Rémy Martin X.O Premier Cru

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door Michiel »

Dag cognacliefhebbers

Ik ben terug van een lang weekend London. Enorm leuk weekend gehad; Naar The phantom of the opera geweest, St. Pauls Cathedral, London eye, Trafalgar square, Brtish Museum, etc., teveel om op te noemen. Overal de metro naartoe nemen was ook erg leuk, wel druk natuurlijk.
Maar dan nu over cognac. Op Schiphol viel het aanbod aan cognac me nogal tegen. Vooral grote merken, wel wat kwantumaanbiedingen voor VS en VSOP, maar weinig mooie aanbiedingen op X.O niveau. Hier dus geen aankoop gedaan.
Hoe anders was het beeld op Heathrow voor de terugvlucht. De winkels zijn een stuk groter opgezet en het aanbod is een stuk breder, ook wat betreft bijvoorbeeld single malt whiskies. Een aantal van de flessen die ik onthouden heb zijn de Hine X.O fine champagne voor 65 pond en de Rémy Martin extra voor 170 pond. Dit zijn vergeleken met de Nederlandse markt uitstekende prijzen.
De fles die ik aangeschaft heb is de Rémy Martin X.O Premier cru (alleen grande champagne), welke vooral voor de verkoop via duty free etc. is bedoelt. Ik heb 70 pond voor de fles betaald en ik zie net op internetbankieren dat er 78 euro is afgeschreven, wat een uitstekende prijs is aangezien de standaard Rémy Martin X.O. Excellence (fine champagne) in Nederland niet voor minder dan 90 euro over de toonbank gaat.
Op het vliegveld heb ik uit een open fles meteen een glaasje geproefd. Voor de lunch schijnt het beste moment te zijn, maar 11.00 's ochtends is mij toch wat vroeg voor cognac, haha. Het smaakte uitstekend trouwens. Ik zal snel een aantal foto's van fles en doos plaatsen en als de fles open gaat zal ik jullie op de hoogte brengen van de proefnotities!

gr.
Michiel
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door wouter »

Welkom terug in Nederland Michiel! ;) Fijn dat je zo genoten hebt!

De XO Premier Cru lijkt me een leuke fles, heb de Remy Martin VSOP Grand Cru meerdere malen in mijn hand gehad op Schiphol om eventueel te kopen ;) vond de prijs alleen altijd iets te duur. Jou Premier Cru daarentegen was zelfs goedkoper dan een "normale" XO, geweldig! :D

Heb je de "normale" Remy Martin XO Excellence al eens geproefd? Ben heel benieuwd hoe de XO Premier Cru smaakt in verhouding tot de normale XO, en wat jou proefnotities zijn!

Van het internet:
Rémy Martin XO Premier Cru is the Exclusive XO - exclusively from the Grande Champagne, the most prestigious cru of Cognac, and exclusively available in Duty Free and Travel Retail.

Its Grande Champagne “eaux-de-vie” makes XO Premier Cru a fine blend offering strength, intensity and elegance Floral aromas of jasmine and violet are joined by tobacco and leather spicy notes and plum fruit aromas.

XO Premier Cru is created to offer the ultimate self indulgence. As a rare XO of first class origin for connoisseurs, XO Premier Cru can be appreciated pure, to slowly savour its aromas or with a fine cigar for a relaxing moment..
Goed voor bij een sigaar dus... Geniet ervan ;)

Off-topic: in mei ga ik met mijn vriendin ook naar Londen voor een lang weekend (vrij-maandag). Ik ga dan via Gatwick, hopelijk hebben ze daar ook zulke mooie aanbiedingen, wil de VSOP Grand Cru namelijk altijd nog eens proeven! ;) Was de London Eye aan te raden?
Bijlagen
Remy Martin XO Premier Cru.jpg
Remy Martin XO Premier Cru.jpg (19.65 KiB) 6877 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door Michiel »

