème Brulee en vanille.
Terecht dat Sjoerd opmerkte dat de basis van Crème Brullee, vanille is, dus dat is niet verrassend.
Ik herkende de lichte aanwezigheid van de sinaasappelschil.
Voor een groot huis geen bijzondere cognac, mocht dat al een garantie zijn voor een goede cognac.
Laat ik stellen dat het deze coganc niet voor mij bij de top 10 van XO behoort.....
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Courvoisier XO

Bericht door Ton »

De courvoisier was wat simpel van smaak, miste complexiteit. In de geur kon ik wel sinaasappelschil en vanille terughalen. De smaak was wat vlak.
Hij eindigde op de 9e plaats van de 10.
Daar kan ik me wel in vinden.
De eerlijkheid gebiedt te vermelden dat enkele andere cognacs hoger geëindigd zijn mede omdat ze zo 'interessant' waren. Dus misschien is een 9e plaats wat overdreven?
Gebruikersavatar
frageroos
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 12:49
Locatie: Utrecht

Re: Courvoisier XO

Bericht door frageroos »

Tja smaak en ervaring zullen wel verschillen. Bedenk dat deze XO mijn derde Cognac is, na Joseph Guy VS en Chateau Montifaud VSOP.

Evengoed vind ik dit een heel lekkere cognac. De neus is voor mij een feest van zachtheid en verraadt wat rooktonen. Wat mij vooral opvalt, is dat er juist nauwelijks alcoholdamp is om de neus te verdoven. Fluweelzacht dus en er is van alles in te ontdekken. In de mond dezelfde zachtheid eerst, maar dan ook wat pit. Toch blijft bij mij de fruitigheid het meest hangen.

Kortom: zacht, soepel, smaakvol

Ben overigens benieuwd welke XO's in jullie top 10 staan.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Courvoisier XO

Bericht door Ton »

frageroos schreef:Tja smaak en ervaring zullen wel verschillen.
Dat blijft inderdaad altijd. Het is overigens heel prettig dat je je eigen mening vertelt, ook al staat die haaks op die van anderen.
Verder kun je een cognac natuurlijk veel beter beoordelen, wanneer je er zelf een fles van hebt. Dan is het oordeel vaak gebaseerd op meerdere avonden proeven in plaats van één keer (en dan bij een proeverij ook nog tussen allerlei andere cognacs door).
frageroos schreef:Ben overigens benieuwd welke XO's in jullie top 10 staan.
Als je op de namen van personen klikt, dan kom je op hun profiel-pagina. Sommigen hebben daar hun top-10 staan. Klik maar eens op mijn naam (onder de titel van dit bericht). Wouter en Hans hebben ook een top-10 ingevuld.
Er is ook nog een onderwerp top-10 XO, namelijk hier.
Plaats reactie

Terug naar “Courvoisier”