Hoi Wouter

De Rémy Martin X.O Excellence heb ik een aantal keer geproefd, hij beviel mij zeer, maar niet zozeer (in vergelijking met andere, goedkopere flessen/merken) om er een fles van aan te schaffen. Maar nu kon ik het niet laten vanwege de prijs en het feit dat deze X.O premier cru enkel grande champagne cognac bevat.
De London eye is zeker een aanrader, het uitzicht is geweldig en de wachttijd is nooit meer dan een uur (ook al staat er een enorme rij). Aanrader is ook om naar een musical te gaan, wij zijn naar The phantom of the opera geweest, dit was erg leuk.
Verder is er zoveel te zien en te doen, je kunt alle kanten op.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door wouter »

Heb je de Rémy Martin X.O Premier Cru al thuis geproefd? Hoe beviel die?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door Michiel »

De Rémy Martin XO Premier cru is open en hij voldoet zeker aan de verwachtingen. Wat een explosie aan aroma's, geuren en smaken!
Meestal wordt aangeraden om vooral oudere cognacs nadat je ze ingeschonken hebt even (een minuut of 10 of meer) te laten 'ademen'. Ik had hiervoor echter niet het geduld en begon meteen met proeven. Hierbij werd ik niet teleurgesteld, een bloemengeur en in de smaak sterke tonen van gekonfijte abrikozen en sinaasappel (die ik ook ken uit de Courvoisier XO). Maar ook wel wat scherpte...daar was ik niet zo blij mee. Ik zette het glas dus weg, om het na een minuut of 10 weer op te pakken. Bij de volgende slok was er nog maar een reactie mogelijk, namelijk WOW! Wat een explosie aan fruitigheid in de smaak, in de geur zijn ook kruiden naar voren gekomen en in de nasmaak meen ik een klein beetje hout te bespeuren.
Deze cognac heeft mij niet teleurgesteld en is de prijs (70 pond/80 euro op vliegveld London Heathrow) zeker waard!
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door wouter »

Interessante Cognac! Leuk geschreven!

Dat "even wegzetten" heb ik vooral bij net nieuw opengemaakte Cognacs, deze zijn eerst altijd een stuk scherper en vallen vaak gewoon tegen...

Het beste in zo'n geval is vaak de fles voor een maandje laten rusten (met een glas cognac eruit gehaald te hebben.) Dit fenomeen ontdekte ik sterk bij bijvoorbeeld de Courvoisier VSOP.

Was de Remy Martin VSOP Premier Cru nog te koop op de airport in Londen? Weet je de prijs misschien nog?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door Michiel »

Ik ga in de toekomst zeker meer rekening houden met de tijd die een cognac nodig heeft om zich te 'openen'. De Remy Martin vsop premier cru is volgens mij iets van 40,- voor een liter. Niet meer volgens mij.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door wouter »

Michiel schreef:De Remy Martin vsop premier cru is volgens mij iets van 40,- voor een liter. Niet meer volgens mij.
Iets duurder, 41,89 pound bij Gatwick, vond hem net iets te duur voor zijn kwaliteit. Voor de helft koop je een leuke Menard VSOP uit de Grande Champagne....
Bijlagen
170520101077.jpg
170520101077.jpg (113.93 KiB) 6800 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door Jurrit »

Ik hou me graag aanbevolen voor een fles van deze cognac.
Na de promotieomschrijving van Michiel kan t niet anders dan dat dit een fantastische cognac is :D
Dus als er iemand naar Heatrow gaat, meld je even dan is het wellicht een optie om 1 extra mee te nemen :)
Vooraf regel ik dan uiteraard de financiën.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rémy Martin X.O Premier Cru

Bericht door Hans »

Deze XO werd door Tim en mij blind geproefd in het kader van de blinde proeverij van DiscoverCognac.
De proefnotitie is dus blind gemaakt, de verdere gegevens zijn later toegevoegd, nadat bekend was welke cognac dit is.

RemyMartinXO.PNG
RemyMartinXO.PNG (213.85 KiB) 2997 keer bekeken

De kleur: Mahonie

De geur: Mooie, frisse, bloemige eerste neus. Geranium, viool, jasmijn. Later ook fruit: peer.

De smaak: Complex, maar ook gebalanceerd. Kruiden, zwarte peper. Cederhout. Fruit: perzik, amandel. Lichte rancio. Aangenaam!

De na-smaak: Passend bij een XO.

Leeftijd: onbekend

De herkomst: Fine Champagne

De prijs: €109,50 bij Drankgigant

De prijs/kwaliteit verhouding: Wel ok.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Rémy Martin”